Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi ve Web 2.0 Araçlarının Kullanımına İlişkin Yeterlikleri

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 2375 - 2402
https://doi.org/10.37217/tebd.1625380

Öz

Bu çalışmada; sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl beceri öğretimi ve web 2.0 araçlarını kullanım yeterlik düzeylerinin belirlenmesi, araştırma değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Sivas il merkezinde görev yapan 344 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tesadüfî örnekleme ile yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında Jia vd. (2016) tarafından geliştirilen Türkçe uyarlama çalışması Özyurt (2020) tarafından yapılan “Sınıf Öğretmenleri için 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeği” ve Çelik (2021) tarafından geliştirilen “Sınıf Öğretmenleri için Web 2.0 Araçları Kullanım Yetkinliği Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 23.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik özelliklerine göre dağılımı yüzde ve frekans analizi ile belirlenmiştir. Araştırma değişkenlerine göre katılımcıların aldıkları puanlara bağımsız t testi, ANOVA testi, Tukey testi, Pearson Korelasyon testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular tablolar halinde verilerek yorumlamalar yapılmıştır. Araştırma sonucunda kadın öğretmenlerin iş birliği açısından erkeklerden daha yüksek puan aldıkları, genç öğretmenlerin web 2.0 araçlarını kullanım yetkinliğinin daha iyi olduğu, 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeği ile alt boyutları arasında pozitif yönde yüksek bir ilişki olmasına rağmen web 2.0 araçlarını kullanım yetkinliği arasında düşük düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Akbaş, S. & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.33206/mjss.1287016
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Alıncak, F. & Kocahal, H. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 155(155), 1-21. https://doi.org/10.29228/ASOS.76989
  • Atalmış, S. & Şimşek, G. (2022). Sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanım yeterlilikleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 5(1), 1-19. https://doi.org/10.47503/jirss.1039178
  • Aydın, E. & Tunagür, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 349-374. https://doi.org/10.35675/befdergi.853046
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment book. Cambridge University.
  • Baki, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1717-1742.
  • Berkant, H. G. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. http://dx.doi.org/10.29228/J
  • Bilgiç, Y. G. (2024). Bilim ve sanat merkezlerindeki çocukların web 2.0 araçları farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretmen motivasyonu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Demirel, F., & Karadeniz, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Can, M. İ., Onbaşılı, Ü. İ., & Yalman, F. E. (2024). Sınıf öğretmenleri web 2.0 araçları kullanımında ne kadar yetkin? Fen bilimleri dersi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 597-625. https://doi.org/10.53444/deubefd.1392508
  • Çakanel, F. (2024). Values education and mathematical values in mathematics education. T. Tutak (Ed.), Current and advanced researches in science and math education I içinde. Eğitim.
  • Çelebi, C. & Satırlı, H. (2021). Web 2.0 araçlarının ilkokul seviyesinde kullanım alanları. Instructional Technology and Lifelong Learning, 2(1), 75-110. https://doi.org/10.52911/itall.938122
  • Çelebi, M. & Sevinç, Ş. (2019) Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16[29 Ekim Özel Sayı], 3533-3584. https://doi.org/10.26466/opus.696882
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. https://doi.org/10.9779.pauefd.700181
  • Çınar, M. (2021). The conceptual integration of 21st century skills into ELT. Uluslararası Dil ve Çeviri Çalışmaları Dergisi, 1(1), 51-57.
  • Deperlioğlu, Ö. & Köse, U. (2010). Web 2 .0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. XII. Akademik Bilişim Konferansı’nda sunulmuş bildiri, 10-12 Şubat, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Dilekçi, A. & Karatay, H. (2021). Türkçe dersi öğretim programlarında 21. yüzyıl becerileri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(4), 1430-1444.
  • Dündar, S. A. & Polat, A. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının 21. yüzyıl becerileri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3[Özel Sayı 1], 66-77. https://doi.org/10.47770/ukmead.995111
  • Eğmir, E. & Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21.yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School, 45, 1045-1077. https://doi.org/10.29228/joh.32719
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Education Sciences, 4(1), 243-254.
  • Erdamar, G. & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118-148.
  • Ertmer, P. A. & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  • Eyüp, B. (2022). Türkçe öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. b.). Sage.
  • Geçgel, H., Dilekmen, M., & Çoban, B. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 258–276.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y. Y., & Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Göker, M. & İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 6(1), 12-22.
  • Güneş, A. & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94–113.
  • ISTE. (2016). ISTE Standards: Students. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students sayfasından erişilmiştir.
  • İncik, Y. E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • İpekşen, S. & Zorlu, Y. (2022). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 97-112. https://doi.org/10.20860/ijoses.1107986
