The aim of this study is to determine education related politics and activities of
Democrat Party Governments that ruled the country between 1950 and 1960. The
education phenomenon has made up an important mechanism of communities in
terms of socialism throughout history. That’s why political reigns have regarded
education as a social policy means. World War II, which altered political map and
conception of the world significantly, made feel its political effects on our country
eventually. Especially since 1946, the introduction of multi-party period, and the
foundation and the continuous rule of Democrat Party between 1950 and 1960
changed the education policies significantly according to expectations of the public.
Bu çalışmanın amacı, esas olarak 1950-1960 yılları arasında görev yapan
Demokrat Parti hükūmetlerinin eğitimle ilgili politika ve faaliyetlerini belirlemektir.
Eğitim olgusu tarihsel süreç içinde toplumların sosyal açıdan önemli bir
mekanizmasını oluşturmuştur. Bu yüzden siyasi iktidarlar da eğitimi bir sosyal
politika aracı olarak görmüşlerdir. Dünya siyasi haritasını ve görüşünü önemli bir
ölçüde değiştiren II. Dünya Savaşı, sonuçları itibariyle siyasi etkilerini ülkemiz
politikalarında da hissettirmiştir. Özellikle 1946 yılından itibaren geçilen çok partili
siyasi dönem bu etkinin en açık örneğini teşkil eder. Demokrat Parti’nin kurulması
1950’den 1960’a kadar geçen kesintisiz iktidar süreci, halktan gelen beklentiler
sonucunda eğitim politikalarını da önemli ölçüde değiştirmiştir.
Other ID | JA83FF84KD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Submission Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 10 Issue: 2 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.