Besin alerjisi özellikle süt çocukluğu olmak üzere çocukluk çağında sık karşılaşılan bir hastalıktır ve sıklığının bazı ülkelerde %10’a kadar ulaştığı bildirilmiştir. Günümüzde besin alerjisinde kür sağlayan bir tedavi şekli yoktur ve tedavideki birincil yaklaşım alerjik olunan besinden uzak durmaktır (1).
Anafilaksi hayatı tehlikesi olan bir klinik tablodur ve çocukluk çağında anafilaksilerin en sık nedeni besin alerjileridir. Anafilaksi geçiren bir çocuk ve onun ailesi bu durumdan etkilenmekte ve hayatlarında önemli değişiklikler yapmaktadırlar (2). Bu değişiklikler hem çocuğu hem de ailenin yaşam kalitesini etkilemektedir (3). Besin alerjisi nedeniyle anafilaksi geçirmiş çocukların ailelerinin başa çıkma becerileri konusunda yapılmış çalışma sayısı kısıtlıdır.
Derginin bu sayısında Toyran ve Ark (4) tarafından Türkiye’nin dört farklı alerji kliniğinde yayınlanan yazıda ailelerin başa çıka becerileri araştırılmıştır. Besin alerjisi nedeniyle anafilaksi geçirmiş 70 çocuğun ailesinin dâhil edildiği bu çalışmada ebeveynlerin %50’sinde aile yaşamıyla ilgili, %51.4’ünde ise ev dışı aktivitelerde sorun olduğunu bildirmişlerdir. Ebeveynlerin %80’i aşırı endişeli, %75.7’si ise çocuklarına karşı aşırı korumacı bulunmuştur. Anne babaların %22’si hayatlarındaki değişiklikler nedeniyle aralarında sorun olduğunu bildirmiştir.
Anafilaksi geçirmiş çocuklar ve ailelerinin yaşam kalitelerinin arttırılması ve hastalıkla başa çıkma becerilerinin geliştirilmesi için hem hastalık hakkında bilgilerinin arttırılması hem de psikolojik ve sosyal yönden desteklenmesi gerekmektedir. Bu destekler çocukların daha sağlıklı gelişmesini ve ailelerin yaşam kalitelerinin yükselmesini sağlayabilir. Bu amaca ulaşmak için çocuk alerji ve immünoloji uzmanlarının bu konudaki farkındalıklarını arttırılması, her muayenede bu konulara ilişkin bilgi alınmasının teşvik edilmesi gerekmektedir. Ayrıca konu ile ilişkili olan diyetisyen, sosyal hizmet uzmanı, klinik psikolog gibi disiplinlerden yardım istenmesi uygun olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Editorial |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2020 |
Submission Date | May 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 14 Issue: 3 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 10 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.