BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİNLEME BECERİSİNİ GELİŞTİRMEDE ETKİNLİK TEMELLİ ÇALIŞMALARIN ETKİLİLİĞİ

Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 261 - 286, 01.06.2008

Abstract

İlköğretim 7. sınıf öğrencileri üzerinde yapılan bu deneysel çalışmada, etkinliklerden
oluşan bir dinleme eğitimi modelinin etkililiği araştırılmıştır. Araştırma kapsamında, 10
maddeden oluşan bir Dinleme Testi hazırlanmıştır. Dinleme Testi’ndeki başlıklar,
öğrencilerin hem okulda hem de okul dışındaki hayatta karşılarına çıkabilecek dinleme
durumlarından hareketle belirlenmiştir.Araştırmada deney grubunda 45, kontrol grubunda
ise 32 öğrenci yer almaktadır. Deney grubundaki öğrencilere 4 hafta boyunca uygulamalı
eğitim verilmiştir. Verilen eğitim sonunda, deney grubunda yer alan öğrencilerin dinleme
becerilerinde belirgin derecede bir gelişmenin olduğu gözlenmiştir. Deney grubu lehine olan
fark istatistiki olarak da anlamlı çıkmıştır. Araştırmada ortaya çıkan sonuç, etkinliklerden
oluşan ve dinleme becerisini geliştirmek için verilen eğitimin 7. sınıf öğrencilerinin dinleme
becerilerini geliştirdiğini göstermektedir.

References

  • Akyol, T. (2002). Anne Rahminde Dershane. Milliyet Gazetesi. 19.02.2002.
  • Anderson, A. ve Lynch, T. (2003). Listening. Oxford University Press.
  • Anderson, H. A. (1960). Teaching The Art of Listening, Perspectives on English (Edited by Robert C. Pooley), Appleton-Century-Crofts, Inc. New York.
  • Bird, D. E. (1953). Teaching Listening Comprehension. Journal of Communication. 3:2, 127.
  • Burley-Allen, M. (1995). Listening The Forgotten Skill. 2nd ed., John Wiley and Sons, Inc.
  • Burrows, L. K.; Guthrie, D.; Peterson, D. ve Rakow-Larson, L. (1999). Improving Listening Skills in Children. Master’s Action Research Project, Saint Xavier University an IRI/Skylight. ERIC.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler. Pegem A Yayınları. Ankara.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language Arts Creatively. by Harcourt Brace Jovanovich, Inc., USA.
  • Cihangir, Z. (2000). Üniversite Öğrencilerine Verilen Etkin Dinleme Becerisi Eğitiminin Başkalarını Dinleme Becerisine Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Cossitt, M. (1978). Curriculum Guide For Elementary Language Arts. Alberta Education.
  • Ediger, M. (2002a). Listening and the Language Arts. ERIC.
  • Ediger, M. (2002b). Listening Objectives in the Mathematics Curriculum. ERIC.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Funk, H. D. ve Funk, G. D. (1989). Guidelines for Developing Listening Skills. The Reading Teacher, pp.660-663.
  • Göğüş. B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Gül Yayınevi. Ankara.
  • Healy, J. M. (1999). Çocuğunuzun Gelişen Aklı-Doğumdan Ergenliği Öğrenme ve Beyin Gelişimi. (çev.: Ayşe Bilge Dicleli), İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Jalongo, M. R. (1995). Promoting Active Listening in the Clossroom. Childhood Education, 72, 1, pp.13-18.
  • Johnson, K. O. (1951). The Effect of Classroom Training upon Listening Comprehension. The Journal of Communication. I, 58.
  • Kingen, S. (2000). Teaching Language Arts in Middle Schools, Lawrence Erlbaum Ass., Mahwah, New Jersey.
  • Mackay, I. (1997). Dinleme Becerisi. (çev.: Aksu Bora ve Onur Cankoçak), İlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri Ltd. Şti., Ankara.
  • Matheson, S.; Moon, M. ve Winiecki, A. (2000). Improving Student Ability To Follow Directions through the Use of Listening Skills Instruction. Master Theses, Saint Xavier University and Skylight Professional Development, Chicago, ERIC.
  • Mead, N. A. ve Rubin, D. L. (1985). Assessing Listening and Speaking Skills. ERIC Digest, ED 263626.
  • MEB. (2005a). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 6-8. Sınıflar. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 6-7. Sınıflar. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Ömür, M. (2006). Kulağımızın Göz Kapağı Yoktur. Cumhuriyet Bilim, S. 990, s.16- 17
  • Özbay, M. (2001). Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları. Türk Dili Dergisi. (589). 9-15.
  • Özbay, M. (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Poole, C. (1998). Listen to This Scholastic Early Childhood Today. 13, 2, pp.15-16.
  • Rankin, P. T. (1930). Listening Ability. Chicago Schools Journal. 12:179.
  • Robertson, A. K. (2004). Etkili Dinleme. (çev.: E.Sabri Yarmalı). Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Rost, M. (1994). Introducing Listening. Penguin English Applied Linguistics, London.
  • Rost, M. ve Uruno, M. (1990). Strategies in Listening, Tasks for Listening Development. Longman Group UK Limited. Fourth Impression. Hong Hong.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü İle Yazılı Anlatım Becerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğretimi. Ankara: Mars Matbaası.
  • Toffler, A. (1992). Yeni Güçler Yeni Şoklar. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tompkins, G. E. (1998). Language Arts Content and Teaching Strategies. California State University. Prentice-Hall Inc. New Jersey.
  • Winn, J. (1988). Developing Listening Skills as a Part of the Curriculum, Reading Teacher, pp. 144-146.
  • Wolff, F. I.; Marsnik, N. C.; Tacey, W. S. ve Nichols, R. G. (1983). Perceptive Listening. New York: CBS College Publishing. www.herts.ac.uk/envstrat/HILP/guide/Appendices/App2Listen.doc (Erişim Tarihi: 17.06.2005).
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri Yeni Yaklaşımlar. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini Anlama Becerisini Geliştirmede Elves Yönteminin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.

