Research Article
BibTex RIS Cite

Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini

Year 2021, Volume: 14 Issue: 1, 57 - 67, 28.06.2021
https://doi.org/10.54525/tbbmd.858378

Abstract

Son dönemlerde oyun programlama da yaşanan sorunlardan birisi olan oyun programlama gereksinimlerinin sürekli değişmesidir. Bu yüzden oyun programlarken yürüttüğümüz sürecin bu değişime ayak uyduramaması geliştirdiğimiz ürünün başarısızlıkla ya da daha yüksek maliyetlerle sonuçlanmasına yol açmaktadır. Bu nedenle son zamanlarda değişen ortam koşullarına karşı daha dinamik ve modern bir çözüm getiren çevik programlama yöntemlerinden birisi olan Scrum yöntemi ile “Balon vurma” oyunu geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı Scrum yönteminin oyun programlarken nasıl kullanılabileceğine dair bir örnek göstermektir. Ayrıca çıkan sonuçları literatürdeki Scrum yönteminin başarılı ve başarısız olduğu bölümler ile ilgili karşılaştırma yapmaktır. Yapılan geliştirme sonucunda ilk başta belirtilen maliyetler ile sonda çıkan maliyetler belirli kriterlere göre karşılaştırılarak çevik yöntemlerin oyun programlamadaki başarısı ölçülmüştür. Bu karşılaştırmayı yapabilmek için projemizi belirli kısımlara ayırarak bu kısımlardaki maliyetlerin karşılaştırılmasıyla bazı sonuçlara varılmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar ise kısaca oyunda kullanıcının odaklandığı yani ana karakterlerin olduğu kısımlardaki gereksinim oranı daha fazla değiştiğinden bu kısımdaki maliyetlerde ciddi sapmalar gözlemlenmiştir.

