Bu çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul
iklimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, liderlik
davranışlarını betimleme ölçeği (LBDQ) ve örgüt iklimini betimleme ölçeği (OCDQ) ile elde edilmiştir.
Araştırmanın örneklemini Niğde il ve ilçe merkezindeki 57 ilköğretim okulunda görevli 723 öğretmen
oluşturmuştur. Veriler ortalama, standart sapma ve Pearson momentler çarpımı korelasyonu tekniği
kullanılarak analiz edilmiştir. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin algılarına göre, okul
müdürlerinin en çok yapıyı kurma liderlik davranışını gösterdiği; okul ikliminde moral ve anlayış
gösterme boyutlarının yüksek, çözülme ve uzak durma boyutlarının ise düşük olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Okul müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasında anlamlı ilişki bulunmuştur.
Liderlik davranışları ile örgüt ikliminin çözülme, engelleme ve uzak durma boyutları arasında negatif
yönde; samimiyet, moral, yakından kontrol, işe dönüklük, anlayış gösterme arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki belirlenmiştir.
Liderlik davranışları okul müdürü okul iklimi eğitim yönetimi
The purpose of this study was to investigate the relationship between school principals’ leadership
behaviors and the school climate. The survey method was used in the research. The data were collected
with the leadership behaviors description questionnaire (LBDQ) and the organizational climate
description scale (OCDQ). The sample of the study consists of 723 teachers from 57 elementary schools
who work in the center of Nigde and its districts. The data were analyzed by using the statistical
techniques mean, standard deviation and the Pearson moments correlation coefficient. It was found that
the school principals mostly demonstrate the initiation of structure leadership behavior based on the
perceptions of the teachers who work in elementary schools. Based on the perceptions of the teachers
again, it was found that morale and consideration resulted as high, but disengagement and aloofness
resulted in low mean scores. There is a significantly negative relationship between leadership behaviors
of principals and the disengagement, hindrance and aloofness dimensions of the organizational climate.
A positive significantly relationship was found between leadership behaviors with the intimacy, esprit,
production emphasis, thrust and consideration dimensions.
Leadership behaviors school principal school climate educational administration
Diğer ID | JA72HS43CD |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 1 |