Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Dersi Geçme Not Ortalamasının Yükseltilmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 2028 - 2053, 31.12.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1513560

Öz

Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan temel araçtır. Ana dili ise çocuğun önce ailesinden daha sonra toplumdan ve okullardan planlı bir şekilde öğrendiği dildir. Ana dili becerilerinin geliştirilmesi dilin dört temel becerisi olan dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesiyle mümkündür. Ana dili becerilerinin okullarda planlı bir şekilde geliştirilmesinde temel unsur Türkçe dersidir. Türkçe derslerinde öğrencilerin dört temel dil becerisinin geliştirilmesinin yanı sıra dil sevgisi, dil bilinci ve dili günlük hayatta kullanma gibi hedefler de kazandırılmaya çalışılır. Türkçe dersinin uygulayıcıları ise Türkçe öğretmenleridir. Bu çalışma, 2023 yılı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Ekim ayında yapılan son değişikliğe göre Türkçe dersi geçme not ortalamasının yükseltilmesine ilişkin öğretmen görüşleri ve önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak yürütülen bu çalışmada, öğretmen görüşlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Katılımcıları, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Tokat ve Bursa illerinde devlet okullarında görev yapan 25 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen bulgular kategorize edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler, Türkçe dersi geçme not ortalamasının yükseltilmesinin öğrencilerin temel dil becerilerini ve Türkçe dersine yönelik bakış açısını olumlu yönde etkileyeceğini belirtmişlerdir. Ayrıca araştırma sonuçlarından hareketle temel dil becerileri, dil bilinci ve sınavlara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. & Coşkun, İ. (2016). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (s. 114-135), 11-14 Mayıs 2016, USOS 2016. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695
  • Arı, Y. & Kaya, İ. (2014). Coğrafya araştırma yöntemleri. Coğrafyacılar Derneği.
  • Bağcı-Ayrancı, B. & Mutlu, H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 20, 119-130. https://doi.org/10.18033/ijla.3793
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Barın, E. (2004). Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları.
  • Bakırcı, H., Akbulut, B., & Rençber, O. (2024). Türkçe dersi geçme notunun yetmiş olması konusunda Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 75-91. https://doi.org/10.29000/rumelide.1471647
  • Bıçak, N. & Alver, M. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2480-2501. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/42447/511188#article_cite sayfasından erişilmiştir.
  • Çelikkaya, H. (1990). Eğitim olgusunun özellikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 67-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/351/1894 sayfasından erişilmiştir.
  • Çevik, A. & Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286. https://doi.org/10.16916/aded.288848
  • Eroğlu, E., Suna, H. E., Tanberkan, H., Canıdemir, A., Altun, U., & Özer, M. (2020). Dört beceride Türkçe dil sınavı: Pilot proje uygulama sonuçları. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(2), 199-218. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1063919 sayfasından erişilmiştir.
  • Gün, M. & Durmuş-Öz, B. (2024). Dört beceride Türkçe dil sınavına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of History School, 68, 570-588. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.73176
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modelleri. Pegem Akademi.
  • Kalaycı, N. & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi ve değerlendirilmesi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • Kazazoğlu, S. (2011). Anadili ve yabancı dil derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). www.tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kurudayıoğlu, M. & Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Anadili Eğitim Dergisi, 3(3), 1-19. https://doi.org/10.16916/aded.65619
  • Maden, S. & Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/442568 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-5. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2006). Türkçe Dersi Öğretim Programı (6-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2009). Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2015). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023a). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/10/20231014 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023b). Yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://odsgm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023c). Bakan Yusuf Tekin, Ülke TV`de eğitim gündemini değerlendirdi. https://www.meb.gov.tr/bakan-yusuf-tekin-ulke-tvde-egitim-gundemini-degerlendirdi/haber/ 31008/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023d). MEB`in araştırma sonuçları Türkçe dersiyle ilgili alınan önlemlerin gereklilik olduğunu ortaya koydu. https://www.meb.gov.tr/mebin-arastirma-sonuclari-turkce-dersi-ile-ilgili-alinan-onlemlerin-gereklilik-oldugunu-ortayakoydu/haber/31241/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023e). Avrupa’da zorunlu eğitim sürecinde sınıf tekrarı. https://eurydice.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_11/23154904_avrupada_zor_egit_boyunca_si_tekrari.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Sevim, O. & Yılmaz, D. (2024). 2023 tarihli Türkçe dersi sınav uygulamalarındaki değişikliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 148-167. https://doi.org/10.29000/rumelide.1469395
  • Temizkan, M. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatımlarının dil gelişimi bakımından incelenmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları(13), 219-231. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16954/177010 sayfasından erişilmiştir.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 117-140. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227323
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543-559. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10372/126941 sayfasından erişilmiştir.
  • Uçar, C. & Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 2146-9199. http://www.jret.org/FileUpload/ ks281142/File/28._canan_ucar_mehmet_arif_ozerbas.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2014). Yeni Hitit yabancılar için Türkçe 2 ders kitabi yazma etkinlikleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 37-48. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/7322/95826 sayfasından erişilmiştir.

