Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Mevlana Mausoleum and Museum and Şeyh Şaban-ı Veli Complex as a Center for Faith Tourism

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 342 - 357, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.739933

Abstract

The evaluation of the potential of Mevlana Celaleddin Rumi and Sheikh Şaban-ı Veli, two of the four spiritual pillars of Anatolia, in belief tourism, preventing the forgetting of these important personalities among people, and by promoting and promoting the potential and cultural wealth of their belief tourism potential and opportunities. This kind of research has been carried out in order to examine it. Mevlana and Sheikh Şaban-ı Veli have an important place in the culture and belief in the social life of Anatolia. It is noteworthy that these people are not adequately promoted in national and international platforms. In this study, it was deemed appropriate to use qualitative research method, which is one of the research methods in social sciences. By gathering the opinions of academicians, an interview form was prepared, and data were collected in and around Şeyh Şaban-ı Veli Külliye. Findings: Most of the participants in the study are aware of the meaning and importance of the words of Sheikh Şaban-ı Veli and Mevlana. Hz. When the events organized in Pir Sheikh Şaban-ı Veli Complex are mentioned, people's minds come first; There are recitations of the Holy Quran, divine readings, collective prayers, Ilim Hikmet Sofrasi chats and symposiums on Saturdays. Hz. Within the scope of the events and ceremonies that commemorate Mevlana, they express that most of the participants (Ayin-i Şerif) come to the fore. It is mentioned that the importance of every movement when making sema, that every object used has a meaning. The majority of the people participating in the research Hz. Mevlana and Hz. Pir Sheikh Sheikh evaluates the provinces where Veli lived, as a special land where the two of Evtad-i Erbaa lived, peaceful and happy spiritual environments in terms of faith tourism. Hz. It is seen that the visits to Pir Şeyh Şaban-ı Veli Complex are less and the visits to Mevlana Tomb and Museum are high. Conclusion: Sheikh Şaban-ı Veli Complex is the most important potential resource for Kastamonu. Mevlana Museum in Konya and Turkey is very important. Hz. Mevlana is an example to other people with his life view and life. It illuminates them and changes their perspective on life. Hz. The actions carried out within the scope of Mevlana's Tomb and Museum and Sheikh Şaban-ı Veli Complex connect the public.

References

  • Abdülkerim, A. (1991). Halvetîlik’in Şa‘bâniyye Kolu Şeyh Şa‘bân-ı Velî ve Külliyesi. Ankara: Kastamonu Şeyh Şa‘bân-ı Velî Derneği Yayınları: 3.
  • Albayrak, A. (2013). Alternatif Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcı, M. (2019). Vuslatının 450. Yıl Dönümünde Hazreti Pir Şeyh Şaban-I Veli (Fikri, Teklifi Ve Çabası Serüveni). Kastamonu: Ses Reklam ve Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Bardakoğlu, Ö. (2011). Turistik Ürün Bakımından Destinasyon Planlaması Ve Pazarlaması Kapsamında İzmir Turizminin Değerlendirilmesi Ve Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bingöl, Z. (2007). Gelenekten Evrensele Anadolu’da İnanç Turizmi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çağımlar, Z. (2005). “Kastamonu Halk Kültürü İçinde Yatır-Ziyaret İnancı ve Bu İnanç Çerçevesinde Şeyh Şaban-ı Veli Etrafında Oluşturulan Efsaneler” İkinci Kastamonu Kültür Sempozyumu Bildirileri. Ankara: 18-20 Eylül 2003, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınevi.
  • Çelebi, C.B. (2004). Mevlâna Okyanusundan, Derleyen: Esin Bayru Çelebi, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, II. Baskı, Konya.
  • Çiftçi, F. (2006). Şeyh Şaban-ı Velinin Hayatı. Kastamonu: Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli Kültür Derneği Yay.
  • Elmacı, L. (2017). Ziyaret Fenomeni Ve Din (Kastamonu Şeyh Şaban-I Veli Türbesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Görkemli, N., Tekin, G. ve Baypınar, Y.E. (2013). Kültürel Etkinlikler Ve Kent İmajı - Mevlana Törenlerinin Konya Kent İmajına Etkilerine İlişkin Hedef Kitlelerin Görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(1), 150-171.
  • İbret, B. Ü., Uğurlu, M. Ve Gümüş, H. (2012). “Şeyh Şaban-I Velinin Türk Kültürü Ve Dini Turizm Üzerindeki Etkileri” , Uluslararası Şeyh Şaban-I Veli Sempozyumu Bildirileri, Kastamonu.
  • İbret, Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi. Marmara Coğrafya Dergisi, (32), 239-269.
  • Kara, M. (2012). Buhara Bosna Bursa: Şehirler, Sufiler, Tekkeler. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada Değişen Müze Algısı Ekseninde Türkiye’deki Müze Turizmine Bakış, Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(11), 345-369.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2017). İnanç Turizmine Yönelik Ziyaretçi Algılarının Demografik Farklılıklar Açısından İncelenmesi: Konya Mevlana Müzesi Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (59), 276-296.
  • Kızbaz, K. (2008). Mevlana Felsefesi Ve Türkiye'deki Mevlana Belgesellerinin Karşılaştırmalı İncelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükbasmacı, G.G. (2000). Kastamonu’da Halk Tababeti, İnanış ve Uygulamaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sutekin, A. (2019). Hz. Mevlâna Ve Mevlevilik Felsefesinin Batılı Sanatçıların Eserlerinde Konu Olarak Yer Alması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şimşek, H. (2009). “Eğitim Tarihi Araştırmalarında Yöntem Sorunu”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • Tapur, T. (2009). Konya İlinde Kültür Ve İnanç Turizmi. Journal of International Social Research, 2(9).
  • Vukonic, B. (1996). Tourism and Religion, Tourism Social Science Series, New York: Pergamon.
  • Yakıt, İ. (2000). Batı Düşüncesi Ve Mevlana. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • İnternet Kaynakları
  • https://kastamonu.ktb.gov.tr/TR-93963/seyh-saban-i-veli-kulliyesi.html, 23.12.2019.
  • https://www.sabah.com.tr/turizm/2020/02/19/mevlana-muzesi-2019da-ziyaretci-rekoru-kirdi, 14.05.2020.
  • http://www.kastamonugazetesi.com.tr/vakif-muzesini-129-bin-kisi-gezdi/, 14.05.2020.

İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 342 - 357, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.739933

Abstract

Anadolu’nun dört manevi direğinden ikisi olan Mevlana Celaleddin Rumi ve Şeyh Şaban-ı Veli’nin inanç turizmindeki potansiyelinin değerlendirilmesi, insanlar arasında bu önemli şahsiyetlerin unutulmasını engellemek ve önemli yapılarının inanç turizmi potansiyeli ve kültürel zenginliğinin ön plana çıkarılıp tanıtılarak turizm açısından avantajlarının, fırsatlarının irdelenmesini sağlamak amacıyla bu tür bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Mevlana ve Şeyh Şaban-ı Veli Anadolu’nun sosyal yaşantısında kültüründe ve inancında önemli bir yere sahiptir. Bu zatların ulusal ve uluslararası platformlarda yeteri kadar tanıtılmadığı göze çarpmaktadır. Bu araştırmada sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerinden olan nitel araştırma metodu kullanılması uygun görülmüştür. Akademisyenlerin görüşleri alınarak görüşme formu düzenlenip, Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi ve çevresinde veriler toplanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılanların çoğu Şeyh Şaban-ı Veli ve Mevlana’nın sözlerinin anlam ve öneminin bilincindedirler. Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesinde düzenlenen etkinlikler denilince insanların akılları ilk gelenler; Kur’an-ı Kerim tilavetleri, ilahi okumalar, toplu dua yapmalar, cumartesi günleri İlim Hikmet Sofrası sohbetleri ve sempozyumlar olmaktadır. Hz. Mevlana’yı anma etkinlikleri ve törenleri kapsamında katılımcıların çoğunun semanın (Ayin-i Şerif) öne çıktığını dile getirmektedirler. Sema yaparken yapılan her hareketin öneminden, kullanılan her bir nesnenin bir anlamı olduğundan bahsedilmektedir. Araştırmaya katılan kişilerin büyük çoğunluğu Hz. Mevlana ve Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli’nin yaşamış olduğu illeri, inanç turizmi bakımdan huzur ve mutluluk verici manevi ortamlar, Evtad-ı Erbaa’nın ikisinin yaşamını sürdürdüğü özel topraklar olarak değerlendirmektedir. Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’ne gerçekleştirilen ziyaretlerin az, Mevlana Türbesi ve Müzesi’ne gerçekleştirilen ziyaret fazla olduğu görülmektedir. Sonuç: Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi Kastamonu için en önemli potansiyel kaynak teşkil etmektedir. Mevlana Müzesi Konya ve Türkiye açısından çok önemli olmaktadır. Hz. Mevlana hayat görüşü ve yaşamıyla diğer insanlara örnek olmaktadır. Onları aydınlatmakta, hayata bakış açılarını değiştirmektedir. Hz. Mevlana’nın Türbesi ve Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi kapsamlarında gerçekleştirilen eylemler halkı bir birine bağlamaktadır.