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twentyfirst century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil.
  • Karakuş, N. & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 177-197. https://doi.org/10.21733/ibad.837184
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel.
  • Karataş, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli hakkında. Alanyazın, 5(1), 6-11.
  • Keskin, M. A. & Uğraş, S. (2022). COVID-19 sürecinde beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma öz yeterliliklerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 7(2), 69-89. https://doi.org/10.29228/ERISS.22
  • Kılıç, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44. https://doi.org/10.5455/jmood.20140228012836
  • Kıyasoğlu, E. & Ay, Ş. Ç. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976
  • Kişi, İ., Yıldırım, K., & Gök, S. (2024). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri bağlamında teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlilik algılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.29065/usakead.1464806
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam boyu ve 21.yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Korucu, A. T. & Çakır, H. (2015). Dinamik web teknolojilerine ile geliştirilen işbirlikli öğrenme ortamını kullanan öğretmen adaylarının görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015(19), 221-254. https://doi.org/10.14520/adyusbd.61147
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • MEB. (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2023). 21. Yüzyıl Becerileri ve Değerlere Yönelik Araştırma Raporu. Ankara.
  • MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli. https://tymm.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • MYK. (2016). Türkiye yeterlilikler çerçevesine dair tebliğ. Ankara.
  • Nizam, Ö. A. & Yavuz, E. A. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy. beceri öz yeterliklerinin incelenmesi; öğrenme kavramı ve küçük çocukların yaşam başarısı. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-16. https://doi.org/10.55008/te-ad.1348299
  • OECD. (2005). Competency framework. https://www.oecd.org/careers/competency_framework_en.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • O'reilly, T. (2007). What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies(1), 17-37. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/4578 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • P21. (2019). Framework for 21st century learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21 sayfasından erişilmiştir.
  • Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
  • Sağlık, Z. Y. & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442. https://doi.org/10.51725/etad.1011687
  • Satılmış, S. & Kurudayıoğlu, M. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının meslek öncesi kimliklerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterliğine etkisinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(4), 770-782. https://doi.org/10.16916/aded.1517365
  • Schleicher, A. (2019). Dünya okulu. 21. yüzyılın okul sistemi nasıl kurgulanmalı (Ş. Karadeniz, Çev.). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Şenel, M. (2023). İngilizce öğretmenliği adaylarının web 2.0 araçlarını kullanım yetkinlikleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(1), 46-58. https://doi.org/10.30703/cije.1126279
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578–590. https://doi.org/10.17679/inuefd.495886
  • Şengür, S. & Anagün, S. (2021). Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojileri kullanım düzeyleri ve eğitimde Web 2.0 uygulamaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 6(2), 128-150.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyon öz-yeterliklerinin incelenmesi: Türkiye örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 744-765. https://doi.org/10.17755/esosder.357330
  • Talan, T. & Batdı, V. (2022). Öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarını eğitimde kullanma yeterliliklerine ilişkin görüşlerinin rasch ölçme modeli ve maxqda ile analizi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(21), 66-85. https://doi.org/10.55605/ejedus.1066101
  • Țicău, I. R. & Hadad, S. (2021). Technological determinism vs. social shaping of technology. The influence of activity trackers on user’s attitudes. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 9(2), 147-163. https://doi.org/10.2478/mdke-2021-0011
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ve yeni medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Tutal, Ö. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile eğitim felsefesi eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Sustainable Education Studies, 4(4), 261-276.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 478-488. https://doi.org/10.30703/cije.1338342
  • Tuzcuoğlu, N., Dörterler, S. Ö., & Aslan, N. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy öğrenen becerileri kullanımı ile algılanan empatik ve sosyal öz-yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Buca Egitim Fakültesi Dergisi(60), 952-974. https://doi.org/10.53444/deubefd.1366639
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Uyar, A. & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Voogt, J. & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Yalçın, C. (2024). Yabancı dil olarak Almanca öğreniminde web 2.0 araçlarının kullanımı. International Journal of Language Academy(33), 344-357. https://doi.org/10.29228/ijla.43170
  • Yalçın, İ. E. (2020). Öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21.yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yaman, S. (2014). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230–242.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay.

Primary School Teachers’ Competencies in Teaching 21st Century Skills and Using Web 2.0 Tools

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 2375 - 2402
https://doi.org/10.37217/tebd.1625380

Öz

The aim of this study is to examine the competencies of primary school teachers in teaching 21st-century skills and using Web 2.0 tools in terms of variables such as age, gender, years of experience, the high school graduated from, and education level. The sample of the study consisted of 344 primary school teachers working in the city center of Sivas during the 2024-2025 academic year. The sample selection was made using a random sampling method, one of the non-probability sampling techniques. The data for the research were collected using a quantitative research method with a relational research design. The instruments used for data collection were the “21st Century Skills Teaching Scale for Primary School Teachers” developed by Jia et al. (2016) and adapted into Turkish by Özyurt (2020), and the “Web 2.0 Tools Usage Competency Scale for Primary School Teachers” developed by Çelik (2021). The obtained data were analysed using SPSS 23.0 software. The distribution of participants' demographic characteristics was determined using percentage and frequency analysis. Independent t-test, ANOVA test, Tukey test, and Pearson correlation test were applied to the scores of participants according to the research variables. The findings obtained were presented in tables, and interpretations were made. As a result of the research, it was found that female teachers scored higher than male teachers in terms of collaboration, younger teachers had better competency in using Web 2.0 tools, and there was a high positive correlation between the 21st-Century Skills Teaching Scale and its sub-dimensions, while the correlation with Web 2.0 tool usage competency was low.

Kaynakça

  • Akbaş, S. (2023). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Akbaş, S. & Yünkül, E. (2024). Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 93-110. https://doi.org/10.33206/mjss.1287016
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Alıncak, F. & Kocahal, H. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 155(155), 1-21. https://doi.org/10.29228/ASOS.76989
  • Atalmış, S. & Şimşek, G. (2022). Sosyal bilgiler ve fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanım yeterlilikleri. Journal of Innovative Research in Social Studies, 5(1), 1-19. https://doi.org/10.47503/jirss.1039178
  • Aydın, E. & Tunagür, M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 349-374. https://doi.org/10.35675/befdergi.853046
  • Bachman, L. F. (2004). Statistical analyses for language assessment book. Cambridge University.
  • Baki, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının 21. Yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(4), 1717-1742.
  • Berkant, H. G. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. http://dx.doi.org/10.29228/J
  • Bilgiç, Y. G. (2024). Bilim ve sanat merkezlerindeki çocukların web 2.0 araçları farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretmen motivasyonu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Demirel, F., & Karadeniz, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Can, M. İ., Onbaşılı, Ü. İ., & Yalman, F. E. (2024). Sınıf öğretmenleri web 2.0 araçları kullanımında ne kadar yetkin? Fen bilimleri dersi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 597-625. https://doi.org/10.53444/deubefd.1392508
  • Çakanel, F. (2024). Values education and mathematical values in mathematics education. T. Tutak (Ed.), Current and advanced researches in science and math education I içinde. Eğitim.
  • Çelebi, C. & Satırlı, H. (2021). Web 2.0 araçlarının ilkokul seviyesinde kullanım alanları. Instructional Technology and Lifelong Learning, 2(1), 75-110. https://doi.org/10.52911/itall.938122
  • Çelebi, M. & Sevinç, Ş. (2019) Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16[29 Ekim Özel Sayı], 3533-3584. https://doi.org/10.26466/opus.696882
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. https://doi.org/10.9779.pauefd.700181
  • Çınar, M. (2021). The conceptual integration of 21st century skills into ELT. Uluslararası Dil ve Çeviri Çalışmaları Dergisi, 1(1), 51-57.
  • Deperlioğlu, Ö. & Köse, U. (2010). Web 2 .0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. XII. Akademik Bilişim Konferansı’nda sunulmuş bildiri, 10-12 Şubat, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Dilekçi, A. & Karatay, H. (2021). Türkçe dersi öğretim programlarında 21. yüzyıl becerileri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(4), 1430-1444.
  • Dündar, S. A. & Polat, A. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programının 21. yüzyıl becerileri kapsamında incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3[Özel Sayı 1], 66-77. https://doi.org/10.47770/ukmead.995111
  • Eğmir, E. & Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21.yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School, 45, 1045-1077. https://doi.org/10.29228/joh.32719
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için Web 2.0 araçları. International Online Journal of Education Sciences, 4(1), 243-254.
  • Erdamar, G. & Barası, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri açısından ortaokul Türkçe dersi öğretim programı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1), 312-342. https://doi.org/10.37217/tebd.868788
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy. becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118-148.
  • Ertmer, P. A. & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  • Eyüp, B. (2022). Türkçe öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. b.). Sage.
  • Geçgel, H., Dilekmen, M., & Çoban, B. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 258–276.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y. Y., & Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Göker, M. & İnce, B. (2019). Web 2.0 araçlarının yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanımı ve akademik başarıya etkisi. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 6(1), 12-22.
  • Güneş, A. & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94–113.
  • ISTE. (2016). ISTE Standards: Students. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-students sayfasından erişilmiştir.
  • İncik, Y. E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • İpekşen, S. & Zorlu, Y. (2022). Fen bilimleri öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri ile öğrenme biçimleri, öğrenme stilleri ve çoklu zekâ alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 97-112. https://doi.org/10.20860/ijoses.1107986
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., & Lorentson, M. (2016). Measuring twentyfirst century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil.
  • Karakuş, N. & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 177-197. https://doi.org/10.21733/ibad.837184
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel.
  • Karataş, İ. H. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli hakkında. Alanyazın, 5(1), 6-11.
  • Keskin, M. A. & Uğraş, S. (2022). COVID-19 sürecinde beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin web 2.0 araçlarını kullanma öz yeterliliklerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 7(2), 69-89. https://doi.org/10.29228/ERISS.22
  • Kılıç, S. (2014). Etki büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44. https://doi.org/10.5455/jmood.20140228012836
  • Kıyasoğlu, E. & Ay, Ş. Ç. (2020). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 7(3), 240-261. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.689976
  • Kişi, İ., Yıldırım, K., & Gök, S. (2024). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri bağlamında teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) yeterlilik algılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 112-129. https://doi.org/10.29065/usakead.1464806
