BibTex RIS Cite
Year 2005, Volume: 1 Issue: 1 - Volume: 1 Issue: 1, - 8, 24.06.2016

Abstract

The easiest and common way to achieve information
is Internet. The easiest way to achieve information on
Internet is using a search engine. But user most do
extra processes (selection of keywords, research on
result pages and web sites) while using a search
engine. These extra processes can be done
automatically for some kind of queries. The systems,
that accepts user queries in natural language and results in only answer not a document list, are named
Question-Answering Systems. The instances of these
systems exist for English.
In this study, a Question-Answering system is built
for Turkish. The system converts user question in
natural language to search engine query and sends
these queries to a search engine and receives result
page. In result page and the web pages which web
addresses are in result page, the answer candidate
sentences are selected. The candidate answers are
ranked according to four criteria. The five candidates
which have the highest scores are the answers. The
system is examined with 524 questions. 43% of
questions are answers correctly in first five sentences
when the result page of search engine was used. 60%
of questions are answers correctly in first five
sentences when the real pages (at the result page’s
links) was used.

Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş

Year 2005, Volume: 1 Issue: 1 - Volume: 1 Issue: 1, - 8, 24.06.2016

Abstract

Bilgiye erişimin en yaygın ve en kolay yollarından biri Internet, Internet’teki bilgiye erişimin en kolay yolu ise arama motorlarıdır. Ancak arama motorlarından istenilen bilgiye erişmek için önce uygun anahtar kelimeler seçmeli, daha sonra sonuç sayfaları yada sonuç sayfalarındaki bağlantılardaki sayfalar kullanıcı tarafından bizzat. incelenmelidir. Oysa kullanıcıların belirli tipteki soruları için tüm bu işlemleri otomatik hale dönüştürmek mümkündür ve İngilizce için birçok sistem geliştirilmiştir. Kullanıcısından sorusunu doğal dillerde kabul edebilen ve kullanıcısına cevabı bulması için sayfa adresleri listesi yerine cevabın kendisini verebilen sistemlere soru cevaplama sistemleri denmektedir. Bu çalışmada; Türkçe için doğal dille çalışan bir soru cevaplama sistemi gerçekleştirilmiştir. Sistem öncelikle kullanıcısının doğal dille sorduğu sorusunu arama motoru sorgusuna çevirmekte ve arama motorunun sonuç sayfasından yada bağlantılarındaki sayfalardan olası cevap cümlelerini seçmektedir. Olası cevap cümlelerini çeşitli kriterlere göre puanlandırıp en yüksek puanı alan ilk beş cümle kullanıcıya iletilmektedir. Sistem 524 adet soruyla değerlendirilmiş ve arama motorunun sonuç sayfası kullanıldığında soruların yaklaşık %43’ üne, sonuç sayfasının bağlantılarındaki sayfalar kullanıldığında %60’ına ilk beş cümle içinde doğru cevap verebilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA37GD83BD
Journal Section Makaleler(Araştırma)
Authors

M. Fatih Amasyalı

Banu Diri

Publication Date June 24, 2016
Published in Issue Year 2005 Volume: 1 Issue: 1 - Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Amasyalı, M. F., & Diri, B. (2016). Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, 1(1), 8.
AMA Amasyalı MF, Diri B. Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş. TBV-BBMD. June 2016;1(1):8.
Chicago Amasyalı, M. Fatih, and Banu Diri. “Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi 1, no. 1 (June 2016): 8.
EndNote Amasyalı MF, Diri B (June 1, 2016) Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 1 1 8.
IEEE M. F. Amasyalı and B. Diri, “Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş”, TBV-BBMD, vol. 1, no. 1, p. 8, 2016.
ISNAD Amasyalı, M. Fatih - Diri, Banu. “Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 1/1 (June 2016), 8.
JAMA Amasyalı MF, Diri B. Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş. TBV-BBMD. 2016;1:8.
MLA Amasyalı, M. Fatih and Banu Diri. “Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, vol. 1, no. 1, 2016, p. 8.
Vancouver Amasyalı MF, Diri B. Bir Soru Cevaplama Sistemi: BayBilmiş. TBV-BBMD. 2016;1(1):8.

Article Acceptance

Use user registration/login to upload articles online.

The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:

1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.

2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.

3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.

4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.

5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.

6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.

0

.   This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.