The purpose of this study was to determine the changes in the level of self-handicapping of university students
by their achievement goal orientation, self-esteem, academic achievement and some demographic characteristics.
A correlational study designed in survey model was carried out in the study. A total of 483 university students
participated in the study. "Self-Handicapping Scale", "Achievement-Goal Orientation Scale", and "Self-Esteem
Scale" and “Personal Information Form" were used to collect data. Results revealed that self-esteem was the
most important predictor of self-handicapping. It was also concluded that those with high self-esteem perform
self-handicapping strategies less frequently. Another important result of the study was that while students who
have adopted the performance-avoidance goal orientation tended to perform self-handicapping strategies more
frequently, the tendency of those with mastery-goal orientation decreases.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin kendini engelleme düzeylerinin; başarı-hedef yönelimleri, benlik-saygısı, akademik başarı ve bazı demografik değişkenlere göre açıklanabilirliğini incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırma grubu 483 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada “Kendini Sabotaj Ölçeği”, “Başarı-Amaç Oryantasyonu Ölçeği”, “Benlik-Saygısı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada benlik saygısının, algılanan akademik başarının, ustalık ve performans-kaçınma hedef yöneliminin kendini engellemenin önemli yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Benlik-saygısı yüksek olan bireylerin kendini engelleme stratejilerine daha az başvurduğu sonucuna ulaşılmıştır. Performans-kaçınma hedef yönelimini benimseyen bireyler kendini engelleme stratejilerini daha fazla kullanma eğilimi gösterirken, ustalık-hedef yönelimli bireylerin kendini engelleme stratejilerini kullanma eğilimleri azalmakta olduğu elde edilen bulgular arasındadır.
Other ID | JA64PE57RT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Submission Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 13 Issue: 1 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.