Conference Paper
BibTex RIS Cite

Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 165 - 174, 30.12.2019

Abstract

Türkiye
Cumhuriyeti helâl turizm kapsamında en çok turist gönderen ilk beş ülke ve
Kırgızistan’ı ziyaret edenlerin ülkelere göre dağılımında da yine ilk beş ülke
içerisinde yer almaktadır.  Bu çerçevede
çalışmanın temel amacı, Kırgızistan’da helâl turizm özelliklerinin yeterlilik
düzeyini Türkiye vatandaşlarının görüşlerine dayalı olarak değerlendirmektir.
Araştırmanın örneklemini Kırgızistan’da eğitim, iş, gezi vb. amaçlarla bulunan
TC vatandaşları (n
=155) oluşturmaktadır. Araştırma
sonuçlarına göre, Kırgızistan’da helâl turizm özelliklerinin mevcut durumunun
yeterli düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır. Bu konuda altyapı yatırımlarının
yapılması ve turizm işletmelerinin helâl pazar bölümünün farkında olmaları önem
arz etmektedir. Ancak, genel olarak ziyaretçiler Kırgızistan’ı turizm ve helâl turizm
açısından çekici bir ülke olarak görmektedirler. Araştırma sonuçlarının,
Kırgızistan’da turizm sektörünü düzenleyen devlet kurumları ve özel sektör
temsilcileri açısından yararlı bilgiler sağlaya
сağı
düşünülmektedir.             

References

  • Akyol, M. ve Kılınç, Ö. (2014). Internet and halal tourism marketing, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 171-186.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2015). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2016). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2017). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2018). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • Çalışır, M. ve Şensoy, G. (2017). Şanghay Birliği Örgütüne üye ülkelerin turizm gelirleri ve İslam ülkeleri ile helâl turizm potansiyelinin incelenmesi, K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi. Faiza, K., ve Callanan, M. (2017). The "Halalification" of tourism", Journal of Islamic Marketing, 8(4), 558-577.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Din İşleri Komisyonu, (2018). http://religion.gov.kg/, 22.11.2018.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Helâl Endüstrisini Geliştirme Merkezi, (2018). http://halal.kg/, 22.11.2018.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Milli İstatistik Komitesi, (2018). http://stat.kg/kg/statistics/turizm/, 22.11.2018.
  • Salmi, M.I., Phaik, N. C. ve Nurul, U. M.(2018). Muslim tourist perceived value: a study on Malaysia Halal tourism, Journal of Islamic Marketing, 9(2), 402-420.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2018). Sınır bülteni. Sayı: 9, www.turizm.gov.tr, 23.11.2018 .
  • Turdumambetov, B., Amalkanov, A. ve Chykynov, S. (2017). Halal tourism in Kyrgyzstan: development potential and local demand. K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi.
  • Yuhanis, A. A., Siti, R.H., Hossein, N., Raja, N.R.Y. ve Haslinda, H. (2018). The effect of sociodemographic variables and travel characteristics on motivation of Muslim family tourists in Malaysia, Journal of Islamic Marketing, 9(2), 222-239.
  • Zengin, B., Şen, L.M., Üstün, M. ve Bozkurt, E. (2017). Türk halkının helâl turizme bakış açısı: Sakarya örneği, K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi.
  • Zulkifli, W. S. W., Rahman S. A., Awang, K. W. ve Man, Y. B. C. (2011). Developing the framework for halal friendly tourism in Malaysia, International Business Management, 5(6), 295-302.

