Review
BibTex RIS Cite

Nota Öğretiminde Ses ve Renk İlişkisinin Önemi

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 282 - 292, 30.11.2025
https://doi.org/10.55008/te-ad.1743377

Abstract

Amaç: Müzik eğitimi, öğrencilerin hem sanatsal hem de akademik gelişimlerinde önemli bir rol oynamaktadır. Nota öğretiminde ses ve renk ilişkisi, müzik eğitiminin temel bileşenlerinden biridir ve bu ilişki, öğrencilerin müzikal algılarını ve ifade yeteneklerini geliştirmede kritik bir öneme sahiptir. Bu bağlamda, ses ve renk arasındaki etkileşimin pedagojik açıdan nasıl ele alındığına dair çeşitli disiplinler arası yaklaşımlar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, nota öğretiminde ses ve renk arasındaki ilişkinin öğrencilerin öğrenme süreçlerine etkisini incelemek, bu ilişkinin pedagojik temellerini ortaya koyan bir bakış açısıyla öğretim yöntemlerine katkı sağlamaktır.
Yöntem ve Araçlar: Makale tarama modelli olup, derleme niteliğindedir. Sesler ve renkler arasındaki ilişkiyi inceleyen farklı disiplin alanlarındaki çalışmalara yönelik literatür taraması yapılarak ilgili araştırmalar ve alan yazın incelenmiştir.
Sonuçlar: Sonuç olarak, nota öğretiminde ses ve renk ilişkisi, çoklu duyusal öğrenme, psikolojik motivasyon, kültürel ifade ve materyal tasarımı gibi birçok boyutta ele alınmış, elde edilen bulgularla ses ve renk arasındaki ilişkinin nota öğretiminde etkin bir şekilde kullanılmasının öğrencilerin müzikal kavramları daha hızlı, etkili ve kalıcı bir şekilde öğrenmesine olanak tanıyabileceği vurgulanmıştır.

Ethical Statement

Etik beyan gerekmemektedir.

References

  • Akçay, A. (2014). Yabancı dil olarak Rusça öğretiminde özgün görsel-işitsel Materyallerin dinleme becerisine etkisi. (Yüksek lisans tezi) . İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?d=XBc4pDkvzAHFQFRluWBSog&no=e3yu5NzF8juyNUA5HFd3ug
  • Altınoğlu, Ö. ( 2003). Solfej Öğretim Yöntemleri (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=61mrH0J5pza3y_ popp2Iow&no=MK5bj_2aqiHOObsnS0xvTQ
  • Bragança, F. Fonseca, J.G., Caramelli, P . (2015). Synesthesia and music perception. Dementia & Neuropsychologia, 9(1), 16-23. DOI: https://doi.org/10.1590/s1980.576.42015dn91000004
  • Buluttekin, Ö, Hevedanlı, M, Yapıcı, İ.Ü. (2020). Sinestezi nedir? Biyolojik boyutu, otizm ile ilişkisi ve eğitim. Uluslarlarası Pegem Eğitim Kongresi, E-ISBN: 978.625.7228-99-2, DOI 10.14527/978.625.7228992 (IPCEDU – 2020). Erişim adresi https://www.researchgate.net/profile/Elif-ullen/publication/348659232_7’DEN_77’YE_VICDAN/links/6009978e299bf14088ae3cd6/7DEN-77YE-VICDAN.pdf#page=16
  • Çukurbaşı Çalışır, E. & Arıkan, Y. (2022). Görsel veya sözel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin akademik başarıya etkisi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7(2), 216-252. DOI: 10.29250/sead.1109364
  • Deroy, O., Faivre, N., Lunghi, C., Spence, C., Aller, M., & Noppeney, U. (2016). The complex interplay between multisensory integration and perceptual awareness. Multisensory Research, 29(6-7), 585-606. https://doi.org/10.1163/22134.808.00002529
  • Esen, M.(2008). Müziksel Algılamada Ses ve Renk İlişkisi (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=nAURczHJ3x8jr8v6eFOBJA&no=9yRFsAwA0tkPmanTa9JRsg
  • Göktepeliler, Ö. & Aksoy, Ş. (2022). Sanat eğitiminde sinestezi ve yaratıcılık. Journal of Arts. 5(1): 9-19, DOI: 10.31566/arts.5.1.02
  • Hu, G. (2020) Art of musical color: a synesthesia-based mechanism of color art. Color Reseaech and Application, 45 (5), 862–870. https://doi.org/10.1002/col.22532
  • Huang J, Gamble D, Sarnlertsophon K, Wang X, Hsiao S (2012) Feeling music: Integration of auditory and tactile inputs in musical meter perception. Plos one, 7(10): e48496. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0048496
  • Kepule, I. (2015). The use of kinesthetic perception in music education at primary school. SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 86-95. https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.22
  • Kuo, Y., Chuang, M. (2013). A proposal of a color music notation system on a single melody for music beginners. International Journal of Music Education. 4 (31). 394-412 https://doi.org/10.1177/025.576.1413489082
  • Lauzon, S., Abraham, A., Curcin, K., Butler, B., Stevenson, R. (2022). The relationship between multisensory associative learning and multisensory integration. Neuropsychologia.174, 2-12. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2022.108336
  • Lee, J. Y,Byeong, M. K., Moon, C.B. (2019). The Color-Music Relationship Direct Modeling Using Machine Learning.2019 Eleventh International Conference on Ubiquitous and Future Networks (ICUFN). https://doi.org/10.1109/icufn.2019.880.6131.
  • Mestan, H. (2013). Müzik ve renk ilişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(20), 299-304.
  • McCormick, K., Lacey, S., Stilla, R., Nygaard, L. C., & Sathian, K. (2021). Neural basis of the sound-symbolic crossmodal correspondence between auditory pseudowords and visual shapes. Multisensory Research, 35(1), 29-78. https://doi.org/10.1163/22134808-bja10060
  • Moller,C., Hojlund, A., Bærentsen, K., Hansen, N., Skewes, J., Vuust, P., Bærentsen,K., Hansen, N., Skewes, J. (2018). Visually induced gains in pitch discrimination: Linking audio-visual processing with auditory abilities. Attention, Perception & Psychophysics Journal, 80(4), 999-1010. https://doi.org/10.3758/s13414.017.1481-8
  • Spence, C. (2020). Assessing the role of emotional mediation in explaining crossmodal correspondences involving musical stimuli. Multisensory Research, 33(1), 1-29. https://doi.org/10.1163/22134.808.20191469
  • Sperdin, H., Cappe, C., Murray, M (2010). The behavioral relevance of multisensory neural response interactions. Frontiers in Neuroscience. 4 (1), 9-18
  • Ünlü, S. E., Ece, A.S. (2019). Reading notation with Gestalt perception principles. Journal of Human Sciences, 16(4), 1104-1120. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i4.5822
  • Ünsal, G. (2018). A study on the importance of learning styles in foreign language teaching. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 184-191.
  • Yalur, R.(2021). Grafik tasarımda renklerle düşünme. İdil Dergisi, 79, 478–493. doi: 10.7816/idil-10-79-09
  • Zhang, K., Xing, B., Zank, L., Wu, X., Dou,J., Sun, S. (2019). Image_music synesthesia-aware learning based on emotional similarity recognition. IEEE Acces, 7. 136.378.136390

The Importance of Sound and Color Relationship in Note Teaching

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 282 - 292, 30.11.2025
https://doi.org/10.55008/te-ad.1743377

Abstract

Purpose: Music education plays a crucial role in both the artistic and academic development of students. The relationship between sound and color in musical notation is a fundamental component of usic education, and this relationship is critical for developing students’ musical perception and expressive abilities. In this context, various interdisciplinary approaches exist regarding how the interaction between sound and color is addressed pedagogically. The purpose of this study is to examine the impact of the relationship between sound and color in musical notation on students’ learning processes, to reveal the pedagogical foundations of this relationship, and to contribute to teaching methods from a multidisciplinary perspective.
Method and Materials: The article is a study in the compilation model, and a literature review was conducted and relevant research was examined in order to look into the studies from various disciplines focusing on the relationship between sounds and colors.
Results: As a result, the relationship between sound and color in teaching musical notation was addressed in many dimensions such as multi-sensory learning, psychological motivation, cultural expression and material design, and the findings emphasized that using the relationship between sound and color effectively in teaching musical notation could enable students to learn musical concepts more quickly, effectively and permanently.

References

  • Akçay, A. (2014). Yabancı dil olarak Rusça öğretiminde özgün görsel-işitsel Materyallerin dinleme becerisine etkisi. (Yüksek lisans tezi) . İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?d=XBc4pDkvzAHFQFRluWBSog&no=e3yu5NzF8juyNUA5HFd3ug
  • Altınoğlu, Ö. ( 2003). Solfej Öğretim Yöntemleri (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=61mrH0J5pza3y_ popp2Iow&no=MK5bj_2aqiHOObsnS0xvTQ
  • Bragança, F. Fonseca, J.G., Caramelli, P . (2015). Synesthesia and music perception. Dementia & Neuropsychologia, 9(1), 16-23. DOI: https://doi.org/10.1590/s1980.576.42015dn91000004
  • Buluttekin, Ö, Hevedanlı, M, Yapıcı, İ.Ü. (2020). Sinestezi nedir? Biyolojik boyutu, otizm ile ilişkisi ve eğitim. Uluslarlarası Pegem Eğitim Kongresi, E-ISBN: 978.625.7228-99-2, DOI 10.14527/978.625.7228992 (IPCEDU – 2020). Erişim adresi https://www.researchgate.net/profile/Elif-ullen/publication/348659232_7’DEN_77’YE_VICDAN/links/6009978e299bf14088ae3cd6/7DEN-77YE-VICDAN.pdf#page=16
  • Çukurbaşı Çalışır, E. & Arıkan, Y. (2022). Görsel veya sözel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin akademik başarıya etkisi. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 7(2), 216-252. DOI: 10.29250/sead.1109364
  • Deroy, O., Faivre, N., Lunghi, C., Spence, C., Aller, M., & Noppeney, U. (2016). The complex interplay between multisensory integration and perceptual awareness. Multisensory Research, 29(6-7), 585-606. https://doi.org/10.1163/22134.808.00002529
  • Esen, M.(2008). Müziksel Algılamada Ses ve Renk İlişkisi (Yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erişim adresi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=nAURczHJ3x8jr8v6eFOBJA&no=9yRFsAwA0tkPmanTa9JRsg
  • Göktepeliler, Ö. & Aksoy, Ş. (2022). Sanat eğitiminde sinestezi ve yaratıcılık. Journal of Arts. 5(1): 9-19, DOI: 10.31566/arts.5.1.02
  • Hu, G. (2020) Art of musical color: a synesthesia-based mechanism of color art. Color Reseaech and Application, 45 (5), 862–870. https://doi.org/10.1002/col.22532
  • Huang J, Gamble D, Sarnlertsophon K, Wang X, Hsiao S (2012) Feeling music: Integration of auditory and tactile inputs in musical meter perception. Plos one, 7(10): e48496. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0048496
  • Kepule, I. (2015). The use of kinesthetic perception in music education at primary school. SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 86-95. https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.22
  • Kuo, Y., Chuang, M. (2013). A proposal of a color music notation system on a single melody for music beginners. International Journal of Music Education. 4 (31). 394-412 https://doi.org/10.1177/025.576.1413489082
  • Lauzon, S., Abraham, A., Curcin, K., Butler, B., Stevenson, R. (2022). The relationship between multisensory associative learning and multisensory integration. Neuropsychologia.174, 2-12. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2022.108336
  • Lee, J. Y,Byeong, M. K., Moon, C.B. (2019). The Color-Music Relationship Direct Modeling Using Machine Learning.2019 Eleventh International Conference on Ubiquitous and Future Networks (ICUFN). https://doi.org/10.1109/icufn.2019.880.6131.
  • Mestan, H. (2013). Müzik ve renk ilişkisi. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi(20), 299-304.
  • McCormick, K., Lacey, S., Stilla, R., Nygaard, L. C., & Sathian, K. (2021). Neural basis of the sound-symbolic crossmodal correspondence between auditory pseudowords and visual shapes. Multisensory Research, 35(1), 29-78. https://doi.org/10.1163/22134808-bja10060
  • Moller,C., Hojlund, A., Bærentsen, K., Hansen, N., Skewes, J., Vuust, P., Bærentsen,K., Hansen, N., Skewes, J. (2018). Visually induced gains in pitch discrimination: Linking audio-visual processing with auditory abilities. Attention, Perception & Psychophysics Journal, 80(4), 999-1010. https://doi.org/10.3758/s13414.017.1481-8
  • Spence, C. (2020). Assessing the role of emotional mediation in explaining crossmodal correspondences involving musical stimuli. Multisensory Research, 33(1), 1-29. https://doi.org/10.1163/22134.808.20191469
  • Sperdin, H., Cappe, C., Murray, M (2010). The behavioral relevance of multisensory neural response interactions. Frontiers in Neuroscience. 4 (1), 9-18
  • Ünlü, S. E., Ece, A.S. (2019). Reading notation with Gestalt perception principles. Journal of Human Sciences, 16(4), 1104-1120. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i4.5822
  • Ünsal, G. (2018). A study on the importance of learning styles in foreign language teaching. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(2), 184-191.
  • Yalur, R.(2021). Grafik tasarımda renklerle düşünme. İdil Dergisi, 79, 478–493. doi: 10.7816/idil-10-79-09
  • Zhang, K., Xing, B., Zank, L., Wu, X., Dou,J., Sun, S. (2019). Image_music synesthesia-aware learning based on emotional similarity recognition. IEEE Acces, 7. 136.378.136390
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education, Primary Education
Journal Section Review
Authors

İsmet Arıcı 0000-0002-6295-8906

Early Pub Date November 30, 2025
Publication Date November 30, 2025
Submission Date July 16, 2025
Acceptance Date July 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Arıcı, İ. (2025). Nota Öğretiminde Ses ve Renk İlişkisinin Önemi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 282-292. https://doi.org/10.55008/te-ad.1743377

Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.

by-nc.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.