In Turkey, efforts of renewal and change in the field of education have been experienced since the
foundation of Republic. Yet in 1920s, foreign specialists like John Dewey were invited by Atatürk to
establish a new educational system. In this study, current educational problems in Turkey and
recommendations in Dewey’s report on our educational system during and after his visit to Turkey in
1924 are dealt with comparatively. Having evaluated findings and proposals in the report carefully, it is
shown that these are not only related to problems of the young Republic at present or in short-term; but
also these are put forward to comprehend problems which would likely be experienced in the future.
Examining our current educational problems through this perspective, it may be concluded that reasons
of most of them are based on negligence in the past and today, and ignorance of recommendations of
specialists like Dewey. On solving the similar and long-running educational problems and avoiding
jeopardizing the future of the country, daily political apprehensions and benefits should be abandoned
and professional staff in the field of educational sciences should be educated and hired for the positions
in Ministry of National Education.
Türkiye’de Cumhuriyet’in kuruluşundan beri eğitim alanında yenileşme ve değişim çabaları
yaşanmaktadır. Henüz 1920’li yıllarda Atatürk tarafından yeni bir eğitim sisteminin kurulması için
yurtdışından John Dewey gibi uzmanlar davet edilmiştir. Bu çalışmada Türkiye’deki günümüz eğitim
problemleriyle, John Dewey’in 1924 yılında Türkiye’ye ziyareti esnasında ve sonrasında eğitim
sistemimizle ilgili raporlarında yer alan öneriler karşılaştırmalı bir biçimde ele alınmaktadır. Rapordaki
bulgular ve öneriler dikkatli bir biçimde değerlendirildiğinde, bunların yalnızca genç Cumhuriyetin
hâlihazırdaki ya da kısa vadedeki sorunlarına ilişkin olmadığı, gelecekte yaşanması olası sorunları da
kapsayacak biçimde ortaya kondukları görülmektedir. Çalışmada ele alınan günümüz eğitim sorunlarına
bu perspektiften bakıldığında, birçoğunun nedenlerinin geçmişteki ve günümüzdeki ihmallere ve de
Dewey gibi uzman kişilerin önerilerinin dikkate alınmamasına dayandığı sonucuna varılabilir. Yıllardır
süregelen benzer eğitim problemlerinin çözülmesinde ve ülkenin geleceğinin daha fazla riske
edilmesinden kaçınılmasında günlük siyasi kaygılar ve menfaatler bir kenara bırakılmalı, eğitim bilimleri
alanında uzman kadrolar eğitilerek bakanlık merkez teşkilatından taşra teşkilatlarına kadar bakanlık
örgütü içerisindeki tüm kademelerde görevlendirilmelidirler.
Diğer ID | JA53HY57ND |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 7 Sayı: 3 |