This study examines the relationship between teachers' technostress levels and job performance based on their perceptions. Conducted using a correlational survey model, the study employed a convenience sampling method to collect data from 300 teachers working in public schools in the Pamukkale and Merkezefendi districts of Denizli during the 2024-2025 academic year. Data analysis was performed using the Jamovi statistical software, and parametric tests were applied due to the normal distribution of the data. In this context, arithmetic mean, standard deviation, correlation, and regression analyses were utilized. To determine teachers' technostress levels, the “Technostress Scale for Teachers” developed by Çoklar et al. (2017) was used, while the “Job Performance Scale” created by Çalışkan and Köroğlu (2022) was employed to assess job performance. The findings indicated that teachers' technostress levels were at a moderate level both overall and across sub-dimensions. In terms of job performance, general performance and task performance were found to be very high, while contextual performance was at a high level. According to the study results, a negative and moderately significant relationship was identified between teachers' technostress levels and job performance. Additionally, it was determined that technostress levels explained 11.4% of the variance in job performance.
Bu araştırma, öğretmenlerin algılarına dayalı olarak teknostres düzeyleri ile iş performansları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. İlişkisel tarama modeline dayalı olarak yürütülen çalışmada, kolayda örnekleme yöntemi tercih edilerek 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki devlet okullarında görev yapan 300 öğretmenden veri toplanmıştır. Verilerin analizi Jamovi istatistik programı aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup, normal dağılım göstermesi nedeniyle parametrik testler kullanılmıştır. Bu bağlamda, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin teknostres düzeylerini belirlemek amacıyla Çoklar vd. (2017) tarafından geliştirilen “Öğretmenlerin Teknostres Düzeylerini Belirleme Ölçeği”, iş performanslarını değerlendirmek için ise Çalışkan ve Köroğlu (2022) tarafından oluşturulan “İş Performansı Ölçeği” kullanılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin teknostres düzeylerinin hem genel ölçekte hem de alt boyutlarda orta seviyede olduğunu göstermektedir. İş performansı açısından ise genel performans ve görev performansı çok yüksek, bağlamsal performans ise yüksek düzeyde bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin teknostres düzeyleri ile iş performansları arasında negatif yönlü ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca teknostres düzeylerinin iş performansındaki değişimin %11,4'ünü açıkladığı belirlenmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | December 6, 2025 |
| Publication Date | December 15, 2025 |
| Submission Date | July 7, 2025 |
| Acceptance Date | October 13, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 3 |
The Journal of Turkish Educational Sciences is published by Gazi University.