References

  • Abdülkerim, A. (1991). Halvetîlik’in Şa‘bâniyye Kolu Şeyh Şa‘bân-ı Velî ve Külliyesi. Ankara: Kastamonu Şeyh Şa‘bân-ı Velî Derneği Yayınları: 3.
  • Albayrak, A. (2013). Alternatif Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Avcı, M. (2019). Vuslatının 450. Yıl Dönümünde Hazreti Pir Şeyh Şaban-I Veli (Fikri, Teklifi Ve Çabası Serüveni). Kastamonu: Ses Reklam ve Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Bardakoğlu, Ö. (2011). Turistik Ürün Bakımından Destinasyon Planlaması Ve Pazarlaması Kapsamında İzmir Turizminin Değerlendirilmesi Ve Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bingöl, Z. (2007). Gelenekten Evrensele Anadolu’da İnanç Turizmi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Çağımlar, Z. (2005). “Kastamonu Halk Kültürü İçinde Yatır-Ziyaret İnancı ve Bu İnanç Çerçevesinde Şeyh Şaban-ı Veli Etrafında Oluşturulan Efsaneler” İkinci Kastamonu Kültür Sempozyumu Bildirileri. Ankara: 18-20 Eylül 2003, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınevi.
  • Çelebi, C.B. (2004). Mevlâna Okyanusundan, Derleyen: Esin Bayru Çelebi, İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, II. Baskı, Konya.
  • Çiftçi, F. (2006). Şeyh Şaban-ı Velinin Hayatı. Kastamonu: Kastamonu Şeyh Şaban-ı Veli Kültür Derneği Yay.
  • Elmacı, L. (2017). Ziyaret Fenomeni Ve Din (Kastamonu Şeyh Şaban-I Veli Türbesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Görkemli, N., Tekin, G. ve Baypınar, Y.E. (2013). Kültürel Etkinlikler Ve Kent İmajı - Mevlana Törenlerinin Konya Kent İmajına Etkilerine İlişkin Hedef Kitlelerin Görüşleri, Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(1), 150-171.
  • İbret, B. Ü., Uğurlu, M. Ve Gümüş, H. (2012). “Şeyh Şaban-I Velinin Türk Kültürü Ve Dini Turizm Üzerindeki Etkileri” , Uluslararası Şeyh Şaban-I Veli Sempozyumu Bildirileri, Kastamonu.
  • İbret, Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu Şehrinde Kültür ve İnanç Turizmi. Marmara Coğrafya Dergisi, (32), 239-269.
  • Kara, M. (2012). Buhara Bosna Bursa: Şehirler, Sufiler, Tekkeler. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada Değişen Müze Algısı Ekseninde Türkiye’deki Müze Turizmine Bakış, Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(11), 345-369.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2017). İnanç Turizmine Yönelik Ziyaretçi Algılarının Demografik Farklılıklar Açısından İncelenmesi: Konya Mevlana Müzesi Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (59), 276-296.
  • Kızbaz, K. (2008). Mevlana Felsefesi Ve Türkiye'deki Mevlana Belgesellerinin Karşılaştırmalı İncelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükbasmacı, G.G. (2000). Kastamonu’da Halk Tababeti, İnanış ve Uygulamaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sutekin, A. (2019). Hz. Mevlâna Ve Mevlevilik Felsefesinin Batılı Sanatçıların Eserlerinde Konu Olarak Yer Alması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Şimşek, H. (2009). “Eğitim Tarihi Araştırmalarında Yöntem Sorunu”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • Tapur, T. (2009). Konya İlinde Kültür Ve İnanç Turizmi. Journal of International Social Research, 2(9).
  • Vukonic, B. (1996). Tourism and Religion, Tourism Social Science Series, New York: Pergamon.
  • Yakıt, İ. (2000). Batı Düşüncesi Ve Mevlana. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • İnternet Kaynakları
  • https://kastamonu.ktb.gov.tr/TR-93963/seyh-saban-i-veli-kulliyesi.html, 23.12.2019.
  • https://www.sabah.com.tr/turizm/2020/02/19/mevlana-muzesi-2019da-ziyaretci-rekoru-kirdi, 14.05.2020.
  • http://www.kastamonugazetesi.com.tr/vakif-muzesini-129-bin-kisi-gezdi/, 14.05.2020.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Oğuz Çam 0000-0003-3222-3367

Hakkı Çılgınoğlu

Publication Date December 30, 2020
Submission Date May 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çam, O., & Çılgınoğlu, H. (2020). İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 342-357. https://doi.org/10.37847/tdtad.739933
AMA Çam O, Çılgınoğlu H. İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2020;5(2):342-357. doi:10.37847/tdtad.739933
Chicago Çam, Oğuz, and Hakkı Çılgınoğlu. “İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi Ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (December 2020): 342-57. https://doi.org/10.37847/tdtad.739933.
EndNote Çam O, Çılgınoğlu H (December 1, 2020) İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5 2 342–357.
IEEE O. Çam and H. Çılgınoğlu, “İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 342–357, 2020, doi: 10.37847/tdtad.739933.
ISNAD Çam, Oğuz - Çılgınoğlu, Hakkı. “İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi Ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5/2 (December 2020), 342-357. https://doi.org/10.37847/tdtad.739933.
JAMA Çam O, Çılgınoğlu H. İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5:342–357.
MLA Çam, Oğuz and Hakkı Çılgınoğlu. “İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi Ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2020, pp. 342-57, doi:10.37847/tdtad.739933.
Vancouver Çam O, Çılgınoğlu H. İnanç Turizmi Merkezi Olarak Mevlana Müzesi ile Şeyh Şaban-ı Veli Külliyesi’nin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):342-57.