Current Situation and Potential of Halal Tourism in Kyrgyzstan According to Turkey Citizens

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 165 - 174, 30.12.2019

Abstract

Turkish
Republic is one of the top countries in terms of outbound halal tourism in the
world and it is also among the top five countries in terms of foreign visitors
to Kyrgyzstan. In this context, the main purpose of this study is to evaluate
current situation of halal tourism in Kyrgyzstan based on the citizens’ opinion
of Turkish Republic.
The
sample of the study consists of Turkish visitors (n = 155), who visit
Kyrgyzstan for business, education, traveling etc.
According to
the results of the study, the current situation of halal tourism in Kyrgyzstan
is not sufficient. In this case, it is seem to be important to make
infrastructure investments and to be aware of the halal market segment by
tourism enterprises. However, in general, visitors consider Kyrgyzstan as an
attractive country in terms of tourism and halal tourism.
The findings of
the research are expected to provide useful
insigths
for government agencies and private sector representatives in Kyrgyzstan.

References

  • Akyol, M. ve Kılınç, Ö. (2014). Internet and halal tourism marketing, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 171-186.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2015). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2016). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2017). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • CrescentRating ve MasterCard. (2018). Global Muslim Travel Index. https://www.crescentrating.com/, 21.11.2018.
  • Çalışır, M. ve Şensoy, G. (2017). Şanghay Birliği Örgütüne üye ülkelerin turizm gelirleri ve İslam ülkeleri ile helâl turizm potansiyelinin incelenmesi, K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi. Faiza, K., ve Callanan, M. (2017). The "Halalification" of tourism", Journal of Islamic Marketing, 8(4), 558-577.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Din İşleri Komisyonu, (2018). http://religion.gov.kg/, 22.11.2018.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Helâl Endüstrisini Geliştirme Merkezi, (2018). http://halal.kg/, 22.11.2018.
  • Kırgızistan Cumhuriyeti, Milli İstatistik Komitesi, (2018). http://stat.kg/kg/statistics/turizm/, 22.11.2018.
  • Salmi, M.I., Phaik, N. C. ve Nurul, U. M.(2018). Muslim tourist perceived value: a study on Malaysia Halal tourism, Journal of Islamic Marketing, 9(2), 402-420.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2018). Sınır bülteni. Sayı: 9, www.turizm.gov.tr, 23.11.2018 .
  • Turdumambetov, B., Amalkanov, A. ve Chykynov, S. (2017). Halal tourism in Kyrgyzstan: development potential and local demand. K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi.
  • Yuhanis, A. A., Siti, R.H., Hossein, N., Raja, N.R.Y. ve Haslinda, H. (2018). The effect of sociodemographic variables and travel characteristics on motivation of Muslim family tourists in Malaysia, Journal of Islamic Marketing, 9(2), 222-239.
  • Zengin, B., Şen, L.M., Üstün, M. ve Bozkurt, E. (2017). Türk halkının helâl turizme bakış açısı: Sakarya örneği, K. Oktay, H. Pamukçu (Ed.), 1st International Halal Tourism Congress (s. 211-220). Alanya: Kastamonu Üniversitesi.
  • Zulkifli, W. S. W., Rahman S. A., Awang, K. W. ve Man, Y. B. C. (2011). Developing the framework for halal friendly tourism in Malaysia, International Business Management, 5(6), 295-302.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Azamat Maksüdünov

Publication Date December 30, 2019
Submission Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Maksüdünov, A. (2019). Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 165-174.
AMA Maksüdünov A. Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2019;4(2):165-174.
Chicago Maksüdünov, Azamat. “Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu Ve Potansiyeli”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 4, no. 2 (December 2019): 165-74.
EndNote Maksüdünov A (December 1, 2019) Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 4 2 165–174.
IEEE A. Maksüdünov, “Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 2, pp. 165–174, 2019.
ISNAD Maksüdünov, Azamat. “Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu Ve Potansiyeli”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 4/2 (December 2019), 165-174.
JAMA Maksüdünov A. Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;4:165–174.
MLA Maksüdünov, Azamat. “Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu Ve Potansiyeli”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 2, 2019, pp. 165-74.
Vancouver Maksüdünov A. Türkiye Vatandaşlarına Göre Kırgızistan’da Helâl Turizmin Mevcut Durumu ve Potansiyeli. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;4(2):165-74.