In this study, which aimed to identify the factors affecting financial literacy attitudes and behaviors of primary school students, 285 students attending schools in Ankara and their parents were included. The study was designed using the relational survey model, and data were collected through the “Marmara Financial Literacy Attitude and Behavior Scale”, the “Financial Literacy Attitude and Behavior Scale”, “Personal Information Form”, and the students' report card grades. In the context of primary school, which includes a younger age group, this study aims to address a gap in the literature by identifying the factors that influence students' financial attitudes and behaviors. The findings revealed that financial literacy-related attitudes and behaviors were influenced by two latent variables: individual and environmental factors. It was determined that these factors were influenced by two latent variables: individual and environmental. Among the individual variables, the student's academic achievement had the highest impact, while among the environmental factors, the father's financial attitude and behavior had the greatest effect. It is recommended that future studies consider the strength of the variables identified in this model when designing initiatives to enhance financial literacy.
İlkokul öğrencilerinin finansal okuryazarlık tutumlarını ve davranışlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesinin amaçlandığı bu araştırmada Ankara’da eğitim-öğretimine devam eden 285 öğrenci ve bu öğrencilerin ebeveynleri ile çalışılmıştır. İlişkisel tarama modeli ile desenlenen çalışmada veri toplama aracı olarak “Marmara Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği”, “Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği”, “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin karne not bilgilerinden yararlanılmıştır. Daha küçük yaş grubunu kapsayan bir dönem olan ilkokulda öğrencilerin finansal tutum ve davranışlarını etkileyen faktörlerin ortaya konulması ile alanyazındaki boşluk doldurulmaya çalışılmıştır. Buna göre finansal okuryazarlık tutum ve davranışlarının bireysel ve çevresel olmak üzere iki gizil değişkenden etkilendiği belirlenmiştir. Bireysel değişkenler içerisinde en yüksek etkiyi öğrencinin akademik başarısı sağlarken çevresel faktörler içerisinde ise en büyük etkiyi baba finansal tutum ve davranışı göstermektedir. Sonraki çalışmalarda modelden belirlenen değişkenlerin etki güçleri göz önünde bulundurularak finansal okuryazarlığa yönelik çalışmaların düzenlenmesi önerilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education, Primary Education, Basic Training (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | February 8, 2025 |
| Acceptance Date | May 21, 2025 |
| Early Pub Date | August 26, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.