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam boyu ve 21.yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Korucu, A. T. & Çakır, H. (2015). Dinamik web teknolojilerine ile geliştirilen işbirlikli öğrenme ortamını kullanan öğretmen adaylarının görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015(19), 221-254. https://doi.org/10.14520/adyusbd.61147
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • MEB. (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2023). 21. Yüzyıl Becerileri ve Değerlere Yönelik Araştırma Raporu. Ankara.
  • MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli. https://tymm.meb.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Mishra, P. & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
  • MYK. (2016). Türkiye yeterlilikler çerçevesine dair tebliğ. Ankara.
  • Nizam, Ö. A. & Yavuz, E. A. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy. beceri öz yeterliklerinin incelenmesi; öğrenme kavramı ve küçük çocukların yaşam başarısı. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-16. https://doi.org/10.55008/te-ad.1348299
  • OECD. (2005). Competency framework. https://www.oecd.org/careers/competency_framework_en.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • O'reilly, T. (2007). What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies(1), 17-37. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/4578 sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, N. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2568-2594. https://doi.org/10.26466/opus.725042
  • P21. (2019). Framework for 21st century learning. https://www.battelleforkids.org/networks/p21 sayfasından erişilmiştir.
  • Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
  • Sağlık, Z. Y. & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de dil öğretiminde web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik yapılan çalışmaların sistematik incelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442. https://doi.org/10.51725/etad.1011687
  • Satılmış, S. & Kurudayıoğlu, M. (2024). Türkçe öğretmen adaylarının meslek öncesi kimliklerinin 21. yüzyıl becerileri öz yeterliğine etkisinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(4), 770-782. https://doi.org/10.16916/aded.1517365
  • Schleicher, A. (2019). Dünya okulu. 21. yüzyılın okul sistemi nasıl kurgulanmalı (Ş. Karadeniz, Çev.). Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Şenel, M. (2023). İngilizce öğretmenliği adaylarının web 2.0 araçlarını kullanım yetkinlikleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(1), 46-58. https://doi.org/10.30703/cije.1126279
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578–590. https://doi.org/10.17679/inuefd.495886
  • Şengür, S. & Anagün, S. (2021). Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojileri kullanım düzeyleri ve eğitimde Web 2.0 uygulamaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 6(2), 128-150.
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji entegrasyon öz-yeterliklerinin incelenmesi: Türkiye örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 744-765. https://doi.org/10.17755/esosder.357330
  • Talan, T. & Batdı, V. (2022). Öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarını eğitimde kullanma yeterliliklerine ilişkin görüşlerinin rasch ölçme modeli ve maxqda ile analizi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(21), 66-85. https://doi.org/10.55605/ejedus.1066101
  • Țicău, I. R. & Hadad, S. (2021). Technological determinism vs. social shaping of technology. The influence of activity trackers on user’s attitudes. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 9(2), 147-163. https://doi.org/10.2478/mdke-2021-0011
  • Tiryakioğlu, R. (2022). İlköğretim fen bilimleri ve matematik öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ve yeni medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkilerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Tutal, Ö. (2023). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile eğitim felsefesi eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Sustainable Education Studies, 4(4), 261-276.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 478-488. https://doi.org/10.30703/cije.1338342
  • Tuzcuoğlu, N., Dörterler, S. Ö., & Aslan, N. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy öğrenen becerileri kullanımı ile algılanan empatik ve sosyal öz-yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Buca Egitim Fakültesi Dergisi(60), 952-974. https://doi.org/10.53444/deubefd.1366639
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2005). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay.
  • Uyar, A. & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Voogt, J. & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299–321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  • Yalçın, C. (2024). Yabancı dil olarak Almanca öğreniminde web 2.0 araçlarının kullanımı. International Journal of Language Academy(33), 344-357. https://doi.org/10.29228/ijla.43170
  • Yalçın, İ. E. (2020). Öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21.yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yaman, S. (2014). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230–242.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay.
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Geliştirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hilal Çetin 0009-0007-7751-4041

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2025
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2025
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, H., & Arslan, A. (2025). Sınıf Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi ve Web 2.0 Araçlarının Kullanımına İlişkin Yeterlikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(3), 2375-2402. https://doi.org/10.37217/tebd.1625380

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı