This study examines the metaphorical perceptions of students enrolled in higher education programs that admit candidates through special talent exams, focusing on the 800 thousand success ranking threshold and pedagogical formation. Conducted as a qualitative case study, the research involved 83 students from Fine Arts Education, Faculty of Fine Arts, Conservatory, and Sports Sciences departments. Each participant produced one metaphor for each topic, resulting in 166 expressions. Data were analyzed using content analysis and categorized as positive or negative. Regarding the 800 thousand threshold, 43 positive and 40 negative metaphors were identified. Positive metaphors emphasized themes like “distinctiveness” and “difficulty,” suggesting the threshold serves as a legitimate quality filter for teacher selection. Negative metaphors focused on “injustice,” “worthlessness,” and “obstruction,” especially from students in talent-based fields who felt disadvantaged by standardized exams. For pedagogical formation, 24 positive and 59 negative metaphors were recorded. Positive metaphors portrayed it as a “necessity,” a path to “experience,” and a means to “realizing dreams.” In contrast, negative metaphors described it as “inadequate,” “unfair,” and “lacking value,” often seen as a shortcut undermining formal teacher training. Overall, students viewed the 800 thousand threshold more positively than pedagogical formation. While the threshold was seen as necessary for teacher quality, formation drew criticism for its perceived unfairness and weak legitimacy. The study recommends aligning teacher education curricula with threshold standards, encouraging Basic Proficiency Test [TYT] preparation, and restructuring pedagogical formation to ensure fairness and higher quality.
Bu çalışma, özel yetenek sınavlarıyla öğrenci kabul eden yükseköğretim programlarında öğrenim gören öğrencilerin 800 bin başarı sıralaması barajı ve pedagojik formasyon eğitimine ilişkin metaforik algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma desenine sahip bu durum çalışmasına Güzel Sanatlar Eğitimi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Konservatuvar ve Spor Bilimleri Fakültesi’nden toplam 83 öğrenci katılmıştır. Her katılımcı, her iki konuya ilişkin birer metafor üretmiş ve toplamda 166 metafor toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş, metaforlar olumlu ve olumsuz olarak sınıflandırılmıştır. 800 bin barajına ilişkin 43 olumlu, 40 olumsuz metafor belirlenmiş; olumlu metaforlar özellikle “ayırt edicilik” ve “zorluk düzeyi” temaları etrafında toplanmış ve barajın öğretmen kalitesini artırmaya yönelik bir filtre olarak görüldüğü anlaşılmıştır. Öte yandan, olumsuz metaforlar “adaletsizlik”, “değersizlik” ve “engelleyicilik” temalarında yoğunlaşmış; özellikle yetenek temelli bölümlerdeki öğrencilerin merkezi sınav sisteminden olumsuz etkilendiği görülmüştür. Pedagojik formasyonla ilgili 24 olumlu ve 59 olumsuz metafor üretilmiştir. Olumlu metaforlar formasyonu bir “gereklilik”, “deneyim kazanma” ve “hayallere ulaşma aracı” olarak değerlendirmiştir. Olumsuz metaforlar ise formasyonu “yetersiz”, “geçici”, “hakkaniyetsiz” ve öğretmenlik mesleğinin niteliğini zayıflatan bir uygulama olarak tanımlamıştır. Genel olarak öğrenciler, 800 bin barajını öğretmen seçimi açısından daha olumlu karşılarken, pedagojik formasyon eğitimine dair algılar daha çok olumsuzdur. Araştırma sonunda, barajın öğretmen yetiştirme programlarıyla uyumlu hâle getirilmesi, Temel Yeterlilik Testi [TYT] hazırlığının desteklenmesi ve formasyon sürecinin daha adil ve nitelikli biçimde yeniden yapılandırılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 31, 2025 |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | January 8, 2025 |
Acceptance Date | July 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |