BibTex RIS Cite

ALAN TERCİH ENVANTERİ: ÖLÇEKLENMESİ, GEÇERLİĞİ VE GÜVENİRLİĞİ

Year 2008, Volume: 6 Issue: 3, 507 - 522, 01.09.2008

Abstract

Bu çalışmanın amacı, araştırmacı tarafından geliştirilen Alan Tercih Envanterinin ölçeklemesini
yapmak, envanterin geçerliği ve güvenirliği hakkında kanıtlar sağlamaktır. Öğretmenin bir konu alanına
ait tercihi ile o alana karşı öğrenci tutumları arasında bir ilişki olduğu varsayımı doğrultusunda, aday
öğretmenlerin belirli alanlara karşı tercihlerini ölçmek ve tercih düzeylerini artırmak, öğretmen
yetiştiren programların planlaması ve değerlendirilmesi açısından önemli katkılar sağlayacaktır. Bu
araştırmanın örneklemini, 2003–2004 güz döneminde Hacettepe Üniversitesi’nin öğretmen yetiştiren
Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Bölümü, İngiliz Dili Eğitimi Bölümü, Sınıf Öğretmenliği Bölümü,
Bilgisayar Öğretim Teknolojileri Bölümü ve Fen Fakültesi Matematik Bölümünde okuyan 158 öğrenci
oluşturmaktadır. Thurstone’nun karşılaştırmalı yargılar kanununun V. Hal denklemi ile yapılan ölçekleme
sonucunda öğretmen yetiştiren bölümlerde okuyan üniversite öğrencilerinin öğretmeyi en çok tercih
ettikleri konu alanlarına ait öncelikleri belirlenmiştir. Uygulama yapılan gruplara ait ölçekleme
sonuçlarının ölçek değerlerinin iç tutarlıklarını bulmak için yapılan ki-kare analiz sonuçları envanterin
güvenirliğine dair kanıtlar sağlamaktadır. Bulgular, Alan Tercih Envanterinin öğretmen yetiştiren
bölümlerde okuyan aday öğretmenlerin öğretmeyi tercih ettikleri alanları belirlemede kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu desteklemektedir.

References

  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 30–36.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods (2 nd ed.). Newyork: Mc Graw-Hill.
  • Mager, R. F. (1968a). Developing attitude toward learning. Belmont, Cal.: Fearon, p. 15.
  • Mager, R. F. (1968b). Developing attitude toward learning. Belmont, Cal.: Fearon, p. 75.
  • Markle, G. C. (1978). Assessing the validity and reliability of the subject preference inventory with preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 15(6), 519–522.
  • Prince, F. (1974). The Prediction of Subject Matter Bias Related to Science in the Elementery School. Paper presented at the 47th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Chiago, Illinois, April 17.
  • Thurstone, L. L. (1927a). A law of comparative judgement. Psychological Review, 34, 273–286.
  • Thurstone, L. L. (1927b). Psychological analysis. American Journal of Psychology, 38, 268–389.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. Newyork: John Wiley and Sons.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yay.
  • Yükselen, C. (2003). Pazarlama araştırmaları. Ankara: Detay Yayıncılık.

SUBJECT PREFERENCE INVENTORY: SCALING, VALIDITY AND RELIABILITY

Year 2008, Volume: 6 Issue: 3, 507 - 522, 01.09.2008

Abstract

The purpose of the present study was to conduct scaling analysis of Subject Preference Inventory
(SPI) developed by researcher and obtain evidence about the scale’s reliability and validity degrees. The
instrument is presented in Appendix 1. The inventory includes all possible pairing of eight subjects:
Turkish, social sciences, mathematics, science, health, music, sport, and English. Respondents were
instructed to choice the preferred subject from each pair. The eight subjects result in twenty-eight pairs
with individual subjects appearing seven times. Scores for specific subject are determined by counting the
number of times they are marked. Each subject receives a score between zero and seven.SPI was scaled
by applying the equation of fifth condition of Thurstone’s law of comparative judgment. Additionally, the
reliability of the instrument was assessed by calculating the internal consistency of scaling values.
Results of the analyses indicated that SPI was a reliable and valid instrument to measure candidate
teacher’s preferences toward specific subjects.

References

  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 30–36.
  • Guilford, J. P. (1954). Psychometric methods (2 nd ed.). Newyork: Mc Graw-Hill.
  • Mager, R. F. (1968a). Developing attitude toward learning. Belmont, Cal.: Fearon, p. 15.
  • Mager, R. F. (1968b). Developing attitude toward learning. Belmont, Cal.: Fearon, p. 75.
  • Markle, G. C. (1978). Assessing the validity and reliability of the subject preference inventory with preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 15(6), 519–522.
  • Prince, F. (1974). The Prediction of Subject Matter Bias Related to Science in the Elementery School. Paper presented at the 47th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Chiago, Illinois, April 17.
  • Thurstone, L. L. (1927a). A law of comparative judgement. Psychological Review, 34, 273–286.
  • Thurstone, L. L. (1927b). Psychological analysis. American Journal of Psychology, 38, 268–389.
  • Torgerson, W. S. (1958). Theory and methods of scaling. Newyork: John Wiley and Sons.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yay.
  • Yükselen, C. (2003). Pazarlama araştırmaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
There are 11 citations in total.

Details

Other ID JA35FP78DD
Journal Section Articles
Authors

Tuncay Öğretmen This is me

Publication Date September 1, 2008
Submission Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Öğretmen, T. (2008). ALAN TERCİH ENVANTERİ: ÖLÇEKLENMESİ, GEÇERLİĞİ VE GÜVENİRLİĞİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 507-522.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.