Today, artificial intelligence has become an integral part of daily life. This development has increased the importance of artificial intelligence literacy in a technology-driven future. Artificial intelligence literacy refers to the users’ ability to recognize, use, and evaluate artificial intelligence technologies. This study aims to assess the artificial intelligence literacy level of management information systems students and to examine whether significant differences exist between the sub-dimensions of artificial intelligence literacy concerning certain demographic variables (gender, age group, grade, skill level in using information technology tools, and daily time spent online). A quantitative research method was used for the study. The research model was a case study, one of the survey models. The Artificial Intelligence Literacy Scale was used as the data collection instrument in the study. The data were collected from 182 management information systems department students at Ankara Yıldırım Beyazıt University, Business School during the Spring semester of 2024-2025. The study revealed that the students' overall artificial intelligence literacy score was at a high level. Similarly, the awareness, usage, evaluation, and ethics levels, which were the sub-dimensions of the scale, were at a high level. A comparison of differences based on demographic variables revealed no significant differences based on gender or time spent on the Internet. However, statistically significant differences were identified based on age group, grade, and information technology usage skill levels. The study presented recommendations for students, educators, and universities to improve the usage and literacy of artificial intelligence.
Artificial intelligence literacy Management information systems Awareness Evaluation Ethics
Günümüzde yapay zekâ, günlük yaşamın temel bir bileşeni hâline gelmiştir, bu durum da yapay zekâ okuryazarlığının önemini giderek artırmaktadır. Yapay zekâ okuryazarlığı, bireylerin yapay zekâ teknolojilerini kavrama, etkin biçimde kullanma ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yeterliliğini ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı yönetim bilişim sistemleri bölümü öğrencilerinin yapay zekâ okuryazarlık durumlarını belirlemek ve bazı demografik değişkenler (cinsiyet, yaş grubu, sınıf, bilişim teknolojileri araç kullanma beceri seviyesi, İnternette günlük geçirilen süre) açısından yapay zekâ okuryazarlığı alt boyutları arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığını incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın modeli tarama modellerinden örnek (durum çalışması) olaydır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak Yapay Zekâ Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İşletme Fakültesinde 2024-2025 Bahar döneminde öğrenim gören 182 yönetim bilişim sistemleri bölümü öğrencisinden toplanmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin genel yapay zekâ okuryazarlık puanının yüksek olduğu görülmüştür. Aynı paralellikte ölçeğin alt boyutları olan farkındalık, kullanım, değerlendirme ve etik seviyeleri de yüksektir. Demografik değişkenlere göre farklılıklar incelendiğinde ise cinsiyet ve internette geçirdikleri süreye göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Diğer taraftan yaş grubu, sınıf ve bilişim teknolojileri kullanma beceri seviyelerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Sonuç bölümünde öğrencilere, eğitimcilere ve üniversitelere yapay zekâ kullanımı ve okuryazarlığını artırıcı yönde öneriler sunulmuştur.
Yapay zekâ okuryazarlığı Yönetim bilişim sistemleri Farkındalık Değerlendirme Etik
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |