Öğrencilerin içsel motivasyonlarıyla öğretmen davranışları arasında açık bir ilişki olduğu bilinmektedir. Demokratik davranış sergileyen öğretmenler öğrencilerden daha yüksek sıklıkta dönüt alabilmekte ve öğrencilerin içsel motivasyonunu geliştirmeyi destekleyen bir ortam oluşturabilmektedirler. Öğretmenler demokratik davranışlar sergiledikçe öğrenciler yüksek düzeyde içsel motivasyona sahip olmaktadırlar. Bu araştırmada ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sınıf öğretmenlerinin demokratik davranışlar sergileme sıklığına ilişkin görüşleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bu doğrultuda araştırmacı tarafından geliştirilen Sınıf Öğretmeni Demokratik Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma Ankara il merkezinde 20 ilköğretim okulunda 2002 ve 2006 yıllarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi 20 ilköğretim okulundan oranlı küme örnekleme yapılarak tespit edilmiştir. Araştırmaya 2002 yılında 1011 öğrenci, 2006 yılında da 682 öğrenci dâhil edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcı sınıf ortamı oluşturma, demokratik iletişim ortamı oluşturma ve eşitlikçi davranış sergileme boyutlarında 2002 yılı ilköğretim beşinci sınıf öğrencileri, öğretmenlerini 2006 yılı öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha olumlu değerlendirirken; öğrenci haklarına saygılı olma boyutunda ise 2006 yılı ilköğretim beşinci sınıf öğrencileri, öğretmenlerini 2002 yılı öğrencilerinden anlamlı düzeyde daha olumlu değerlendirmişlerdir.
Sınıf öğretmeni demokrasi demokratik davranış öğrenci görüşü
The results of the investigations indicated a clear relationship between pupils’ intrinsic motivation and teacher
behaviour. The teachers, who demonstrate a democratic behaviour, providing high frequencies of encouraging
feedback, create an environment that facilitates the development of intrinsic motivation. Pupils demonstrated
higher levels of intrinsic motivation when the teacher demonstrated democratic behaviours. In this research,
primary school fifth class students’ opinions concerning the frequency of their teacher’s displaying democratic
behaviours have been examined comparatively. In this point, “The Inventory of Classroom Teacher’ Democratic
Behaviour” which is created by the researcher, has been applied. The sample of the research which is brought
out by using proportional group sampling is consisted of 20 primary schools. 1011 students in 2002 and 682
students in 2006 have been included to the research. As a result of this research, while 2002 year primary school
fifth class students have evaluated their teachers more positively than the 2006 year students, in the extent of
forming a participant class environment, creating democratic communication atmosphere and showing equal
behaviours to all students, 2006 year primary school fifth class students have evaluated their teacher more
positively than 2002 year students in the extend of being respectful to the student rights.
Classroom teacher democracy democratic behaviour student opinion
Diğer ID | JA48AA28PD |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 1 |