It is impossible to interpret the present and shape the future without understanding the past. Individuals who comprehend past social, political, and cultural events can evaluate today’s problems from a historical perspective. Therefore, fostering historical thinking skills is indispensable for creating a conscious society. This study aims to analyze the questions related to the history of the Türkiye Republic revolution history and Kemalism course in the high school entrance exams administered between 2018 and 2024 in terms of historical thinking skills. The research was conducted using the document analysis method within the qualitative research framework. The data source comprises 70 questions from the Türkiye Republic revolution history and Kemalism section of the high school entrance exams held between 2018 and 2024. The analysis revealed that most questions were associated with historical comprehension and chronological thinking skills. In contrast, the number of questions related to historical analysis and interpretation, as well as historical problem analysis and decision-making skills, was significantly lower. Furthermore, no questions were found to be associated with historical research skills. In Türkiye, where a curriculum that aims to teach skills is implemented, measurement and evaluation methods, techniques, and materials should also be geared towards measuring skills. Based on the results of the research, it was suggested that the questions to be asked in the entrance exams to secondary education should include items that can measure skills such as historical analysis and interpretation, historical problem analysis and decision-making, and historical research.
Historical Thinking Skills Türkiye Republic revolution history and Kemalism course high school entrance exam
In this study, all the rules specified within the scope of the “Directive on Scientific Research and Publication Ethics of the Council of Higher Education” have been followed. None of the actions listed under the second section of the directive, titled “Violations of Scientific Research and Publication Ethics,” have been committed.
Geçmişi anlamadan bugünü yorumlamak ve geleceğe yön vermek mümkün değildir. Geçmişte yaşanmış toplumsal, siyasal ve kültürel olayları anlayabilen bireyler, günümüzde karşılaştıkları sorunları tarihsel bir bakış açısıyla değerlendirme imkânı bulurlar. Bu nedenle tarihsel düşünme becerilerinin bireylere kazandırılması, bilinçli bir toplumun oluşturulması açısından vazgeçilmezdir. Bu araştırmada 2018-2024 yılları arasında yapılan liselere geçiş sistemi sınavlarında Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersine ait soruların tarihsel düşünme becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma kapsamında doküman analizine dayalı olarak yapılmıştır. 2018-2024 yılları arasında yapılmış ortaöğretime geçiş sınavlarında Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersi kapsamında sorulan toplam 70 soru araştırmanın veri kaynağını oluşturmuştur. Araştırma kapsamında incelenen soruların sıklıkla tarihsel anlama/kavrama ve kronolojik düşünme becerileri ile ilişkili olduğu, tarihsel analiz ve yorum becerisi ve tarihsel sorun analizi ve karar verme becerisi ile ilişkilendirilen soru sayısının çok az olduğu, tarihsel araştırma becerisi ile ilişkili herhangi bir soru bulunmadığı belirlenmiştir. Beceri kazandırmayı hedefleyen bir müfredatın uygulandığı Türkiye’de ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve materyallerinin de becerileri ölçmeye yönelik olması gerekmektedir. Araştırma sonuçlarından hareketle ortaöğretime geçiş sınavlarında tarihsel analiz ve yorumlama, tarihsel sorun analizi ve karar verme, tarihsel araştırma gibi becerileri ölçebilecek sorulara da yer verilmesi önerilmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersi liselere geçiş sınavı tarihsel düşünme becerileri
Bu çalışmada "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi" kapsamında uyulması gerektiği belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan "Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler" başlığı altında belirtilen eylemlerin hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | History Education, Social Studies Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | June 13, 2025 |
| Acceptance Date | November 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |