The purpose of
this research is to determine the typology of gastro-tourists who participating
in gastronomy tourism. For this purpose, a questionnaire was conducted to
domestic and foreign tourists who at the food and beverage enterprises,
peddlers and enterprises which are sold local products, culinary museum in
Gaziantep which has Gastronomy City title. Firstly, the frequencies and
percentages distributions of the data which obtained from the participants were
examined. Clustering analysis was conducted to identify the typologies of
gastro-tourists. As a result of the
cluster analysis, five gastro-tourist typologies were identified; organicist,
innovator, aimed at learn/enthusiasts, care about food, interested in local
food. While organic tourists are more interested in farm products,
organic products and innovative products, innovative tourists love innovation
in food-related activities. Tourists
who like/want to learn mainly want to improve themselves on food and culture.
In addition, the food is so important for tourists who care about food, the
products and foods of the destination have great importance for local tourists.
Bu çalışmanın
amacı gastronomi turizmine katılan gastro-turistlerin tipolojisini
belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
Gastronomi Şehri unvanına sahip Gaziantep’te bulunan yiyecek içecek
işletmelerini, yöresel ürünlerin satıldığı işletmeleri ve seyyar satıcılar ile
mutfak müzesini ziyaret eden yerli ve yabancı turistlere bir anket
uygulanmıştır. İlk olarak katılımcılardan elde edilen verilerin frekans ve
yüzde dağılımları incelenmiştir. Gastro-turistlerin tipolojilerini
belirleyebilmek için kümeleme analizi yapılmıştır. Yapılan kümeleme analizi sonucunda organikçi, yenilikçi, öğrenmeyi
amaçlayanlar/sevenler, yemeğe önem verenler ve yöreselci olmak üzere beş
gastro-turist tipolojisi tespit edilmiştir. Organikçi turistler çiftlik
pazarlarına, organik ürünlere ve dalından koparılabilecek ürünlere daha fazla
ilgi duyarken yenilikçi turistler yiyecekle ilgili aktivitelerde yeniliği sevmektedir.
Öğrenmeyi amaçlayan/seven turistler ise ağırlıklı olarak kendilerini yemek ve
kültür konusunda geliştirmeyi istemektedirler. Ayrıca yemeğe önem veren
turistler için yemek, yöreselci turistler için ise gittikleri destinasyona ait
ürünler, yiyecekler büyük önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2018 |
Submission Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |