Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocuklukta Sürdürülebilirlik Çalışmalarına Yönelik Bir Değerlendirme

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 2, 776 - 797, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1149507

Öz

Bu çalışma, erken çocukluk eğitimi alanında sürdürülebilirlik konusunda yapılmış olan çalışmaları çeşitli özelliklerine göre değerlendirmeyi amaçlayan bir meta-sentez çalışmasıdır. Araştırmada 01.01.2017 ve 01.02.2022 tarihleri arasında erken çocukluk eğitimi alanında sürdürülebilirlik kavramına ilişkin ERIC, Dergipark ve WoS (Web of Science) veritabanlarında yayınlanan 51 çalışma incelenmiştir. Araştırma kapsamına alınan çalışmaların erken çocukluk eğitimi alanında yapılmış olması, konu başlığında “Sürdürülebilirlik’, "Sürdürülebilir Kalkınma’’, “Erken Çocukluk Eğitimi için Sürdürülebilir Kalkınma”, “Erken Çocukluk Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma” ile “Sustainable Development’’ ve ‘’Sustainable Development for Early Childhood Education’’ ifadelerinden birinin geçmesi ölçüt olarak benimsenmiştir. Elde edilen bulgular, meta-sentez araştırma yöntemi kullanılarak belirli temalar altında sunulmuştur. Verilerin analizi sonucunda, çalışmaların yıllara göre artmakla birlikte, tüm dünyayı etkileyen Covid-19 pandemisi sürecinde azaldığı, genel olarak nitel araştırma yönteminin ağırlıklı olduğu ve çalışmalarda çoğunlukla sürdürülebilirliğin sadece çevre boyutunun veya tüm boyutlarının birlikte kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmaların sonuçlarında yer alan kavramlara bakıldığında genel olarak sürdürülebilirliğin tüm boyutlarına, sürdürülebilirliğin geliştirilmesine ve çevre ile ilgili kavramlara yer verildiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Alıcı, Ş. (2020). Erken çocuklukta sürdürülebilirlik ve çevre eğitimi. Ş. Ünlü-Çetin (Ed.). Erken çocukluk fen eğitiminde temel konular ve güncel yaklaşımlar içinde (s. 257-267). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Ampartzaki, M., Kalogiannakis, M. & Papadakis, S. (2021). Deepening our knowledge about sustainability education in the early years: Lessons from a water project. Education Sciences, 11(6), 251, 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci11060251
  • Barrable, A. (2019). Refocusing environmental education in the early years: A brief introduction to a pedagogy for connection. Education Sciences, 9(1), 61, 2-8. https://doi.org/10.3390/educsci9010061
  • Bautista, A., Moreno-Núñez, A., Ng, S. C. & Bull, R. (2018). Preschool educators’ interactions with children about sustainable development: planned and incidental conversations. International Journal of Early Childhood, 50(1), 15-32. https://doi.org/10.1007/s13158-018-0213-0
  • Borg, F. & Samuelsson, I. P. (2022). Preschool children’s agency in education for sustainability: The case of Sweden. European Early Childhood Education Research Journal, 1-17. https://doi.org/10.1080/1350293x.2022.2026439
  • Borg, F., Winberg, T. M. & Vinterek, M. (2019). Preschool children’s knowledge about the environmental impact of various modes of transport. Early Child Development and Care, 189(3), 376-391. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1324433
  • Boyd, W. (2020). ‘Nothing goes to waste’: A professional learning programme for early childhood centres. Australasian Journal of Early Childhood, 45(1), 69-81. https://doi.org/10.1177%2F1836939119885313
  • Bruntland, G. (1987). Our common future: the world commission on environment and development, Oxford: Oxford University Press.
  • Bulut, Y. & Polat, Ö. (2019). Erken çocukluk eğitiminde sürdürülebilirlik kavramının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 35-58.
  • Caiman, C., Hedefalk, M. & Ottander, C. (2022). Pre-school teaching for creative processes in education for sustainable development–invisible animal traces, purple hands, and an elk container. Environmental Education Research, 28(3), 457-475. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.2012130
