Bu çalışmanın amacı, tam sayılarda dört işlem konusunda Çoklu Zekâ Kuramına göre tasarlanan ve uygulanan
etkinliklerin öğrencilerin kavramsal öğrenmelerine ve öğrenmelerinin kalıcılığına etkisini belirlemektir. Çalışma 2006-
2007 güz döneminde bir ilköğretim okulunda iki hafta süreyle yapılmıştır. Yarı deneysel yöntemle yürütülen araştırma,
25’i kontrol, 25’i deney grubunda olmak üzere toplam 50 ilköğretim yedinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir.
“Tamsayılarda Dört İşlem” konusunda geliştirilen ve 10 açık uçlu sorudan oluşan Kavramsal Öğrenme Testi her iki
gruba ön test olarak uygulanmıştır. Konu deney grubundaki öğrencilerle Çoklu Zekâ Kuramına göre tasarlanan
etkinliklerle işlenirken, kontrol grubundaki öğrencilerle geleneksel öğretim yöntemi kullanılarak işlenmiştir. İki haftalık
uygulamalardan bir hafta sonra deney ve kontrol grubundaki öğrencilere aynı test son test olarak ve uygulamaların
bitiminden üç ay sonra gecikmiş test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler için tekrarlı ölçümler analizi yapılmıştır.
Çalışmanın sonunda Çoklu Zekâ Kuramına göre tasarlanan etkinliklerle gerçekleştirilen öğretimin geleneksel öğretime
göre öğrencilerin kavramsal öğrenmelerine ve öğrenmelerinin kalıcılığına olumlu yönde etki ettiği belirlenmiştir.
The purpose of this study was to investigate the effect of the activities designed on the subject of four arithmetical
operations with integer numbers based on the multiple intelligence theory on 7th grade students’ conceptual learning
and its permanency. This study was carried out in a primary school for about 2 weeks during fall semester in 2006-2007.
Quasi-experimental design was used in the study and the subject comprised of totally 50 students, 25 of whom were
randomly assigned as the control group and the others were assigned as the experimental group. Conceptual Learning
Test about four operations in the integer numbers which consisting of 10 open-ended questions was applied as a pre-test
for both groups. Students in experimental groups were exposed to the instruction comprising of some activities which
were designed based on the multiple intelligence theory whereas students in control groups were exposed to the
traditional mathematics lessons. The Conceptual Learning Test about basic four operations in the integer numbers was
administered to the students both as post-test after a week later from the intervention and as delayed test three months
later after the intervention. The data were analyzed using repeated measure statistical techniques. Results showed that
there was a notable difference in favor of the experimental group in regard with both the conceptual learning and its
permanency.
Mathematics teaching multiple intelligence theory conceptual learning
Diğer ID | JA76UF99DC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 7 Sayı: 2 |