İnsanlar ve doğal çevre arasındaki ilişkiler coğrafya araştırmalarının temel eksenini oluşturur. Bir mekân bilimi olan coğrafyada, mekâna ait bilgileri aktarmada kullanılacak dil veya iletişim aracı haritalardır. Bu nedenle haritalarla öğrenme oldukça önemlidir. Haritalarla öğrenme sadece coğrafya öğretiminin tüm konuları için geçerli değildir. Öğretimin her alan ve seviyesinde, yaş ve sınıf düzeylerine uygun materyallerle, haritalarla öğrenme gerçekleştirilebilir. Çünkü bu konu bir anlamda hayatın içinde var olan bilginin bir düzleme kodlanarak aktarılmasını, sonra da kullanıcı tarafından bu kodun çözülerek bilginin okunmasını ve yorumlanmasını içerir. Haritalarla öğrenmeyi, hayatın içindeki bilginin uygun bir dile dönüştürülmesi veya aktarılması olarak ele almak mümkündür. Bu yolla öğretme ve öğrenmenin gerçekleşmesi için en önemli unsur, harita yapanla haritayı kullananın ortak bir dil olan haritanın dilini bilmesi, yani haritanın özelliklerini, amaçlarını, çeşitlerini, sınırlılıklarını bilmesi gerekir. Bu bilgilerin edinilmesi için öğrencilerin en basitten en karmaşığa kadar çok çeşitli haritalarla karşılaştırılmaları, bunları incelemeleri, farklı üretim ve kullanımlarını görmeleri gerekir. Öğrencileri haritalarla karşılaştırmaya, harita kullanmaya, yapmaya ve yorumlamaya; onların yaşadıkları mekânlardan ve günlük alışkanlıklarından başlanabilir. Gerek sınıf içinde tasarlanıp üretilecek gerekse yakın çevreden başlanarak yapılacak arazi çalışmalarından elde edilen verilerin haritaya aktarılmasıyla hazırlanacak kroki veya taslak haritalar, haritalarla öğrenmenin önemli unsurlarıdır. Bu yolla öğrenciler, gerçek alanla harita arasındaki ilişkiyi, haritaların özelliklerini, kullanım alan ve amaçlarını, sınırlılıklarını, haritalarda abartı ve projeksiyonun önemini, zihin haritalarının ne olduğunu ve taslak haritalarla nasıl geliştirildiğini öğreneceklerdir.
Relations between humans and the natural environment compose the basis for geographical research. In geography,
which is the science of space, learning through maps is the most effective language or communication tool to transfer
data about a space. Within this frame other matters such as how and where to start teaching, what kind of applications
to do, why producing sketch maps or plans is important for mapping a geographical feature or a data and how mental
maps are formed will also be considered. Learning through maps does not just cover for all the areas and subject in
geography education. Together with the appropriate materials learning through maps can be applied at all stages and
levels of education and at any age and class levels. This is because mapping includes coding data from life on to a flat
platform then for the map user to understand that code and to read and interpret the data. It is possible to consider
learning through maps as transforming or conveying a piece of information from life with an appropriate language.
Thus in order for teaching and learning through this method to be effective, the most important thing is for the map
maker and the map user to use and know a common language. In other words users and the map makers need to know
the features, aims, kinds and limitations of maps. In order for this kind of knowledge to be gained the students need to
have the opportunity of using, examining, comparing and understanding the maps purpose for production by seeing all
kinds of different maps from all kind of levels, from the simplest to the hardest level. We can start to expose students to
using maps, making and interpreting maps, with the local area and their daily lives. Sketch maps or plans that are either
made in the classroom or at a field work of the local environment ad the transformation of data through these maps are
the most important elements in learning through maps. Thus within this learning procedure students will learn the
relationship between the real space and the maps, will learn the features, usage, aims, limitations of maps as well as the
importance of exaggeration and projection in maps, what mental maps are and how to improve sketch maps.
Other ID | JA62UM59SJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Submission Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 7 Issue: 4 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.