Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi

Year 2019, Volume: 12 Issue: 2, 40 - 49, 17.12.2019

Abstract

Soru yanıtlama dizgeleri üzerinde
sürdürülen çalışmalar ya bilgi tabanlı ya da genel ağdaki verileri kullanarak
çalışmaktadır. Bu makalede tanıtılan çalışma bilgi tabanlıdır ve Türkçeye
özgüdür. Ural dil ailesinin üyesi olan Türkçe sondan eklemeli bir dildir ve dil
bilgisi kuralları bükünlü Hint-Avrupa dillerinin dil bilgisi kurallarından
farklıdır. Bu nedenle, Türkçe yanıtlama dizgesi Türkçenin dil bilgisi
kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır. Dizge sırasıyla şu aşamalardan
oluşmaktadır: Ön işleme (tümcelere ayırma, sözcüklere ayırma, hecelere ayırma,
ses bilimi açısından sınama (ünlü, ünsüz uyumu, ünlü düşmesi, baş ve sondaki
harf kuralları, galatlar ve yabancı sözcükler); Biçim bilimsel çözümleme; Sözcüklerin
sınıflarının belirlenmesi; Söz öbeklerinin bulunması; Sözcüklerin rollerinin
belirlenmesi; Tümcenin anlamlandırılması; Uygun yanıtın üretilmesi. Üretilen
her yanıtın doğruluğu soru soran kişiye onaylatılmaktadır. Sorulan sorular ve
bunlara ilişkin yanıtlar bir koşut derlem içinde tutulmaktadır. Dizge belli bir
süre çalıştırıldıktan sonra söz konusu koşut derlem yeterli boyuta
ulaşmaktadır. Bu aşamadan sonra, sorulan bir sorunun çözümlenmesine geçmek
yerine koşut derlemde aranmakta ve aynı ya da benzer yanıt bulunmaya
çalışılmaktadır. Benzet tümcelerin bulunması için vektör yaklaşımı
kullanılmıştır.  

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

7180222

References

  • [1] J. Weizenbaum, Computer and Human Reason: From Judgment to Calculation. Pp. XII, 300 San Francisco, California. W. H. Freeman Co, 1976
  • [2] X. Li. D. Roth, Learning Question Classifiers, COLING '02 Proceedings of the 19th international conference on Computational linguistics - Volume 1 Pages 1-7, 2002
  • [3] X. Li. D. Roth, Learning Question Classifiers: The Role of Semantic Information, Natural Language Engineering 1 (1): 000–000. Cambridge University Press. 2004
  • [4] B. Ojokoh, P. Ayokunle, Online Question Answering System, International Journal of Computer Science Research and Application 2013, Vol. 03, Issue. 03, pp. 02-09
  • [5] A. Ghobadi, T. M. Rahgozar, A knowledge-based question answering system for B2C eCommerce, Knowledge-Based Systems, Volume 21, Issue 8, December 2008, Pages 946-950, Elsevier
  • [6] R. P. de Azevedo, M. J. V. Pereira, P. R. Henriques, DSL Based Automatic Generation of Q&A Systems, WorldCIST'19 2019, AISC 930, pp. 460–471, 2019 Springer Nature Switzerland
  • [7] W. Cui, Y. Xiao, H. Wang, Y. Song, S. Hwang, W. Wang, KBQA: Learning Question Answering over QA Corpora and Knowledge Bases, Proceedings of the VLDB Endowment, Vol. 10, No. 5, 2017
  • [8] P. J. Paul, S. Amaran, K. S. Kumar, U.M. Prakash, Question Answering System Using the Approach Of NLP, International Journal of Pure and Applied Mathematics, Volume 117 No. 7 2017, 445-458, 2017
  • [9] N. Coşkun, Türkçe Tümcelerin Ögelerinin Bulunması, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Ens. 2013
  • [10] K. Oflazer, Two-level Description of Turkish Morphology, Bilkent University
  • [11] G. Eryiğit, Biçimbilimsel Çözümleme, TBV Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi sayı: 6, 2012
Year 2019, Volume: 12 Issue: 2, 40 - 49, 17.12.2019

Abstract

Project Number

7180222

References

  • [1] J. Weizenbaum, Computer and Human Reason: From Judgment to Calculation. Pp. XII, 300 San Francisco, California. W. H. Freeman Co, 1976
  • [2] X. Li. D. Roth, Learning Question Classifiers, COLING '02 Proceedings of the 19th international conference on Computational linguistics - Volume 1 Pages 1-7, 2002
  • [3] X. Li. D. Roth, Learning Question Classifiers: The Role of Semantic Information, Natural Language Engineering 1 (1): 000–000. Cambridge University Press. 2004
  • [4] B. Ojokoh, P. Ayokunle, Online Question Answering System, International Journal of Computer Science Research and Application 2013, Vol. 03, Issue. 03, pp. 02-09
  • [5] A. Ghobadi, T. M. Rahgozar, A knowledge-based question answering system for B2C eCommerce, Knowledge-Based Systems, Volume 21, Issue 8, December 2008, Pages 946-950, Elsevier
  • [6] R. P. de Azevedo, M. J. V. Pereira, P. R. Henriques, DSL Based Automatic Generation of Q&A Systems, WorldCIST'19 2019, AISC 930, pp. 460–471, 2019 Springer Nature Switzerland
  • [7] W. Cui, Y. Xiao, H. Wang, Y. Song, S. Hwang, W. Wang, KBQA: Learning Question Answering over QA Corpora and Knowledge Bases, Proceedings of the VLDB Endowment, Vol. 10, No. 5, 2017
  • [8] P. J. Paul, S. Amaran, K. S. Kumar, U.M. Prakash, Question Answering System Using the Approach Of NLP, International Journal of Pure and Applied Mathematics, Volume 117 No. 7 2017, 445-458, 2017
  • [9] N. Coşkun, Türkçe Tümcelerin Ögelerinin Bulunması, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Ens. 2013
  • [10] K. Oflazer, Two-level Description of Turkish Morphology, Bilkent University
  • [11] G. Eryiğit, Biçimbilimsel Çözümleme, TBV Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi sayı: 6, 2012
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler(Araştırma)
Authors

İrem Şahin 0000-0002-8619-7451

Eşref Adalı 0000-0002-1561-8255

Pınar Yaşar This is me 0000-0003-3977-5834

Project Number 7180222
Publication Date December 17, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Şahin, İ., Adalı, E., & Yaşar, P. (2019). Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, 12(2), 40-49.
AMA Şahin İ, Adalı E, Yaşar P. Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi. TBV-BBMD. December 2019;12(2):40-49.
Chicago Şahin, İrem, Eşref Adalı, and Pınar Yaşar. “Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi 12, no. 2 (December 2019): 40-49.
EndNote Şahin İ, Adalı E, Yaşar P (December 1, 2019) Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 12 2 40–49.
IEEE İ. Şahin, E. Adalı, and P. Yaşar, “Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi”, TBV-BBMD, vol. 12, no. 2, pp. 40–49, 2019.
ISNAD Şahin, İrem et al. “Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 12/2 (December 2019), 40-49.
JAMA Şahin İ, Adalı E, Yaşar P. Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi. TBV-BBMD. 2019;12:40–49.
MLA Şahin, İrem et al. “Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, vol. 12, no. 2, 2019, pp. 40-49.
Vancouver Şahin İ, Adalı E, Yaşar P. Türkçe Bilgi Kaynaklı Soru Yanıtlama Dizgesi. TBV-BBMD. 2019;12(2):40-9.

Article Acceptance

Use user registration/login to upload articles online.

The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:

1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.

2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.

3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.

4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.

5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.

6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.

0

.   This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.