Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre, okul
yöneticilerinin gösterdikleri liderlik stillerini farklı değişkenlere göre saptamaktır. Araştırma tarama modelindedir.
Araştırmanın örneklemini 2005-2006 eğitim-öğretim yılında rastgele seçilen Ankara, Yozgat, Kastamonu ve Van
illerinde resmî 25 ilköğretim ve ortaöğretim okulunda görev yapan toplam 500 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada
Bass ve Avolio (1995) tarafından geliştirilen “Çok Faktörlü Liderlik Anketi - Değerlendirme Formu (5x Kısa)”
(Multifactor Leadership Questionnaire MLQ) kullanılmıştır. Anketteki 45 maddenin toplam Cronbach Alpha Katsayısı
=,95’tir. Veriler hesaplanırken, ikili karşılaştırmalarda t-testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında tek yönlü
varyans analizi (F) liderlik alt boyutları ile etkileri arasındaki ilişki için de Pearson momentler çarpımı korelasyon
katsayısı ( r ) hesaplandı. Sonuçlar, p≤0,05 ve p≤0,01 düzeyinde test edilmiştir. Bu araştırmanın sonucunda, okul
yöneticilerinin liderlik stilleri, öğretmenlerin cinsiyetine, medeni durumlarına, yaşlarına, kıdemlerine, mezun oldukları
okullara, görev yaptıkları okul türüne göre farklılık gösterirken, branşlarına göre farklılık göstermediği, dönüşümcü
liderlik ile ekstra çaba, doyum ve etkililik, koşullu ödül ile ekstra çaba, doyum ve etkililik arasında yüksek düzeyde
pozitif ilişki görülürken, laissez – faire liderlikle ekstra çaba, doyum ve etkililik arasında negatif yönde orta düzeyde bir
ilişkinin varlığı bulunmuştur.
The aim of this study is to determine the leadership styles of school administrators according to the views of
teachers working at primary and secondary education. The study is in a research model. The exemplification of the study
consist of randomly selected 500 teachers who are working in 25 primary and secondary schools in Ankara, Yozgat,
Kastamonu and Van in 2005-2006 educational year. In this study “Multifactor leadership questionnaire MLQ”
developed by Bass & Avolio was used. The Alpha Co-efficiency number of 45 entries in the questionnaire is 9,5. For the
data calculation t-test was used for binary comparisons, one-way variance analysis (F) was used for the comparisons of
groups more than two and for the leadership sub-dimensions and for the results of leadership comparisons Pearson
momentum multiplication co-efficiency number (r) was calculated. Results were tested on P≤0,05 & P≤0,01 levels. The
result of the study shows that as the leadership styles of the school administrators differentiates according to the gender
of the teachers, marital status, age, experience levels, schools graduated, school type they are working in there exists no
difference in terms of the subjects; and as there exists high positive relation between converting leadership and extra
effort, satisfaction and effectiveness, operant reward and extra effort, laissez- faire has been found mid-level negative
relation between leadership and extra effort and satisfaction and effectiveness.
Diğer ID | JA87DJ47EH |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2007 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 5 Sayı: 1 |