Purpose: This study aims to examine the relationship between the nutrition and physical activity of mothers with six-year-old children and parent-child communication.
Method and Materials: For this objective, a correlational survey model was employed as the quantitative esearch method. The study group was selected using a stratified sampling model and comprised 140 mothers residing in districts of Istanbul, each with a child aged six during the 2024–2025 academic year. Participants were categorised according to low, middle, and high socioeconomic status. The data collection instruments used in the study included the Personal Information Form, the Family Nutrition and Physical Activity Scale, and the Parent-Child Communication Scale.
Results: Results indicated a positive relationship between mothers’ healthy eating and physical activity scores and parent-child communication. Accordingly, it can be inferred that when parents maintain healthy nutrition and physical activity habits, their communication with their children is more effective. In this context, seminars and interviews could be organised with families. By collaborating with civil society organisations involved in early childhood, awareness campaigns can be conducted within the community to highlight the importance of this issue.
Amaç: Bu araştırmada 6 yaş çocuğu olan annelerin beslenme ve fiziksel aktiviteleri ile ebeveyn-çocuk iletişimi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem ve Araçlar: Bu amaç kapsamında araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu tabakalı örnekleme modeline göre seçilen alt, orta ve üst yaşam indeksinde İstanbul ilçelerinde ikamet eden, 2024-2025 eğitim öğretim yılında 6 yaş çocuğu olan toplam 140 çocuğun annesi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel ilgi Formu, Aile Beslenme ve Fiziksel Aktivite Ölçeği ve Ebeveynin Çocuğuyla İletişimi Ölçeği kullanılmıştır.
Sonuçlar: Annelerin sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite puanlarıyla ebeveyn-çocuk iletişimleri arasında pozitif ilişki saptanmıştır. Buna göre ebeveynler sağlıklı beslenme ve fiziksel aktiviteye sahip olduklarında, çocuklarıyla da iletişimlerinin daha sağlıklı olduğu yorumu yapılabilir. Bu bağlamda ailelerle beslenme ve fiziksel aktivitenin önemine ilişkin seminerler ve söyleşiler düzenlenebilir. Erken çocukluk dönemi ile ilgili çalışan sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapılarak, bu durumun önemi hakkında toplumda bilinçlendirme çalışmaları yapılabilir.
İstanbul Kent Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu'ndan etik kurul onayı ve katılımcılardan araştırmaya gönüllü katılım onayı alınmıştır.
Araştırmamıza katılan değerli annelere teşekkür ederiz.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 30, 2025 |
| Publication Date | November 30, 2025 |
| Submission Date | August 12, 2025 |
| Acceptance Date | October 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.