The purpose of this study is to develop the Turkish Consciousness Scale and to
analyze the validity and reliability of the scale. The research has been carried out
among 849 university students studying in Sakarya University, Faculty of Education.
In the research, structural validity was implemented for the validity studies, and
internal consistency and item-total correlations was implemented for the reliability
studies. As a result of the factor analysis, 17 points gathered under three factors,
which are named as “individual usage”, “the importance of unity of the country”,
and “correct usage of Turkish in mass media”, and which indicate the 50,8% of the
total variance. Relying on the findings obtained, it was concluded that Turkish
Consciousness Scale is a valid and reliable measuring instrument that can be
utilized in the education/training fields.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe Bilinci Ölçeği’ni geliştirmek ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 849 üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada geçerlik çalışmaları olarak yapı geçerliği, güvenirlik çalışmaları olarak ise madde-toplam korelasyonu ve faktör analizi uygulanmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansın % 50,8’ini açıklayan ve “bireysel kullanım”, “ülke bütünlüğündeki önem” ve “kitle iletişim araçlarında doğru kullanım” şeklinde üç faktör altında toplanan 17 madde elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara dayanarak Türkçe Bilinci Ölçeği’nin eğitim/öğretim alanında kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer ID | JA96GS57ZF |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 1 |