  • Çağlar-Kabacık, S. & Deretarla-Gül, E. (2021). Okul öncesi eğitim ve permakültür. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18[Eğitim Bilimleri Özel Sayısı], 5140 – 5156.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Daş, B. E., Aslan, A. & Yadigaroğlu, E. (2021). Okul dışı öğrenme ortamlarının 4-6 yaş çocuklarının sağlığı, gelişimi ve sürdürülebilir kalkınma bilinci üzerindeki etkileri. Environments, 6(1), 87-124.
  • Davis, J. (2009). Revealing the research ‘hole’ of early childhood education for sustainability: A preliminary survey of the literature. Environmental Education Research, 15(2), 227-241. https://doi.org/10.1080/13504620802710607
  • Duhn, I. (2012). Making ‘place’ for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, 18(1), 19-29. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.572162
  • Duran, M. & Bozok, Ş. (2021). Views of pre-school teacher candidates on sustainable development. Journal of Individual Differences in Education, 3(2), 44-59.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002
  • Fien, J. (2004). Education for sustainability. J. Fien, (Ed.), Environmental education: a pathway to sustainability içinde (s. 24-32). Geelong: Deakin University Press.
  • Ginsburg, J. L. & Audley, S. (2020). "You don't wanna teach little kids about climate change": Beliefs and barriers to sustainability education in early childhood. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 7(3), 42-61. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1264526.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Gülçiçek, T. (2021). The relationship between pre-service early childhood teachers’ environmental education self-efficacy beliefs and their attitudes towards sustainable environment. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 431-441. https://doi.org/10.53506/egitim.901759
  • Güler-Yildiz, T., Özdemir-Simsek, P., Eren, S. & Aydos, E. H. (2017). An analysis of the views and experiences of children who are 48-66 months old, their parents, and teachers about" sustainable development". Educational Sciences: Theory and Practice, 17(2), 653-677. https://doi.org/10.12738/estp.2017.2.0013
  • Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, L. (2015). Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature. Environmental Education Research, 21(7), 975-990. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.971716
  • Hirst, N. (2019). Education for sustainability within early childhood studies: Collaboration and inquiry through projects with children. Education 3-13, 47(2), 233-246. https://doi.org/10.1080/03004279.2018.1430843
  • Ilovan, O. R., Dulama, M. E., Xenia, H. N. K., Botan, C. N., Horvath, C., Nitoaia, A., ... & Rus, G. M. (2019). Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teachers' perceptions and recommendations. Romanian Review of Geographical Education, 8(2), 21-37. https://doi.org/10.24193/RRGE220192
  • Kahriman-Pamuk, D. & Olgan, R. (2018). Teacher practices and preschool physical environment for education for sustainable development: Eco vs ordinary preschools. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 669-683. https://doi.org/10.17860/mersinefd.391312
  • Kahriman-Pamuk, D. & Olgan, R. (2020). Comparing predictors of teachers’ education for sustainable development practices among eco and non-eco preschools. Egitim ve Bilim, 45(203), 327-345. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8774
  • Kahriman-Pamuk, D., Uzun, N. B., Yıldız, T. G. & Haktanır, G. (2019). Reliability of indicators measuring early childhood education for sustainability: a study in Turkey using generalizability theory. International Journal of Early Childhood, 51(2), 193-206. https://doi:0.17860/mersinefd.391312
  • Kartal, E. E. & Ada, E. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre problemleri ve geri dönüşüm hakkındaki görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 818-847.
  • Larsson, J. & Samuelsson, I. P. (2019). Collective resources as a precursor for educating children toward a sustainable global world. Ecnu Review of Education, 2(4), 396-420. https://doi.org/10.1177%2F2096531119886506
  • Leicht, A., Heiss, J. & Byun, W. J. (2018). Issues and trends in education for sustainable development (5. b.). France: Unesco Publishing.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Program Evaluation, 30, 73-84. https://doi.org/10.1002
  • Maidou, A., Plakitsi, K. & Polatoglou, H. (2019). Knowledge, perceptions and attitudes on education for sustainable development of pre-service early childhood teachers in Greece. World Journal of Education, 9(5), 1-15. https://doi.org/10.5430/wje.v9n5p1
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley-Sons.
  • Munasinghe, M. (2003). Analysing the nexus of sustainable development and climate change: an overview. Sri Lanka: OECD.
  • O’Flaherty, J. & Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: a synthesis of the research. Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1392484
  • Önder, A. & Özkan, B. (2013). Sürdürülebilir çocuk gelişimi: Okul öncesi etkinliklerle çevre eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Pamuk, S., Öztürk, N., Pamuk, D. K., Elmas, R., Yıldız, T. G. & Haktanır, G. (2021). A collaboration project on education for sustainability: Professional development needs of Turkish preschool teachers. Journal of Theoretical Educational Science, 14(4), 586-604. https://doi.org/10.30831/akukeg.892384
  • Polat, S. & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  • Shore, M. (2021). Integrating sustainable development goals with early childhood learning in Indonesia. Childhood Education, 97(1), 68-74. https://doi.org/10.1080/00094056.2021.1873697
  • Singer-Brodowski, M., Brock, A., Etzkorn, N. & Otte, I. (2019). Monitoring of education for sustainable development in Germany–insights from early childhood education, school and higher education. Environmental Education Research, 25(4), 492-507. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1440380
  • Skarstein, T. H. & Skarstein, F. (2020). Curious children and knowledgeable adults–early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. International Journal of Science Education, 42(2), 310-328. https://doi.org/1080/09500693.2019.1710782
  • Sözbilir, M. & Gül, Ş. (2015). Thematic content analysis of scale development studies published in the field of science and mathematics education. Education and Science, 40(178), 85-102. https://doi.org/10.15390/EB.2015.4070
  • Toran, M. (2017). Erken çocukluk eğitimi için sürdürülebilir kalkınma: Türkiye kökenli yayınlara yönelik bir değerlendirme. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(1), 33-34. https://doi.org/10.24130
  • Uludağ, G., Karademir, A. H. & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 120-136. https://doi.org/10.21764/efd.01513
  • United Nations. (2015). United Nations sustainable development summit 2015. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/summit sayfasından erişilmiştir.
  • UNESCO. (2005). United Nations decade of education for sustainable development (2005-2014). http://Portal.Unesco.Org/Education/Admin/Ev.Php sayfasından erişilmiştir.
  • UNESCO. (2009). Rewiew of contexts and structures for education for sustainable development. Paris: Unesco
  • UNESCO. (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. https://Www.Un.Org/Sustainabledevelopment/Sustainable-Development-Goals sayfasından erişilmiştir.
  • Ursavaş, N. & Aytar, A. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin su farkındalığı ve su okuryazarlıklarındaki gelişimin incelenmesi: Proje tabanlı bir araştırma. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 19-45.
  • Wang, G., Zhou, X. & Cui, H. (2019). Exploring education for sustainable development in a Chinese kindergarten: an action research. Ecnu Review of Education, 2(4), 497-514. https://doi.org/10.1177%2F2096531119897638
  • Yaralı, K. T. & Didin, E. (2018). Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitimde etkili bir örnek: “Küçük ağaç’ın eğitimi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 849-868. https://doi.org/0.21550/sosbilder.350313
  • Yıldırım, G. (2020). Sürdürülebilirlik konusundaki eğitim araştırmalarının tematik olarak incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(33), 70-106.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. b.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • WCED. (1987) Our common future. Oxford: Oxford University Press.

Evaluation of Sustainability Studies in Early Childhood

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 2, 776 - 797, 30.08.2023
https://doi.org/10.37217/tebd.1149507

Öz

This study is a meta-synthesis study aiming to evaluate the studies on sustainability in the field of early childhood education based on their various characteristics. In the research, 51 studies published in the databases of ERIC, Dergipark, and WoS (Web of Science) on the concept of sustainability in the field of early childhood education between 2017-2022 were examined. For the studies to be included in the research, the following criteria were adopted: being conducted in the field of early childhood education and including the phrases of “Sürdürülebilirlik’, "Sürdürülebilir Kalkınma’’, “Erken Çocukluk Eğitimi için Sürdürülebilir Kalkınma”, “Erken Çocukluk Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma and "Sustainable Development", "Sustainable Development for Early Childhood Education". The findings of the research were presented under certain themes using the meta-synthesis research method. As a result of the analysis of the data, it was determined that although the studies had increased over the years, they decreased during the Covid-19 pandemic affecting the whole world and were not yet sufficient, the studies were generally focused on the qualitative research method, and the findings were presented under certain themes. In the studies, it was seen that mostly the environmental dimension or all dimensions of sustainability were aimed to be included together. When the concepts in the results of the research were examined, it was found that all dimensions of sustainability, the development of sustainability, and the concepts related to the environment were generally included.

