BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM 4 VE 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2012, Volume: 10 Issue: 2, 367 - 388, 01.06.2012

Abstract

Araştırma ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 718 alt, 432 orta ve 234 üst sosyo-ekonomik
düzeyden; 712 dördüncü sınıf ve 672 beşinci sınıf olmak üzere toplam 1384 öğrenci
oluşturmuştur. Anket formu ile elde edilen veriler, SPSS programına girilmiştir. Verilerin
analizinde yüzde ve frekans dağılım tabloları yapılmış, frekans dağılımları ki-kare testi ile
0,05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma sonucunda; ilköğretim 4 ve 5. sınıf
öğrencilerinin boş zamanlarında en çok kitap okumaktan hoşlandıkları, büyük bir
çoğunluğunun evlerinde kendilerine ait bir kitaplıklarının olduğu, kitap okumalarına en çok
derslerinin yoğunluğu ile sınavlara hazırlanmalarının engel olduğu ortaya konulmuştur.
Ayrıca öğrencilerin okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre farklılaştığı
görülmüştür.

References

  • Akyol, H. (2007). Okuma (ss. 15–48). Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 101–129.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1990). İlkokul çocuklarında okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gönen, M., Öncü, E. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Millî Eğitim, 164, 7–35.
  • Grabe, W., Stoller, F.L. (2001). Reading for academic purposes: guidelines for the ESL/ELF. (Edit: M. Celce-Murcia). Teaching English as a Second or Foreign Language (187–203). London: Heinle & Heinle.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Okuma alışkanlığı ile kitap yayımcılığının kültürel iletişim ve teknolojisine bağlı sorunları karşısında Türkiye koşulları temelinde bir model önerisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kellner, D. (2001). New technologies new literacies: reconstructing education for the new millennium. International Journal of Technology and Design Education, 11, 67–81.
  • MEB. (2004). İlköğretim (1-5. Sınıflar) Türkçe Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Smith, H. S. (1998) The effects of whole language method of instruction and an integrated phonics method of instruction on the reading achievement of Inner-City Preschool Pupils, Washington University (http:// proquest.umi.com 28. 10.2007).
  • Şirin, M. R. ve Soylu, İ. (2003). Okuyan Türkiye ön bilgi raporu. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Tosunoğlu, M. (2003). Türk öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğitimleri. Ankara: Türk Dili Dergisi, 92, 39–42.
  • Yalçın, K. (2004). Çocuklarda okuma alışkanlığı nasıl kazandırılabilir? Yankı: İnfo Kültür, Sanat, Edebiyat ve Düşün Dergisi, 17, 31–45.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri -yeni yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuyan aile-okuyan birey. Yaşadıkça Eğitim, 41, 58–67.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

A STUDY OF 4TH AND 5TH GRADE ELEMANTARY STUDENTS’ READING HABITS, BASED ON THEIR SOCIO-ECONOMIC STATUS

Year 2012, Volume: 10 Issue: 2, 367 - 388, 01.06.2012

Abstract

The aim of the study is to find out the reading habits of 4th and 5th grade students in primary
education. The sample of the study consists of 718 sub, 432 medium and 234 students with
high socio-economic status. From the total of 1384 students, 712 were fourth grade and 672
were fifth grade students. Obtained by questionnaire form, the data was entered into SPSS
programme. Percentage and frequency distribution tables were used for datum analyze,
frequency distributions were tested by chi-square test in the 0,05 significance level. At the end
of this study, it has been found out that 4th and 5th grade students mostly like reading in their
free time, most of them have bookcases of their own at home, studying for the lessons and
examinations prevent them from reading. Besides, it has been found out that there are
differences in reading habits among the students according to their socio-economic status.

References

  • Akyol, H. (2007). Okuma (ss. 15–48). Kırkkılıç, A., Akyol, H. (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Bekar, Ü. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 101–129.
  • Devrimci, H. (1993). İlkokul 5. sınıf çocuklarında okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Ü. (1990). İlkokul çocuklarında okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gönen, M., Öncü, E. ve Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Millî Eğitim, 164, 7–35.
  • Grabe, W., Stoller, F.L. (2001). Reading for academic purposes: guidelines for the ESL/ELF. (Edit: M. Celce-Murcia). Teaching English as a Second or Foreign Language (187–203). London: Heinle & Heinle.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Okuma alışkanlığı ile kitap yayımcılığının kültürel iletişim ve teknolojisine bağlı sorunları karşısında Türkiye koşulları temelinde bir model önerisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kellner, D. (2001). New technologies new literacies: reconstructing education for the new millennium. International Journal of Technology and Design Education, 11, 67–81.
  • MEB. (2004). İlköğretim (1-5. Sınıflar) Türkçe Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Smith, H. S. (1998) The effects of whole language method of instruction and an integrated phonics method of instruction on the reading achievement of Inner-City Preschool Pupils, Washington University (http:// proquest.umi.com 28. 10.2007).
  • Şirin, M. R. ve Soylu, İ. (2003). Okuyan Türkiye ön bilgi raporu. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Tosunoğlu, M. (2003). Türk öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğitimleri. Ankara: Türk Dili Dergisi, 92, 39–42.
  • Yalçın, K. (2004). Çocuklarda okuma alışkanlığı nasıl kazandırılabilir? Yankı: İnfo Kültür, Sanat, Edebiyat ve Düşün Dergisi, 17, 31–45.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri -yeni yaklaşımlar-. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuyan aile-okuyan birey. Yaşadıkça Eğitim, 41, 58–67.
  • Yılmaz, B. (1993). Okuma alışkanlığında halk kütüphanelerinin rolü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
There are 18 citations in total.

Details

Other ID JA97GT97CV
Journal Section Articles
Authors

Ayfer Şahin This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Şahin, A. (2012). İLKÖĞRETİM 4 VE 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARININ SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 367-388.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.