Earthquakes are a harsh reality for Turkey and generally appear as a recurring phenomenon. Most recently, on February 6, 2023, two major earthquakes, referred to as the disaster of the century, occurred 9 hours apart with epicenters in Kahramanmaraş's Pazarcık district (7.7 magnitude) and Elbistan district (7.6 magnitude), severely affecting 11 of our provinces. The destructiveness of this significant earthquake was immense. The earthquake particularly affected children and adolescents more severely. In this process, especially children and adolescents faced various problems not only with the physical wounds of the earthquake but also with its psychological and belief dimensions. Our study focuses on the effects of the severe and widespread earthquake that occurred on February 6, 2023, on the religious beliefs and behaviors of high school students in their adolescence. The purpose of the research is to understand the religious approaches of high school students towards the earthquake during this period when the effects of the February 6 earthquake, which occurred eight months ago, are still ongoing and to determine whether the earthquake has caused any changes in their religious perspectives and practices. The study was conducted using the case study design, a qualitative research method, and interviews were chosen as the data collection tool. Case study research requires investigating a situation within its real-life, current context, or environment. In this context, interviews were conducted with high school students aged 15-18 (n=15) who experienced the earthquake. As a result of the study, it was observed that young people in this age group had to cope with various negative emotions after the 2023 earthquake, experiencing emotional traumas that varied from person to person but persisted for some time. The youth interpreted the earthquake in different ways from emotional, theological, and geological perspectives. It was found that the earthquake generally led to positive behavioral changes in this age group and that they preferred emotion-focused coping methods. The disaster led to a positive change in their beliefs, causing the youth to question their religious beliefs and conduct self-reflection to address their deficiencies in religious matters. Similarly, it resulted in a permanent and positive change in their religious behaviors. However, it was also observed that, although minimal, the disaster caused some adolescents to lose hope in life and move away from religious practices.
Psychology of religion Earthquake Adolescence Religious belief Religious attitude Religious behaviour
Depremler, Türkiye’nin acı gerçeklerinden olup genellikle tekrarlanan bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. En son 6 Şubat 2023 tarihinde asrın felaketi olarak adlandırılan ve 9 saat arayla meydana gelen merkez üssü sırasıyla Kahramanmaraş’ın Pazarcık ilçesi olan 7,7 ve Elbistan ilçesi olan 7,6 büyüklüğünde iki büyük deprem meydana gelmiş ve 11 ilimiz bu depremden ciddi şekilde etkilenmiştir. Yaşanan bu büyük depremin yıkıcılığı da büyük olmuştur. Deprem özellikle çocuklar ve ergen yaştaki gençleri daha fazla etkilemiştir. Bu süreçte özellikle çocuklar ve ergenlik çağındaki bireyler depremin fiziki yaralarının yanı sıra psikolojik ve inanç boyutuyla da çeşitli sorunlarla karşılaşmışlardır. Çalışmamızda, 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen şiddeti ve etki alanı oldukça büyük olan depremin ergenlik çağındaki lise öğrencilerinin dinî inanç ve davranışları üzerindeki etkileri araştırma konusu yapılmıştır. Araştırmanın amacı, üzerinden sekiz ay geçen 6 Şubat depreminin etkilerinin devam ettiği bu süreçte lise öğrencilerinin depreme yönelik dinî yaklaşımlarını anlamaya çalışmak ve depremin dinî bakış açısı ve dinî yaşayışlarında herhangi bir değişikliğe yol açıp açmadığını tespit etmektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yapılmış olup veri toplama aracı olarak görüşme tercih edilmiştir. Durum çalışması araştırması gerçek yaşamın, güncel bağlam ya da ortamın içindeki bir durumun araştırılmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda 15-18 yaş aralığında depremi yaşayan lise öğrencileriyle (n=15) mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, bu yaş gurubundaki gençlerin 2023 Diyarbakır depremi sonrası çeşitli olumsuz duygularla başa çıkmak durumunda kalarak duygusal travmalar yaşadıkları ve bu duygusal travmaların kişiden kişiye farklılık gösterse de bir süre devam ettiği görülmüştür. Gençler depremi duygusal, teolojik ve jeolojik bakış açısıyla farklı şekillerde anlamlandırmışlardır. Depremin bu yaş grubu bireylerde çoğunlukla olumlu davranış değişikliğine yol açtığı ve başa çıkma metodu olarak ise duygu odaklı başa çıkma yöntemini tercih ettikleri görülmüştür. Yaşanan felaket gençlerde inanç açısından olumlu bir değişikliğe yol açarak dinî inançlarını sorgulama, dinî konulardaki eksiklerini giderme konusunda iç muhasebe yapmalarına neden olmuştur. Aynı şekilde dinî davranış açısından da kalıcı ve olumlu bir değişimine neden olmuştur. Ancak az da olsa hayata dair ümit kırıklıklarına neden olarak ergenleri dinî davranışlardan uzaklaştırabildiği de görülmüştür.
Etik beyan formu ektedir.
yok
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology of Religion, Social and Personality Psychology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 8, 2024 |
Acceptance Date | June 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 9 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.