BibTex RIS Cite

BİLGİ YÖNETİMİ

Year 2006, Volume: 4 Issue: 4, 351 - 373, 01.12.2006

Abstract

Bilgi, tarih boyunca “güç” olarak algılanan bir kavram olmuştur. Bunun sebebi ise bilginin,
yaşamın temeline yerleşmiş olmasıdır. Şimdilerde, artık değerler, verim ve yenilikle yaratılmaktadır.
Bunların ikisi de bilginin işe uygulanmasıyla olur. Bilgi toplumunun başta gelen sosyal grupları, bilgi
işçileri, bilgi yöneticileri ise bilgiyi verimli kullanıma tahsis etmeyi bilenler olacaktır. Çağın dünya
çapında bilgi ekonomisi, bilgiye dayalı rekabetçi avantajı yakalayan ve sürdürebilen, yani bilgi birikimini
ve paylaşımını sermaye hâline getiren toplumlar ve kurumlarla oluşacaktır.
Bilgi yönetimi, bilginin verimli bir şekilde teknolojik süreçlere uygulanmasının bir modele
dönüşmesini ve örgüt amaçları doğrultusunda bilginin kullanılması için yapılması gereken hareket
planını kapsar. Bilgi yönetimi, entelektüel sermayeye ilişkin süreçler, ölçümler, değerlendirmeler ve
yatırımların dönüşümü gibi konulara odaklanır. Bilgi yönetimi, ekonomi, psikoloji ve enformasyon
yönetimi gibi birçok disipline dayanır.
Bu makalede; bilgi kavramı ve bilgi çeşitleri incelendikten sonra, bilgi yönetimi süreci ve bu
sürecin basamakları açıklanacak, daha sonra eğitim örgütlerine uygulanabilirliği tartışılacaktır.

References

  • Abdullah, R. ve Diğerleri. (2005). A Framework for Knowledge Management System Implementation in Collaborative Environment for Higher Learning Institution. Journal of Knowledge Management Practice, March, 39-54.
  • Ahanota, D. (1998). A Conceptual Framework for Conflict Between Product Creation and Knowledge Development Amongst Production Workers. Journal of Systemic Knowledge Management, July, 32-37.
  • Amin, A. ve Cohendet, P. (2004). Architectures of Knowledge. United States: Oxford University Press.
  • Awad, E. ve Ghaziri, H. (2004). Knowledge Management. New Jersey: Prentice Hall Publishing.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bell, H. (2001). Measuring and Managing Knowledge. Singapore: McGraw-Hill Pub.
  • Bentürk, D. (2003). Öğrenen Organizasyonlarda Yönetsel ve Organizasyonel Süreçlerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Uygulama. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bursa: (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Bernheim, C. T. ve, Chaui, M. S. (2003). Challenges of the University in the Knowledge Society, Five Years after the World Conference on Higher Education. Paris, Paper Produced for the UNESCO Form Regional Scientific Committe for Latin Americ and the Carbbean.
  • Buckman, R. (2004). Building a Knowledge – Driven Organization. U.S.A.: McGraw-Hill Companies Pub.
  • Catherine, L. Wang; Pervaiz K. Ahmed. (2003). Organisational Learning: A Critical Review The Learning Organization, 10(1); ABI/INFORM Global.
  • Daghfous, A. (2003). How To Make Knowledge Management a Firm’s Core Capability. Journal of Knowledge Management Practice. October 2003. http://www.tlanic.com/artic153.htm
  • Davenport, T. ve Laurence, P. (2000). Working Knowledge. Boston: Harward Business School Press.
  • Drucker, P. (2003). Geleceğin Toplumunda Yönetim. (Çev.: Mehmet Zaman), İstanbul: Hayat Yayıncılık
