Araştırma ilköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 718 alt, 432 orta ve 234 üst sosyo-ekonomik
düzeyden; 712 dördüncü sınıf ve 672 beşinci sınıf olmak üzere toplam 1384 öğrenci
oluşturmuştur. Anket formu ile elde edilen veriler, SPSS programına girilmiştir. Verilerin
analizinde yüzde ve frekans dağılım tabloları yapılmış, frekans dağılımları ki-kare testi ile
0,05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma sonucunda; ilköğretim 4 ve 5. sınıf
öğrencilerinin boş zamanlarında en çok kitap okumaktan hoşlandıkları, büyük bir
çoğunluğunun evlerinde kendilerine ait bir kitaplıklarının olduğu, kitap okumalarına en çok
derslerinin yoğunluğu ile sınavlara hazırlanmalarının engel olduğu ortaya konulmuştur.
Ayrıca öğrencilerin okuma alışkanlıklarının sosyo-ekonomik düzeylerine göre farklılaştığı
görülmüştür.
The aim of the study is to find out the reading habits of 4th and 5th grade students in primary
education. The sample of the study consists of 718 sub, 432 medium and 234 students with
high socio-economic status. From the total of 1384 students, 712 were fourth grade and 672
were fifth grade students. Obtained by questionnaire form, the data was entered into SPSS
programme. Percentage and frequency distribution tables were used for datum analyze,
frequency distributions were tested by chi-square test in the 0,05 significance level. At the end
of this study, it has been found out that 4th and 5th grade students mostly like reading in their
free time, most of them have bookcases of their own at home, studying for the lessons and
examinations prevent them from reading. Besides, it has been found out that there are
differences in reading habits among the students according to their socio-economic status.
Other ID | JA97GT97CV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.