References

  • Baytam, V., & Kalıpsız, O. Scrum Yazılım Geliştirme Modeli Yönetim Aracı ScrumMApp. Beşinci Ulusal Yazılım Mühendisliği Sempozyumu, Eylül 2011.
  • Beck, K., Beedle, M., Van Bennekum, A., Cockburn, A., Cunningham, W., Fowler, M., & Kern, J. Manifesto for agile software development. 2001.
  • Brito, A., & Vieira, J. September). '2TScrum' A Board Game to Teach Scrum. In Proceedings of the 31st Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 279-288). 2017.
  • Cockburn, A., & Highsmith, J. Agile software development: The people factor. Computer, (11), 131-133, 2001.
  • Duru, I. Çevik yöntemlerde mobil uygulama tasarımı ve gerçekleştirilmesi., 2014.
  • Grenning, J. Launching extreme programming at a process-intensive company. IEEE Software, 18(6), 27-33, 2001.
  • Highsmith, J. What is agile software development?. crosstalk, 15(10), 4-10, 2002.
  • Highsmith, J., & Cockburn, A. Agile software development: The business of innovation. Computer, 34(9), 120-127, 2001.
  • Johnson, M. Agile methodologies: Survey results. Victoria, Australia: Shine Technologies. 2002.
  • Karabiyik, T., Jaiswal, A., Thomas, P., & J Magana, A. Understanding the Interactions between the Scrum Master and the Development Team: A Game-Theoretic Approach. Mathematics, 8(9), 1553, 2020.
  • Karlıdere, T., & Kalıpsız, O. Yazılım Mühendisliği Projelerinde Çevik Yaklaşımların Yeri. In EMO (Vol. 1, pp. 23-25), 2003.
  • Kristiadi, D. P., Sudarto, F., Sugiarto, D., Sambera, R., Warnars, H. L. H. S., & Hashimoto, K., November). Game Development with Scrum methodology. In 2019 International Congress on Applied Information Technology (AIT) (pp. 1-6). IEEE.,2019.
  • Landaeta R. E., Viscardi S., Tolk A., Strategic Management of Scrum Projects an Organizational Learning Perspective, First International Technology Management Conference, San Jose CA USA, 2011.
  • Lee, W. L. SCRUM-X: An interactive and experiential learning platform for teaching scrum.,2016..
  • Lippert, M., Becker-Pecbau, P., Breitling, H., Koch, J., Kornstadt, A., Roock, S., ... & Zullighoven, H. Developing complex projects using XP with extensions. Computer, 36(6), 67-73, 2003.
  • Mercan, Ş., ve Becerikli, Y. Agile Methods in Game Programming based on Scrum. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(5), 882-891, 2020.
  • Mercan, Ş. Oyun Programlamada Çevik, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ocak 2021.
  • Moreira, G. G., & dos Santos Marques, A. B.. Evaluating the students' experience with the Scrum Card Game: an experience report in a Software Engineering course. In Proceedings of the 17th Brazilian Symposium on Software Quality (pp. 344-353)., 2018.
  • Naik, N., & Jenkins, P. August). Relax, it’sa game: Utilising gamification in learning agile scrum software development. In 2019 IEEE Conference on Games (CoG) (pp. 1-4). IEEE. 2019.
  • Reifer, D. J., Maurer, F., & Erdogmus, H. Scaling agile methods. IEEE software, 20(4), 12-14, 2003.
  • Sahin, E., Keskin, I., ve Koç, H. CMMI-DEV Seviye-3 Sertifikasyonuna Sahip Bir Organizasyonda SCRUM Çevik Yazılım Geliştirme Yöntemi'nin Yazılım Geliştirme Çalışmalarında Uygulanması. In UYMS, 2013.
  • Schwaber, K. Scrum development process. In Business object design and implementation (pp. 117-134). Springer, London.,1997.
  • Schwaber, K., & Sutherland, J. Scrum guide: developed and sustained. Scrum. Org, 2009.
  • Sutherland, J. Agile development: Lessons learned from the first scrum. Cutter Agile Project Management Advisory Service: Executive Update, 5(20), 1-4. 2004.
  • Sutherland, J., Coplien, J. O. A Scrum Book: The Spirit of the Game. Pragmatic Bookshelf, 2019.
  • Sutherland, J. V., & Schwaber, K. The SCRUM methodology. In Business object design and implementation: OOPSLA workshop, 1995.
  • Sutherland, J., & Schwaber, K. The Scrum Papers: Nuts, Bolts and Origins of an Agile Process, 2010.
  • Süloğlu, S., “Yöntem Çevik Olunca”. 2.Ulusal Yazılım Mühendisliği Sempozyumu. http://www.emo,2005.
  • Takeuchi, H., & Nonaka, I. The new new product development game. Harvard business review, 64(1), 137-146, 1986.
  • Tekinerdogan, B. Formalizing Agile Software Development Methods. In Proceedings of Impact of Software Process on Quality Workshop (pp. -), 2003.
  • Vlaanderen, K., Jansen, S., Brinkkemper, S., & Jaspers, E. The agile requirements refinery: Applying SCRUM principles to software product management. Information and software technology, 53(1), 58-70, 2011.
  • Şenkaya, E., “Yazılım Projelerinde Başarı Anahtarları”, CIO CLUB Bilişim Dergisi, Haziran: 54-57, 2009.

Game Programming And Time Estimation With Scrum Method

Year 2021, Volume: 14 Issue: 1, 57 - 67, 28.06.2021
https://doi.org/10.54525/tbbmd.858378

Abstract

One of the problems experienced in game programming currently is the continuously change of game programming requirements. For this reason, the inability of the process we carry out while programming the game to keep up with this change causes the product we develop to fail or to result in higher costs. For this reason, the "Balloon shooting" game has been developed with the Scrum method, which is one of the agile programming methods that brings a more dynamic and modern solution to changing environmental conditions. The purpose of this study is to show an example of how the Scrum method can be used in game programming. In addition, the results are to compare the sections in the literature where the Scrum method is successful and unsuccessful. As a result of the development, the success of agile methods in game programming was measured by comparing the costs stated at the beginning and the costs at the end according to certain criteria. In order to make this comparison, some conclusions have been reached by dividing our project into certain parts and comparing the costs in these parts. The results, in short, have been observed in the game, since the requirement ratio in the parts where the user focuses, that is, the main characters, changes more, serious deviations have been observed in the costs in this part.