Teachers' Opinions on the Increase of the Passing Grade Average in Turkish Course

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 2028 - 2053, 31.12.2024
https://doi.org/10.37217/tebd.1513560

Öz

Language is the basic tool that enables communication between people. Mother tongue is the language that the child learns first from his/her family and then from the society and schools in a planned manner. The development of mother tongue skills is possible by developing the four basic skills of language: listening, speaking, reading and writing. The main element in the planned development of mother tongue skills in schools is Turkish lessons. In Turkish lessons, in addition to the development of the four basic language skills, students are also taught to gain learning outcomes such as love of language, language awareness and using language in daily life. The practitioners of Turkish lessons are Turkish teachers. This study was conducted to determine the opinions and suggestions of teachers regarding the increase of the passing grade average in the Turkish course according to the latest amendment made in the Regulation on Preschool Education and Primary Education Institutions in October 2023. In this study, which was conducted in accordance with the qualitative research, a semi-structured interview form was used to determine teacher opinions. The participants consisted of 25 Turkish teachers working in public schools in Tokat and Bursa provinces in the 2023-2024 academic year. The findings were categorized and interpreted. As a result of the research, teachers stated that raising the passing grade average in Turkish course would positively affect students' basic language skills and their perspective towards Turkish course. In addition, based on the results of the research, suggestions were made regarding basic language skills, language awareness and exams.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. & Coşkun, İ. (2016). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (s. 114-135), 11-14 Mayıs 2016, USOS 2016. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695
  • Arı, Y. & Kaya, İ. (2014). Coğrafya araştırma yöntemleri. Coğrafyacılar Derneği.
  • Bağcı-Ayrancı, B. & Mutlu, H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 20, 119-130. https://doi.org/10.18033/ijla.3793
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Barın, E. (2004). Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları.
  • Bakırcı, H., Akbulut, B., & Rençber, O. (2024). Türkçe dersi geçme notunun yetmiş olması konusunda Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 75-91. https://doi.org/10.29000/rumelide.1471647
  • Bıçak, N. & Alver, M. (2018). 2018 Türkçe dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2480-2501. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/42447/511188#article_cite sayfasından erişilmiştir.
  • Çelikkaya, H. (1990). Eğitim olgusunun özellikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 67-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/351/1894 sayfasından erişilmiştir.
  • Çevik, A. & Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286. https://doi.org/10.16916/aded.288848
  • Eroğlu, E., Suna, H. E., Tanberkan, H., Canıdemir, A., Altun, U., & Özer, M. (2020). Dört beceride Türkçe dil sınavı: Pilot proje uygulama sonuçları. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(2), 199-218. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1063919 sayfasından erişilmiştir.
  • Gün, M. & Durmuş-Öz, B. (2024). Dört beceride Türkçe dil sınavına ilişkin öğretmen görüşleri. Journal of History School, 68, 570-588. http://dx.doi.org/10.29228/Joh.73176
  • Güneş, F. (2021). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modelleri. Pegem Akademi.
  • Kalaycı, N. & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi ve değerlendirilmesi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • Kazazoğlu, S. (2011). Anadili ve yabancı dil derslerine yönelik tutumun akademik başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). www.tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kurudayıoğlu, M. & Çetin, Ö. (2015). Temel beceriler ve Türkçe öğretimi. Anadili Eğitim Dergisi, 3(3), 1-19. https://doi.org/10.16916/aded.65619
  • Maden, S. & Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/442568 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-5. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2006). Türkçe Dersi Öğretim Programı (6-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2009). Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2015). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/Default.aspx sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023a). Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/10/20231014 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023b). Yazılı ve uygulamalı sınavlar yönergesi. https://odsgm.meb.gov.tr/www/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/icerik/1083 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023c). Bakan Yusuf Tekin, Ülke TV`de eğitim gündemini değerlendirdi. https://www.meb.gov.tr/bakan-yusuf-tekin-ulke-tvde-egitim-gundemini-degerlendirdi/haber/ 31008/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023d). MEB`in araştırma sonuçları Türkçe dersiyle ilgili alınan önlemlerin gereklilik olduğunu ortaya koydu. https://www.meb.gov.tr/mebin-arastirma-sonuclari-turkce-dersi-ile-ilgili-alinan-onlemlerin-gereklilik-oldugunu-ortayakoydu/haber/31241/tr sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2023e). Avrupa’da zorunlu eğitim sürecinde sınıf tekrarı. https://eurydice.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_11/23154904_avrupada_zor_egit_boyunca_si_tekrari.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Sevim, O. & Yılmaz, D. (2024). 2023 tarihli Türkçe dersi sınav uygulamalarındaki değişikliğe ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(39), 148-167. https://doi.org/10.29000/rumelide.1469395
  • Temizkan, M. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatımlarının dil gelişimi bakımından incelenmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları(13), 219-231. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tubar/issue/16954/177010 sayfasından erişilmiştir.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 117-140. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227323
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543-559. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10372/126941 sayfasından erişilmiştir.
  • Uçar, C. & Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve teknik eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki konumu. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 2146-9199. http://www.jret.org/FileUpload/ ks281142/File/28._canan_ucar_mehmet_arif_ozerbas.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yılmaz, F. (2014). Yeni Hitit yabancılar için Türkçe 2 ders kitabi yazma etkinlikleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 37-48. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/7322/95826 sayfasından erişilmiştir.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Ayan 0000-0002-3368-6411

Beytullah Karagöz 0000-0003-2966-8226

Erken Görünüm Tarihi 6 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 1 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ayan, L., & Karagöz, B. (2024). Türkçe Dersi Geçme Not Ortalamasının Yükseltilmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(3), 2028-2053. https://doi.org/10.37217/tebd.1513560

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı