The purpose of this study was to determine the changes in the level of self-handicapping of university students
by their achievement goal orientation, self-esteem, academic achievement and some demographic characteristics.
A correlational study designed in survey model was carried out in the study. A total of 483 university students
participated in the study. "Self-Handicapping Scale", "Achievement-Goal Orientation Scale", and "Self-Esteem
Scale" and “Personal Information Form" were used to collect data. Results revealed that self-esteem was the
most important predictor of self-handicapping. It was also concluded that those with high self-esteem perform
self-handicapping strategies less frequently. Another important result of the study was that while students who
have adopted the performance-avoidance goal orientation tended to perform self-handicapping strategies more
frequently, the tendency of those with mastery-goal orientation decreases.
Self-handicapping achievement goal orientation self-esteem perceived academic achievement
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin kendini engelleme düzeylerinin; başarı-hedef yönelimleri, benlik-saygısı, akademik başarı ve bazı demografik değişkenlere göre açıklanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu 483 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada “Kendini Sabotaj Ölçeği”, “Başarı-Amaç Oryantasyonu Ölçeği”, “Benlik-Saygısı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada benlik saygısının, algılanan akademik başarının, ustalık ve performans-kaçınma hedef yöneliminin kendini engellemenin önemli yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Benlik-saygısı yüksek olan bireylerin kendini engelleme stratejilerine daha az başvurduğu sonucuna ulaşılmıştır. Performans-kaçınma hedef yönelimini benimseyen bireyler kendini engelleme stratejilerini daha fazla kullanma eğilimi gösterirken, ustalık-hedef yönelimli bireylerin kendini engelleme stratejilerini kullanma eğilimleri azalmakta olduğu elde edilen bulgular arasındadır.
Kendini Engelleme Başarı Hedef Yönelimi Benlik Saygısı Algılanan Akademik Başarı
Diğer ID | JA64PE57RT |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 13 Sayı: 1 |