BibTex RIS Cite

EDUCATION POLICIES IN THE PERIOD OF DEMOCRAT PARTY (1950-1960)

Year 2012, Volume: 10 Issue: 2, 389 - 410, 01.06.2012

Abstract

The aim of this study is to determine education related politics and activities of
Democrat Party Governments that ruled the country between 1950 and 1960. The
education phenomenon has made up an important mechanism of communities in
terms of socialism throughout history. That’s why political reigns have regarded
education as a social policy means. World War II, which altered political map and
conception of the world significantly, made feel its political effects on our country
eventually. Especially since 1946, the introduction of multi-party period, and the
foundation and the continuous rule of Democrat Party between 1950 and 1960
changed the education policies significantly according to expectations of the public.

References

  • Akyüz, Y. (2006). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2006. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Albayrak, M. (2000). D.P. hükümetlerinin politikaları (1950–1960). Türkler, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, C.16, 855–877.
  • Armaoğlu, F. (1995). 20. yüzyıl siyasi tarihi 1914 – 1995. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Başar, E. (1992). Demokrat parti dönemi eğitim hareketleri. Eğitim Üç Aylık İlmi Dergi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, (1), 88–123.
  • Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Boratav, K. (2002). İktisat tarihi (1908–1980), S. Akşin (Ed), Türkiye Tarihi Ansiklopedisi. Cem Yayınevi, Cilt: 4.
  • Çavdar, T. (1983). Demokrat parti, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi.

DEMOKRAT PARTİ DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI (1950-1960)

Year 2012, Volume: 10 Issue: 2, 389 - 410, 01.06.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, esas olarak 1950-1960 yılları arasında görev yapan
Demokrat Parti hükūmetlerinin eğitimle ilgili politika ve faaliyetlerini belirlemektir.
Eğitim olgusu tarihsel süreç içinde toplumların sosyal açıdan önemli bir
mekanizmasını oluşturmuştur. Bu yüzden siyasi iktidarlar da eğitimi bir sosyal
politika aracı olarak görmüşlerdir. Dünya siyasi haritasını ve görüşünü önemli bir
ölçüde değiştiren II. Dünya Savaşı, sonuçları itibariyle siyasi etkilerini ülkemiz
politikalarında da hissettirmiştir. Özellikle 1946 yılından itibaren geçilen çok partili
siyasi dönem bu etkinin en açık örneğini teşkil eder. Demokrat Parti’nin kurulması
1950’den 1960’a kadar geçen kesintisiz iktidar süreci, halktan gelen beklentiler
sonucunda eğitim politikalarını da önemli ölçüde değiştirmiştir.

References

  • Akyüz, Y. (2006). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000 – M.S. 2006. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Albayrak, M. (2000). D.P. hükümetlerinin politikaları (1950–1960). Türkler, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, C.16, 855–877.
  • Armaoğlu, F. (1995). 20. yüzyıl siyasi tarihi 1914 – 1995. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Başar, E. (1992). Demokrat parti dönemi eğitim hareketleri. Eğitim Üç Aylık İlmi Dergi, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları, (1), 88–123.
  • Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Boratav, K. (2002). İktisat tarihi (1908–1980), S. Akşin (Ed), Türkiye Tarihi Ansiklopedisi. Cem Yayınevi, Cilt: 4.
  • Çavdar, T. (1983). Demokrat parti, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi.
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA83FF84KD
Journal Section Articles
Authors

Zafer Tangülü This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Tangülü, Z. (2012). DEMOKRAT PARTİ DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI (1950-1960). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 389-410.

The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.