Kaynakça

  • Alıcı, Ş. (2020). Erken çocuklukta sürdürülebilirlik ve çevre eğitimi. Ş. Ünlü-Çetin (Ed.). Erken çocukluk fen eğitiminde temel konular ve güncel yaklaşımlar içinde (s. 257-267). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Ampartzaki, M., Kalogiannakis, M. & Papadakis, S. (2021). Deepening our knowledge about sustainability education in the early years: Lessons from a water project. Education Sciences, 11(6), 251, 1-15. https://doi.org/10.3390/educsci11060251
  • Barrable, A. (2019). Refocusing environmental education in the early years: A brief introduction to a pedagogy for connection. Education Sciences, 9(1), 61, 2-8. https://doi.org/10.3390/educsci9010061
  • Bautista, A., Moreno-Núñez, A., Ng, S. C. & Bull, R. (2018). Preschool educators’ interactions with children about sustainable development: planned and incidental conversations. International Journal of Early Childhood, 50(1), 15-32. https://doi.org/10.1007/s13158-018-0213-0
  • Borg, F. & Samuelsson, I. P. (2022). Preschool children’s agency in education for sustainability: The case of Sweden. European Early Childhood Education Research Journal, 1-17. https://doi.org/10.1080/1350293x.2022.2026439
  • Borg, F., Winberg, T. M. & Vinterek, M. (2019). Preschool children’s knowledge about the environmental impact of various modes of transport. Early Child Development and Care, 189(3), 376-391. https://doi.org/10.1080/03004430.2017.1324433
  • Boyd, W. (2020). ‘Nothing goes to waste’: A professional learning programme for early childhood centres. Australasian Journal of Early Childhood, 45(1), 69-81. https://doi.org/10.1177%2F1836939119885313
  • Bruntland, G. (1987). Our common future: the world commission on environment and development, Oxford: Oxford University Press.
  • Bulut, Y. & Polat, Ö. (2019). Erken çocukluk eğitiminde sürdürülebilirlik kavramının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 35-58.
  • Caiman, C., Hedefalk, M. & Ottander, C. (2022). Pre-school teaching for creative processes in education for sustainable development–invisible animal traces, purple hands, and an elk container. Environmental Education Research, 28(3), 457-475. https://doi.org/10.1080/13504622.2021.2012130
  • Çağlar-Kabacık, S. & Deretarla-Gül, E. (2021). Okul öncesi eğitim ve permakültür. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18[Eğitim Bilimleri Özel Sayısı], 5140 – 5156.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3412
  • Daş, B. E., Aslan, A. & Yadigaroğlu, E. (2021). Okul dışı öğrenme ortamlarının 4-6 yaş çocuklarının sağlığı, gelişimi ve sürdürülebilir kalkınma bilinci üzerindeki etkileri. Environments, 6(1), 87-124.
  • Davis, J. (2009). Revealing the research ‘hole’ of early childhood education for sustainability: A preliminary survey of the literature. Environmental Education Research, 15(2), 227-241. https://doi.org/10.1080/13504620802710607
  • Duhn, I. (2012). Making ‘place’ for ecological sustainability in early childhood education. Environmental Education Research, 18(1), 19-29. https://doi.org/10.1080/13504622.2011.572162
  • Duran, M. & Bozok, Ş. (2021). Views of pre-school teacher candidates on sustainable development. Journal of Individual Differences in Education, 3(2), 44-59.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002
  • Fien, J. (2004). Education for sustainability. J. Fien, (Ed.), Environmental education: a pathway to sustainability içinde (s. 24-32). Geelong: Deakin University Press.
  • Ginsburg, J. L. & Audley, S. (2020). "You don't wanna teach little kids about climate change": Beliefs and barriers to sustainability education in early childhood. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 7(3), 42-61. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1264526.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Gülçiçek, T. (2021). The relationship between pre-service early childhood teachers’ environmental education self-efficacy beliefs and their attitudes towards sustainable environment. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 431-441. https://doi.org/10.53506/egitim.901759
  • Güler-Yildiz, T., Özdemir-Simsek, P., Eren, S. & Aydos, E. H. (2017). An analysis of the views and experiences of children who are 48-66 months old, their parents, and teachers about" sustainable development". Educational Sciences: Theory and Practice, 17(2), 653-677. https://doi.org/10.12738/estp.2017.2.0013
  • Hedefalk, M., Almqvist, J. & Östman, L. (2015). Education for sustainable development in early childhood education: a review of the research literature. Environmental Education Research, 21(7), 975-990. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.971716
  • Hirst, N. (2019). Education for sustainability within early childhood studies: Collaboration and inquiry through projects with children. Education 3-13, 47(2), 233-246. https://doi.org/10.1080/03004279.2018.1430843
  • Ilovan, O. R., Dulama, M. E., Xenia, H. N. K., Botan, C. N., Horvath, C., Nitoaia, A., ... & Rus, G. M. (2019). Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teachers' perceptions and recommendations. Romanian Review of Geographical Education, 8(2), 21-37. https://doi.org/10.24193/RRGE220192
  • Kahriman-Pamuk, D. & Olgan, R. (2018). Teacher practices and preschool physical environment for education for sustainable development: Eco vs ordinary preschools. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 669-683. https://doi.org/10.17860/mersinefd.391312
  • Kahriman-Pamuk, D. & Olgan, R. (2020). Comparing predictors of teachers’ education for sustainable development practices among eco and non-eco preschools. Egitim ve Bilim, 45(203), 327-345. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8774
