Uygur sözlü edebiyatının önemli bir ürünü olan atasözleri Uygur Türkçesinde
“maqal-temsil” olarak adlandırılır. Uzun bir medeniyet devrinin ürünü olan atasözleri
halkın tecrübesini ve hafızasını yansıtan ayna gibidir. Atasözlerinin dili sanatlı
ve derli topludur. Geçmişin tecrübesini az sözle ama geniş olarak anlatma imkânına
sahiptir. Atasözlerinin dili ahenklidir. Ahenk, atasözlerine şiir ritmi kazandırırken
atasözlerinin insan hafızasında kalıcı yer etmesini sağlayan bir faktördür. Maqaltemsiller
Uygur halkının hayat süzgecinden geçirip damıttığı bir öz gibidir.
Atasözleri Uygur edebiyatında “maqal-temsil” olarak adlandırılmakla birlikte
bu çalışmada “maqal-temsil” yerine “atasözü” ifadesi kullanılmıştır. Değerlendirilen
atasözleri, Eziz Atavulla Sarıtékin tarafından hazırlanan“Uyġur Xelq Maqal-
Temsilliri” adlı eserden taranmıştır. İçinde “ayal, xotun, qiz, ana” gibi kadınla ilgili
kelimeler bulunduran ya da kadının dolaylı olarak geçtiği ve sosyal hayattaki konumuyla
ilgili olan atasözleri seçilmiştir.
Milletlerin kültüründe kadın çok farklı obje olarak karşımıza çıkmaktadır. Kimi
kültürde “tanrıça” olarak görülen kadın başka bir kültürde utanç duyulan bir varlık
olarak görülebilmektedir. İncelenen Uygur atasözlerinde kadın olgusu genelde
erkek egemen bakış açısıyla ele alınmıştır. Uygur atasözlerine bakıldığında kadın;
yaşam biçimi açısından sürekli denetim altında tutulması gereken bir varlık olarak
görülmektedir. Yalnız yaşamamalı mutlaka bir erkekle hayatını birleştirmelidir. Ancak
annelik ve yuva kurma söz konusu olduğunda kadın kutsal bir varlık hüviyetine bürünmektedir.
Uygur atasözlerinde kadınla ilgili olumsuz yargılar çok olsa da kadınsız
bir dünyanın varlığı da mümkün görünmemektedir.
Bu çalışmada Uygur medeniyetinde kadına bakış açısını tespit ederken konu
tarihî belgelere dayandırılmamış, kadının yalnızca atasözlerindeki duruşları esas alınmıştır. Bu nedenle bazı atasözlerindeki kadına bakış açısı tarihî gerçeklerle örtüşmeyebilir
hatta tarihî gerçeklere ters düşebilir. Kadınla ilgili olumsuz yargılar taşıyan
atasözlerinin münferit bazı hadiselerin zamanla genelleşmesiyle ortaya çıktığını
belirtmek gerekir.
An important product of the Uyghur oral literature, proverbs are named “maqal-
temsil” (proverb). Proverbs, which are the products of long lasting civilization
periods, are like mirrors reflecting people’s experiences and memories. The language
of proverbs are neat and artistic. They have the capability to comprehensively convey
the experience of the past, yet through few words. The language of proverbs are
harmonious. This harmony enables proverbs to be permanently retained in people’s
memory, while adding poetic rhythm to proverbs. Maqal-temsil (proverbs) are like
an essence which Uyghur people have filtered and distilled through the filter of life.
While proverbs are named “maqal-temsil” (proverb) in Uyghur literature, this
particular study addresses them as “proverbs”. The proverbs discussed in this study
were surveyed from the book entitled “Uyġur Xelq Maqal-Temsilliri” (Uyghur Xelq
Proverbs) prepared by Eziz Atavulla Sarıtékin. Proverbs which include words related
to women such as “ayal, xotun, qiz, ana”, or proverbs which mention women indirectly
and relate to the role and place of women in social life were chosen.
Women are addressed as different entities in various people’s cultures. While women
are considered “goddess” in some cultures, they are seen as shameful entities in
others. The proverbs studied in this research address women through a masculine lens.
In Uyghur proverbs women are seen as creatures which should be kept in permanent
control in terms of lifestyle. They should not live alone, but join lives together with a
man. However, they are ascribed as a sacred creature when motherhood or setting up
a home is in question. Despite the many negative judgements about women in Uyghur
proverbs, a world without women doesn’t seem possible. While establishing how Uyghur civilization views women, this study does not depend
on historical documents but focuses solely on how women are addressed in
proverbs. For this reason, the view on women in some proverbs might not go hand in
hand, and even contradict, with historical truths. It is considered vital to note here
that proverbs which bear some negative judgements on women exist due to the generalization
of some individual events.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 41 |