  • Drucker, P. (1993). Kapitalist Ötesi Toplum. (Çev.: Belkıs Çorakçı), İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Egan, M. (2004). Knowledge Management and the News Organization Model. http://www.tlainc.com/article2.htm internet adresinden 21.05.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Güçlü, N. (1999). Öğrenen Örgütler. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 7(2), 117–127.
  • Hariharan, A. (2002). Knowledge Management: A Strategic Tool. Journal of Knowledge Management Practice. December 2002. http://www.tlanic.com/articl46.htm internet adresinden 15.04.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Harrison, R. ve Kessels, J. (2004). Human Resource Development in a Knowledge Economy. New York: Palgrave Macmillan Pub.
  • Hesapçıoğlu, M. (1996). Bilgi Toplumunda Eğitim ve Okulun Geleceği Üzerine Düşünceler. Yeni Türkiye, 2(7), 21-28.
  • Ichijo, K. (2004). From Managing to Enabling Knowledge. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Ishikura, Y. (2004). Knowledge Management and Global Competition. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Jaitner, A. (2003). Role Models, Human Resources and Strategy. Knowledge Management. Germany: Springer Pub., 92-113.
  • Leonard, A. (1999). A Viable System Model: Consideration of Knowledge Management. Journal of Knowledge Management Practice, August, 31-65.
  • Lindgren, R. ve Diğerleri. (2002). The Evolution of Knowledge Management Systems Needs To Be Managed. Journal of Knowledge Management Practice. Mart http://www.tlainc.com/articl34.htm.
  • Malhotra, Y. (1997). Knowledge Management in Inquiring Organizations. Proceedings of 3rd Americas Conference on Information Systems. Indianapolis, August, 239-295.
  • Malhotra, Y. (2000). Knowledge Management and New Organization Forms: A Framework for Business Model Innovation. Knowledge Management and Virtual Organizations. USA: Idea Group Publishing, 2-19.
  • Malhotra, Y. (2003). Is Knowledge the Ultimate Competitive Advantage? Business Management Asia. September, Q ¾, 66-69.
  • Nonaka, I. (2004). The Knowledge –Cretaing Company. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi Çağında Yönetim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özden, Y. (1998). Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Parker, S. (2000). Knowledge is Like Light – Information is Like Water. Information Development, 16 (4), 233-236.
  • Sawhney, M. (2001). Beyond CustomerKnowledge Management: Customers as Knowledge Co-Creators. Knowledge Management and Virtual Organizations. USA: Idea Group Publishing, 258-281.
  • Senge, Peter M. (2004). Beşinci Disiplin. (Çev.:Ayşegül İldeniz ve Ahmet Doğukan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Skryme, D. (1997). From Imformation Management To Knowledge Management: Are You Prepared? http://www.skyrme.com/pubs/on97full.htm internet adresinden 20.04.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Takeuchi, H. ve Nonaka I. (2004). Knowledge Creation and Dialectics. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley & Sons Pub.
  • Tiwana, A. (2000). The Knowledge Management Toolkit. Upper Saddle River: Prentice Hall Pub.
  • Toffler, A. (1998). Üçüncü Dalga. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yazıcı, S. (2001). Öğrenen Organizasyonlar. Alfa Basım Yayım Dağıtım. İstanbul.
  • Yavuz, H. (2002). Kuramsal Açıdan Öğrenen Organizasyon Oluşturma Süreci. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne.

INFORMATION MANAGEMENT

Year 2006, Volume: 4 Issue: 4, 351 - 373, 01.12.2006

Abstract

Information has been conceptualized for as power for centuries. That is because information is
rooted deeply in life. Today, it has been created through values, productivity and novelty both of which
can be achieved through applying information to work. Leading social groups of the information society
as information workers and information managers will be those who can employ information
productively. Besides, global information economy of that era will be constituted with the communities
and institutions that can catch and carry on the competitive advantage based on information and that the
ones which can capitalize the accumulation and sharing of information.
Information management involves the turn of the productive application of information to
technological processes into a model and the operation plan to use information in accordance with the
aims of the organization
Information management focuses on some issues as processes, measures and evaluation and
transformation of the investments regarding the intellectual capital. Information management relies on
several disciplines as economy, psychology and information management.
In this article following the analysis of the notion and the types of information, the process of
information management and the steps of this process will be explained. Finally, the applicability of this
process in educational organisations will be discussed.

References

  • Abdullah, R. ve Diğerleri. (2005). A Framework for Knowledge Management System Implementation in Collaborative Environment for Higher Learning Institution. Journal of Knowledge Management Practice, March, 39-54.
  • Ahanota, D. (1998). A Conceptual Framework for Conflict Between Product Creation and Knowledge Development Amongst Production Workers. Journal of Systemic Knowledge Management, July, 32-37.
  • Amin, A. ve Cohendet, P. (2004). Architectures of Knowledge. United States: Oxford University Press.
  • Awad, E. ve Ghaziri, H. (2004). Knowledge Management. New Jersey: Prentice Hall Publishing.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Bell, H. (2001). Measuring and Managing Knowledge. Singapore: McGraw-Hill Pub.
  • Bentürk, D. (2003). Öğrenen Organizasyonlarda Yönetsel ve Organizasyonel Süreçlerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Uygulama. Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Bursa: (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Bernheim, C. T. ve, Chaui, M. S. (2003). Challenges of the University in the Knowledge Society, Five Years after the World Conference on Higher Education. Paris, Paper Produced for the UNESCO Form Regional Scientific Committe for Latin Americ and the Carbbean.
  • Buckman, R. (2004). Building a Knowledge – Driven Organization. U.S.A.: McGraw-Hill Companies Pub.
  • Catherine, L. Wang; Pervaiz K. Ahmed. (2003). Organisational Learning: A Critical Review The Learning Organization, 10(1); ABI/INFORM Global.
  • Daghfous, A. (2003). How To Make Knowledge Management a Firm’s Core Capability. Journal of Knowledge Management Practice. October 2003. http://www.tlanic.com/artic153.htm
  • Davenport, T. ve Laurence, P. (2000). Working Knowledge. Boston: Harward Business School Press.
  • Drucker, P. (2003). Geleceğin Toplumunda Yönetim. (Çev.: Mehmet Zaman), İstanbul: Hayat Yayıncılık
  • Drucker, P. (1993). Kapitalist Ötesi Toplum. (Çev.: Belkıs Çorakçı), İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Egan, M. (2004). Knowledge Management and the News Organization Model. http://www.tlainc.com/article2.htm internet adresinden 21.05.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Güçlü, N. (1999). Öğrenen Örgütler. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 7(2), 117–127.
  • Hariharan, A. (2002). Knowledge Management: A Strategic Tool. Journal of Knowledge Management Practice. December 2002. http://www.tlanic.com/articl46.htm internet adresinden 15.04.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Harrison, R. ve Kessels, J. (2004). Human Resource Development in a Knowledge Economy. New York: Palgrave Macmillan Pub.
  • Hesapçıoğlu, M. (1996). Bilgi Toplumunda Eğitim ve Okulun Geleceği Üzerine Düşünceler. Yeni Türkiye, 2(7), 21-28.
  • Ichijo, K. (2004). From Managing to Enabling Knowledge. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Ishikura, Y. (2004). Knowledge Management and Global Competition. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Jaitner, A. (2003). Role Models, Human Resources and Strategy. Knowledge Management. Germany: Springer Pub., 92-113.
  • Leonard, A. (1999). A Viable System Model: Consideration of Knowledge Management. Journal of Knowledge Management Practice, August, 31-65.
  • Lindgren, R. ve Diğerleri. (2002). The Evolution of Knowledge Management Systems Needs To Be Managed. Journal of Knowledge Management Practice. Mart http://www.tlainc.com/articl34.htm.
  • Malhotra, Y. (1997). Knowledge Management in Inquiring Organizations. Proceedings of 3rd Americas Conference on Information Systems. Indianapolis, August, 239-295.
  • Malhotra, Y. (2000). Knowledge Management and New Organization Forms: A Framework for Business Model Innovation. Knowledge Management and Virtual Organizations. USA: Idea Group Publishing, 2-19.
  • Malhotra, Y. (2003). Is Knowledge the Ultimate Competitive Advantage? Business Management Asia. September, Q ¾, 66-69.
  • Nonaka, I. (2004). The Knowledge –Cretaing Company. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley&Sons Pub.
  • Öğüt, A. (2001). Bilgi Çağında Yönetim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özden, Y. (1998). Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Parker, S. (2000). Knowledge is Like Light – Information is Like Water. Information Development, 16 (4), 233-236.
  • Sawhney, M. (2001). Beyond CustomerKnowledge Management: Customers as Knowledge Co-Creators. Knowledge Management and Virtual Organizations. USA: Idea Group Publishing, 258-281.
  • Senge, Peter M. (2004). Beşinci Disiplin. (Çev.:Ayşegül İldeniz ve Ahmet Doğukan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Skryme, D. (1997). From Imformation Management To Knowledge Management: Are You Prepared? http://www.skyrme.com/pubs/on97full.htm internet adresinden 20.04.2005 tarihinde alınmıştır.
  • Takeuchi, H. ve Nonaka I. (2004). Knowledge Creation and Dialectics. Hitotsubashi on Knowledge Management. Singapore: John Wiley & Sons Pub.
  • Tiwana, A. (2000). The Knowledge Management Toolkit. Upper Saddle River: Prentice Hall Pub.
  • Toffler, A. (1998). Üçüncü Dalga. Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yazıcı, S. (2001). Öğrenen Organizasyonlar. Alfa Basım Yayım Dağıtım. İstanbul.
  • Yavuz, H. (2002). Kuramsal Açıdan Öğrenen Organizasyon Oluşturma Süreci. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne.
There are 39 citations in total.

Details

Other ID JA55ZR23AF
Journal Section Articles
Authors

Nezahat Güçlü This is me

Kseanela Sotırofskı This is me

Publication Date December 1, 2006
Submission Date December 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Güçlü, N., & Sotırofskı, K. (2006). BİLGİ YÖNETİMİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 351-373.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.