References

  • Baytam, V., & Kalıpsız, O. Scrum Yazılım Geliştirme Modeli Yönetim Aracı ScrumMApp. Beşinci Ulusal Yazılım Mühendisliği Sempozyumu, Eylül 2011.
  • Beck, K., Beedle, M., Van Bennekum, A., Cockburn, A., Cunningham, W., Fowler, M., & Kern, J. Manifesto for agile software development. 2001.
  • Brito, A., & Vieira, J. September). '2TScrum' A Board Game to Teach Scrum. In Proceedings of the 31st Brazilian Symposium on Software Engineering (pp. 279-288). 2017.
  • Cockburn, A., & Highsmith, J. Agile software development: The people factor. Computer, (11), 131-133, 2001.
  • Duru, I. Çevik yöntemlerde mobil uygulama tasarımı ve gerçekleştirilmesi., 2014.
  • Grenning, J. Launching extreme programming at a process-intensive company. IEEE Software, 18(6), 27-33, 2001.
  • Highsmith, J. What is agile software development?. crosstalk, 15(10), 4-10, 2002.
  • Highsmith, J., & Cockburn, A. Agile software development: The business of innovation. Computer, 34(9), 120-127, 2001.
  • Johnson, M. Agile methodologies: Survey results. Victoria, Australia: Shine Technologies. 2002.
  • Karabiyik, T., Jaiswal, A., Thomas, P., & J Magana, A. Understanding the Interactions between the Scrum Master and the Development Team: A Game-Theoretic Approach. Mathematics, 8(9), 1553, 2020.
  • Karlıdere, T., & Kalıpsız, O. Yazılım Mühendisliği Projelerinde Çevik Yaklaşımların Yeri. In EMO (Vol. 1, pp. 23-25), 2003.
  • Kristiadi, D. P., Sudarto, F., Sugiarto, D., Sambera, R., Warnars, H. L. H. S., & Hashimoto, K., November). Game Development with Scrum methodology. In 2019 International Congress on Applied Information Technology (AIT) (pp. 1-6). IEEE.,2019.
  • Landaeta R. E., Viscardi S., Tolk A., Strategic Management of Scrum Projects an Organizational Learning Perspective, First International Technology Management Conference, San Jose CA USA, 2011.
  • Lee, W. L. SCRUM-X: An interactive and experiential learning platform for teaching scrum.,2016..
  • Lippert, M., Becker-Pecbau, P., Breitling, H., Koch, J., Kornstadt, A., Roock, S., ... & Zullighoven, H. Developing complex projects using XP with extensions. Computer, 36(6), 67-73, 2003.
  • Mercan, Ş., ve Becerikli, Y. Agile Methods in Game Programming based on Scrum. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(5), 882-891, 2020.
  • Mercan, Ş. Oyun Programlamada Çevik, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ocak 2021.
  • Moreira, G. G., & dos Santos Marques, A. B.. Evaluating the students' experience with the Scrum Card Game: an experience report in a Software Engineering course. In Proceedings of the 17th Brazilian Symposium on Software Quality (pp. 344-353)., 2018.
  • Naik, N., & Jenkins, P. August). Relax, it’sa game: Utilising gamification in learning agile scrum software development. In 2019 IEEE Conference on Games (CoG) (pp. 1-4). IEEE. 2019.
  • Reifer, D. J., Maurer, F., & Erdogmus, H. Scaling agile methods. IEEE software, 20(4), 12-14, 2003.
  • Sahin, E., Keskin, I., ve Koç, H. CMMI-DEV Seviye-3 Sertifikasyonuna Sahip Bir Organizasyonda SCRUM Çevik Yazılım Geliştirme Yöntemi'nin Yazılım Geliştirme Çalışmalarında Uygulanması. In UYMS, 2013.
  • Schwaber, K. Scrum development process. In Business object design and implementation (pp. 117-134). Springer, London.,1997.
  • Schwaber, K., & Sutherland, J. Scrum guide: developed and sustained. Scrum. Org, 2009.
  • Sutherland, J. Agile development: Lessons learned from the first scrum. Cutter Agile Project Management Advisory Service: Executive Update, 5(20), 1-4. 2004.
  • Sutherland, J., Coplien, J. O. A Scrum Book: The Spirit of the Game. Pragmatic Bookshelf, 2019.
  • Sutherland, J. V., & Schwaber, K. The SCRUM methodology. In Business object design and implementation: OOPSLA workshop, 1995.
  • Sutherland, J., & Schwaber, K. The Scrum Papers: Nuts, Bolts and Origins of an Agile Process, 2010.
  • Süloğlu, S., “Yöntem Çevik Olunca”. 2.Ulusal Yazılım Mühendisliği Sempozyumu. http://www.emo,2005.
  • Takeuchi, H., & Nonaka, I. The new new product development game. Harvard business review, 64(1), 137-146, 1986.
  • Tekinerdogan, B. Formalizing Agile Software Development Methods. In Proceedings of Impact of Software Process on Quality Workshop (pp. -), 2003.
  • Vlaanderen, K., Jansen, S., Brinkkemper, S., & Jaspers, E. The agile requirements refinery: Applying SCRUM principles to software product management. Information and software technology, 53(1), 58-70, 2011.
  • Şenkaya, E., “Yazılım Projelerinde Başarı Anahtarları”, CIO CLUB Bilişim Dergisi, Haziran: 54-57, 2009.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler(Araştırma)
Authors

Şahin Mercan 0000-0002-8646-6834

Yaşar Becerikli 0000-0002-2951-7287

Publication Date June 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Mercan, Ş., & Becerikli, Y. (2021). Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, 14(1), 57-67. https://doi.org/10.54525/tbbmd.858378
AMA Mercan Ş, Becerikli Y. Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini. TBV-BBMD. June 2021;14(1):57-67. doi:10.54525/tbbmd.858378
Chicago Mercan, Şahin, and Yaşar Becerikli. “Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi 14, no. 1 (June 2021): 57-67. https://doi.org/10.54525/tbbmd.858378.
EndNote Mercan Ş, Becerikli Y (June 1, 2021) Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 14 1 57–67.
IEEE Ş. Mercan and Y. Becerikli, “Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini”, TBV-BBMD, vol. 14, no. 1, pp. 57–67, 2021, doi: 10.54525/tbbmd.858378.
ISNAD Mercan, Şahin - Becerikli, Yaşar. “Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi 14/1 (June 2021), 57-67. https://doi.org/10.54525/tbbmd.858378.
JAMA Mercan Ş, Becerikli Y. Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini. TBV-BBMD. 2021;14:57–67.
MLA Mercan, Şahin and Yaşar Becerikli. “Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini”. Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri Ve Mühendisliği Dergisi, vol. 14, no. 1, 2021, pp. 57-67, doi:10.54525/tbbmd.858378.
Vancouver Mercan Ş, Becerikli Y. Scrum Yöntemi İle Oyun Programlama Ve Süre Tahmini. TBV-BBMD. 2021;14(1):57-6.

Article Acceptance

Use user registration/login to upload articles online.

The acceptance process of the articles sent to the journal consists of the following stages:

1. Each submitted article is sent to at least two referees at the first stage.

2. Referee appointments are made by the journal editors. There are approximately 200 referees in the referee pool of the journal and these referees are classified according to their areas of interest. Each referee is sent an article on the subject he is interested in. The selection of the arbitrator is done in a way that does not cause any conflict of interest.

3. In the articles sent to the referees, the names of the authors are closed.

4. Referees are explained how to evaluate an article and are asked to fill in the evaluation form shown below.

5. The articles in which two referees give positive opinion are subjected to similarity review by the editors. The similarity in the articles is expected to be less than 25%.

6. A paper that has passed all stages is reviewed by the editor in terms of language and presentation, and necessary corrections and improvements are made. If necessary, the authors are notified of the situation.

0

.   This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.