  • Kahriman-Pamuk, D., Uzun, N. B., Yıldız, T. G. & Haktanır, G. (2019). Reliability of indicators measuring early childhood education for sustainability: a study in Turkey using generalizability theory. International Journal of Early Childhood, 51(2), 193-206. https://doi:0.17860/mersinefd.391312
  • Kartal, E. E. & Ada, E. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre problemleri ve geri dönüşüm hakkındaki görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 818-847.
  • Larsson, J. & Samuelsson, I. P. (2019). Collective resources as a precursor for educating children toward a sustainable global world. Ecnu Review of Education, 2(4), 396-420. https://doi.org/10.1177%2F2096531119886506
  • Leicht, A., Heiss, J. & Byun, W. J. (2018). Issues and trends in education for sustainable development (5. b.). France: Unesco Publishing.
  • Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Program Evaluation, 30, 73-84. https://doi.org/10.1002
  • Maidou, A., Plakitsi, K. & Polatoglou, H. (2019). Knowledge, perceptions and attitudes on education for sustainable development of pre-service early childhood teachers in Greece. World Journal of Education, 9(5), 1-15. https://doi.org/10.5430/wje.v9n5p1
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley-Sons.
  • Munasinghe, M. (2003). Analysing the nexus of sustainable development and climate change: an overview. Sri Lanka: OECD.
  • O’Flaherty, J. & Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: a synthesis of the research. Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049. https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1392484
  • Önder, A. & Özkan, B. (2013). Sürdürülebilir çocuk gelişimi: Okul öncesi etkinliklerle çevre eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Pamuk, S., Öztürk, N., Pamuk, D. K., Elmas, R., Yıldız, T. G. & Haktanır, G. (2021). A collaboration project on education for sustainability: Professional development needs of Turkish preschool teachers. Journal of Theoretical Educational Science, 14(4), 586-604. https://doi.org/10.30831/akukeg.892384
  • Polat, S. & Ay, O. (2016). Meta-sentez: Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 52-64. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c2s3m
  • Shore, M. (2021). Integrating sustainable development goals with early childhood learning in Indonesia. Childhood Education, 97(1), 68-74. https://doi.org/10.1080/00094056.2021.1873697
  • Singer-Brodowski, M., Brock, A., Etzkorn, N. & Otte, I. (2019). Monitoring of education for sustainable development in Germany–insights from early childhood education, school and higher education. Environmental Education Research, 25(4), 492-507. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1440380
  • Skarstein, T. H. & Skarstein, F. (2020). Curious children and knowledgeable adults–early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. International Journal of Science Education, 42(2), 310-328. https://doi.org/1080/09500693.2019.1710782
  • Sözbilir, M. & Gül, Ş. (2015). Thematic content analysis of scale development studies published in the field of science and mathematics education. Education and Science, 40(178), 85-102. https://doi.org/10.15390/EB.2015.4070
  • Toran, M. (2017). Erken çocukluk eğitimi için sürdürülebilir kalkınma: Türkiye kökenli yayınlara yönelik bir değerlendirme. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(1), 33-34. https://doi.org/10.24130
  • Uludağ, G., Karademir, A. H. & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 120-136. https://doi.org/10.21764/efd.01513
  • United Nations. (2015). United Nations sustainable development summit 2015. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/summit sayfasından erişilmiştir.
  • UNESCO. (2005). United Nations decade of education for sustainable development (2005-2014). http://Portal.Unesco.Org/Education/Admin/Ev.Php sayfasından erişilmiştir.
  • UNESCO. (2009). Rewiew of contexts and structures for education for sustainable development. Paris: Unesco
  • UNESCO. (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. https://Www.Un.Org/Sustainabledevelopment/Sustainable-Development-Goals sayfasından erişilmiştir.
  • Ursavaş, N. & Aytar, A. (2018). Okul öncesi öğrencilerinin su farkındalığı ve su okuryazarlıklarındaki gelişimin incelenmesi: Proje tabanlı bir araştırma. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(1), 19-45.
  • Wang, G., Zhou, X. & Cui, H. (2019). Exploring education for sustainable development in a Chinese kindergarten: an action research. Ecnu Review of Education, 2(4), 497-514. https://doi.org/10.1177%2F2096531119897638
  • Yaralı, K. T. & Didin, E. (2018). Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitimde etkili bir örnek: “Küçük ağaç’ın eğitimi”. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 849-868. https://doi.org/0.21550/sosbilder.350313
  • Yıldırım, G. (2020). Sürdürülebilirlik konusundaki eğitim araştırmalarının tematik olarak incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(33), 70-106.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. b.) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • WCED. (1987) Our common future. Oxford: Oxford University Press.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Bağçeli Kahraman 0000-0002-0551-7741

Hazal Poyraz Rüstemoğlu 0000-0002-4948-1576

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağçeli Kahraman, P., & Poyraz Rüstemoğlu, H. (2023). Erken Çocuklukta Sürdürülebilirlik Çalışmalarına Yönelik Bir Değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(2), 776-797. https://doi.org/10.37217/tebd.1149507

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı