Bu çalışmanın amacı, mizah davranışlarını belirleyen bir ölçeğin geliştirilmesidir. Amaç doğrultusunda, 32 maddeden oluşan bir Mizah Davranışları Ölçeği geliştirildi ve ölçek 214 ilköğretim okulu öğretmenine uygulandı. Geliştirilen ölçeğin ön uygulamasından elde edilen sonuçlara göre açımlayıcı faktör analizi yapıldı, yapı geçerliği istatistikî olarak tespit edildi. Ölçeğin faktör analizine uygunluğunu belirlemek için öncelikle “Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı” ve “Barlett Sphericity Testi” yapıldı ve ölçeğin faktör analizi için uygun olduğu görüldü. İlk analizle faktör sayısı belirlendikten sonra “Varimax döndürme yöntemi” kullanılarak, faktör analizi tekrar edildi ve kalan 30 madde ile ölçeğin 5 faktör altında toplandığı görüldü. Faktör analizi sonucunda elde edilen veriler, ölçeğin geçerliğinin yüksek olduğunu gösterdi. Ölçeğin güvenirliğini tespit etmek amacıyla Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı hesaplandı. Ölçeğin tamamının ve tüm boyutlarının yüksek derecede güvenirliğe sahip olduğu saptandı. Yapılan analizler, geliştirilen Mizah Davranışları Ölçeğinin yüksek derecede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ve mizahla ilgili çalışmalarda kullanılabileceğini göstermektedir.
The purpose of the study is to develop a humor behavior scale. For this purpose, a Humor
Behavior Scale comprised of 32 items is developed and applied on 214 primary school
teachers. According to preliminary study on the scale, exploratory factor analysis is done and
structure validity is determined statistically. Firstly, “KMO and Barlett’s test of sphericity”
are used to determine appropriateness of the factor analysis. Number of factor is determined
with the first analysis, then varimax rotation method is used and five factors are obtained with
the remained 30 scale items. Data obtained from factor analysis shows that the scale is highly
valid. Cronbach Alfa coefficient is used to determine reliability of the scale and it has been
seen that whole scale and each of the factors is highly reliable. As a result of the analysis, it
can be said “Humor Behavior Scale” is a highly valid and reliable scale and can be used in
future studies relevant to humor.
Other ID | JA26ZH53TU |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Submission Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 4 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.