EFFICACY OF ACTIVITY BASED STUDIES ON IMPROVING THE LISTENING SKILLS OF SEVENTH GRADE STUDENTS

Year 2008, Volume: 6 Issue: 2, 261 - 286, 01.06.2008

Abstract

What was examined in this experimental study which was done with 7th grade students
was the efficacy of a model listening education composed of activities. In the scope of the
study, a ten item listening test was prepared. The headings in the test were determined
considering the listening situations which students might encounter both at school and in life
outside the school. There were 45 students in the test group, and 32 students were in the
control group. The students in the test group were provided a two-hour applied training
course for 4 weeks. After the training, a clear improvement was observed in the listening
skills of the students in the test group. The difference which was in favor of the test group
proved to be statistically meaningful as well. The result of the study shows that training on
listening skills improves listening competency of 7th grade students.

References

  • Akyol, T. (2002). Anne Rahminde Dershane. Milliyet Gazetesi. 19.02.2002.
  • Anderson, A. ve Lynch, T. (2003). Listening. Oxford University Press.
  • Anderson, H. A. (1960). Teaching The Art of Listening, Perspectives on English (Edited by Robert C. Pooley), Appleton-Century-Crofts, Inc. New York.
  • Bird, D. E. (1953). Teaching Listening Comprehension. Journal of Communication. 3:2, 127.
  • Burley-Allen, M. (1995). Listening The Forgotten Skill. 2nd ed., John Wiley and Sons, Inc.
  • Burrows, L. K.; Guthrie, D.; Peterson, D. ve Rakow-Larson, L. (1999). Improving Listening Skills in Children. Master’s Action Research Project, Saint Xavier University an IRI/Skylight. ERIC.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler. Pegem A Yayınları. Ankara.
  • Chenfeld, M. B. (1978). Teaching Language Arts Creatively. by Harcourt Brace Jovanovich, Inc., USA.
  • Cihangir, Z. (2000). Üniversite Öğrencilerine Verilen Etkin Dinleme Becerisi Eğitiminin Başkalarını Dinleme Becerisine Etkisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Cihangir, Z. (2004). Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Cossitt, M. (1978). Curriculum Guide For Elementary Language Arts. Alberta Education.
  • Ediger, M. (2002a). Listening and the Language Arts. ERIC.
  • Ediger, M. (2002b). Listening Objectives in the Mathematics Curriculum. ERIC.
  • Ergin, A. ve Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara. Anı Yayıncılık.
  • Funk, H. D. ve Funk, G. D. (1989). Guidelines for Developing Listening Skills. The Reading Teacher, pp.660-663.
  • Göğüş. B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Gül Yayınevi. Ankara.
  • Healy, J. M. (1999). Çocuğunuzun Gelişen Aklı-Doğumdan Ergenliği Öğrenme ve Beyin Gelişimi. (çev.: Ayşe Bilge Dicleli), İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Jalongo, M. R. (1995). Promoting Active Listening in the Clossroom. Childhood Education, 72, 1, pp.13-18.
  • Johnson, K. O. (1951). The Effect of Classroom Training upon Listening Comprehension. The Journal of Communication. I, 58.
