People need to understand and explain the reasons of the events they experienced. The more these events are important for them, the more they feel the need to explain and make sense of these events. The university admission exam, for which millions of young people sweat every year in our country, is undoubtedly very important for both them and their families. Given that less than half of the test takers can enrol in a university, it is not difficult to understand that the preparation for this exam is a painful process. The subject of this study is the supernatural attributions by students regarding an unexpected exam success or failure who are preparing for the university admission exam. In the research, it was aimed to determine students’ natural and supernatural attributions to possible success or failure in the context of university admission exam. The main problem of our research is to reveal the relationship between students’ religiosity levels and their casual attributions to the success or failure in university admission exam. In the study, the relationship between causal attributions to exam results and exam anxiety were also investigated. In the theoretical part of our study the documentation technique was used, and for the field research the survey technique was used. In the theoretical part, Attribution Theory, causal attribution and success relationship, relationship between supernatural attribution and religion are discussed. In our field study, a questionnaire was conducted with a sample group of 212, consisting of 86 graduates and 126 high school senior students who were preparing for the university admission exam. “Islamic Religiosity Scale”, “Exam Anxiety Scale”, “Attribution Questionnaire” and “Personal Information Form” were used in application. The participants’ attributions to the exam results were examined in four groups as personal, social, supernatural and religious. According to the findings obtained in the study, it was determined that the general percentage of the participants made personal attributions to the exam failure, and religious and social attributions to the exam success. A meaningful relationship was determined between the students’ religious tendencies and their social, supernatural and religious attributes to the exam success. There was not any relationship of significance between religiosity and attributions to exam failures. In addition, significant correlations were found between exam anxiety and attributions to both exam success and failure. The relationship between the data related to personal variables deducted from the study and the attribution, the religiosity and the exam anxiety is not included in this study since it would expand the scope of our study.
İnsanlar, başlarına gelen olayların nedenlerini anlama ve açıklama ihtiyacı hissederler. Bu olaylar kendileri için ne kadar önemliyse anlamlandırma ve açıklama isteği de o derece fazla olur. Ülkemizde her yıl milyonlarca gencin ter döktüğü üniversite sınavı şüphesiz hem onlar hem de aileleri için oldukça önemlidir. Sınava katılanların yaklaşık olarak yarısından azının üniversitede bir bölüme yerleşebildiği göz önüne alındığında sınava hazırlığın sancılı bir süreç olduğunu anlamak zor değildir. Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin beklenmedik bir sınav başarısı ve başarısızlığına yönelik yaptıkları tabiatüstü anlam yüklemeleri bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Araştırmada üniversite sınavı bağlamında öğrencilerin olası başarı ve başarısızlık durumlarına yaptıkları tabii ve tabiatüstü yüklemelerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmamızın temel problemi öğrencilerin dindarlık düzeyleri ile üniversite sınavındaki başarı ve başarısızlık durumuna yaptıkları nedensel yüklemeler arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırmada ayrıca sınav sonucuna yapılan nedensel yüklemelerin sınav kaygısı ile olan ilişkisi de araştırılmıştır. Çalışmamızın teorik kısmında dokümantasyon, alan araştırmasında ise anket tekniği uygulanmıştır. Teorik kısımda Yükleme Teorisi, nedensel yüklemeler ve başarı ilişkisi, tabiatüstü yükleme ve din ilişkisi ele alınmıştır. Alan araştırmamızda üniversite sınavına hazırlanan 86 mezun ve 126 lise son öğrencisinden oluşan 212 kişilik örneklem gurubuyla anket çalışması yapılmıştır. Uygulamada “İslami Dindarlık Ölçeği”, “Sınav Kaygısı Ölçeği”, “Yükleme Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Katılımcıların sınav sonucuna yaptıkları yüklemeler kişisel, sosyal, tabiatüstü ve dinî olmak üzere dört grupta incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre katılımcıların genelinin sınav başarısızlığına yönelik kişisel atıf yaptığı, sınav başarısı için dinî ve sosyal atıf yaptıkları görülmüştür. Öğrencilerin dindarlık eğilimleri ile olumlu sınav sonucuna yönelik yaptıkları sosyal, tabiatüstü ve dinî yüklemeler arasında pozitif yönde anlamlı birer ilişki tespit edilmiştir. Dindarlık ile sınav başarısızlığına yapılan yüklemeler arasında ise herhangi bir anlamlı ilişki görülmemiştir. Ayrıca sınav kaygısı ile hem başarı hem de başarısızlık durumlarına yapılan yüklemeler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen kişisel değişkenlere ilişkin verilerin yükleme, dindarlık ve sınav kaygısı ile olan ilişkileri çalışmamızın kapsamını genişleteceği için bu çalışmaya dâhil edilmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | April 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 1 |
Turkish Journal for the Psychology of Religion (TJPR) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).