Kavramları birbirleri ile ilişkilerine göre anlamlandırarak öğrenen ve hayal kurabilen öğrencilerin
daha kaliteli imajlara sahip oldukları ve geleneksel öğretime göre daha başarılı bir kavramsal anlama ortaya
koydukları bilinmektedir. Bu düşünceden hareketle iki aşamadan oluşan bu çalışmanın birinci aşamasında, lise
2. sınıf öğrencileriyle analojiler kullanılarak kimyasal tepkimeler konusu işlendikten sonra onların
oluşturdukları çizimlerinden hayal etme yetenekleri belirlendi. İkinci aşamada ise yine lise 2. sınıf öğrencileriyle
gazlar konusunun yaratıcı düşünmeyi destekleyen öğretim teknikleri kullanılarak işlenmesinden sonra onların
açıklamalarından ıraksak düşünme yetenekleri ortaya konuldu. Çalışma Karabük - Fevzi Çakmak Lisesi ve
Ankara – Ege Lisesi’nden toplam 46 Lise 2. sınıf öğrencisi üzerinde yürütüldü. Öğrencilerin çizimlerini
belirlemek için “Kimyasal Tepkimeler İmaj Ölçeği” (KTİÖ), açıklamalarını belirlemek için ise “Gazlar Konusu
Öğrenci Açıklamaları Ölçeği” (GKÖAÖ) kullanıldı. Yaratıcı düşünme sürecinin iki bileşeni hayal etme ve
ıraksak düşünmedir. Hayal etme yeteneğinin analojiler kullanılarak, ıraksak düşünme yeteneğinin ise beyin
fırtınası, sinektik ve nitelik sıralama teknikleriyle desteklendiği öğretimin, öğrencilerin çizimleri ve
açıklamalarına etkileri irdelendi. İlgili öğretimin sonunda, öğrencilerin hayal etme yeteneklerini aktif olarak
kullanarak zihinsel modellerini yansıtan çizimler yaptıkları ve ıraksak düşünmelerini gerektiren açıklamalarda
bulundukları belirlendi.
Kimya eğitimi yaratıcı düşünme öğrenci çizimleri öğrenci açıklamaları analoji
Students that were able to linked conceptions and were able to imagine have more fine mental models
and more successful at conceptual understanding than traditional instruction students. Some lyceum 2 students’
drawings about chemical reactions topic after teaching with analogies and models and explanations about gases
topic after teaching supported creative thinking are represented in this study. The subject of this study involved
total 46 students from 10th grade in Karabük - Fevzi Çakmak High School and Ankara - Ege High School.
Chemical reactions topic was taught using teaching with analogies in one class of Fevzi Çakmak High School
and gases topic was taught using teaching supporting creative thinking. Chemical Reactions Image Measure and
Gases Topic Students’ Explanations Measure applied after these instructions. Students used imaginative skills
when drew and used divergent thinking when made explanations. Students’ drawings and explanations exposing
their creative thoughts were presented. After these instructions, it was identified that students make draws
require their imagination skills and explanations require their divergent thinking abilities.
Chemistry education creative thinking students’ drawings students’ explanations analogy
Diğer ID | JA28DM65KS |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 4 |