  • Kingen, S. (2000). Teaching Language Arts in Middle Schools, Lawrence Erlbaum Ass., Mahwah, New Jersey.
  • Mackay, I. (1997). Dinleme Becerisi. (çev.: Aksu Bora ve Onur Cankoçak), İlkkaynak Kültür ve Sanat Ürünleri Ltd. Şti., Ankara.
  • Matheson, S.; Moon, M. ve Winiecki, A. (2000). Improving Student Ability To Follow Directions through the Use of Listening Skills Instruction. Master Theses, Saint Xavier University and Skylight Professional Development, Chicago, ERIC.
  • Mead, N. A. ve Rubin, D. L. (1985). Assessing Listening and Speaking Skills. ERIC Digest, ED 263626.
  • MEB. (2005a). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 6-8. Sınıflar. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 6-7. Sınıflar. Devlet Kitapları Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Ömür, M. (2006). Kulağımızın Göz Kapağı Yoktur. Cumhuriyet Bilim, S. 990, s.16- 17
  • Özbay, M. (2001). Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları. Türk Dili Dergisi. (589). 9-15.
  • Özbay, M. (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Poole, C. (1998). Listen to This Scholastic Early Childhood Today. 13, 2, pp.15-16.
  • Rankin, P. T. (1930). Listening Ability. Chicago Schools Journal. 12:179.
  • Robertson, A. K. (2004). Etkili Dinleme. (çev.: E.Sabri Yarmalı). Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Rost, M. (1994). Introducing Listening. Penguin English Applied Linguistics, London.
  • Rost, M. ve Uruno, M. (1990). Strategies in Listening, Tasks for Listening Development. Longman Group UK Limited. Fourth Impression. Hong Hong.
  • Tekin, H. (1980). Okuduğunu Anlama Gücü İle Yazılı Anlatım Becerisini Geliştirme Yönünden Okullarımızdaki Türkçe Öğretimi. Ankara: Mars Matbaası.
  • Toffler, A. (1992). Yeni Güçler Yeni Şoklar. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tompkins, G. E. (1998). Language Arts Content and Teaching Strategies. California State University. Prentice-Hall Inc. New Jersey.
  • Winn, J. (1988). Developing Listening Skills as a Part of the Curriculum, Reading Teacher, pp. 144-146.
  • Wolff, F. I.; Marsnik, N. C.; Tacey, W. S. ve Nichols, R. G. (1983). Perceptive Listening. New York: CBS College Publishing. www.herts.ac.uk/envstrat/HILP/guide/Appendices/App2Listen.doc (Erişim Tarihi: 17.06.2005).
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri Yeni Yaklaşımlar. Akçağ Yayınları. Ankara.
  • Yangın, B. (1998). Dinlediğini Anlama Becerisini Geliştirmede Elves Yönteminin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
There are 41 citations in total.

Details

Other ID JA35TA77YV
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Doğan This is me

Publication Date June 1, 2008
Submission Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Doğan, Y. (2008). İLKÖĞRETİM YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİNLEME BECERİSİNİ GELİŞTİRMEDE ETKİNLİK TEMELLİ ÇALIŞMALARIN ETKİLİLİĞİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 261-286.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.