Background: The need to standardize medical education in our country has arisen because of the increase in the number of medical faculties. For this reason, National Core Curriculum (UÇEP) studies were initiated in 2001 in order to improve and standardize medical education, and the final program was published in 2020. In our study, we aimed to introduce the National Core Curriculum-2020 (UÇEP-2020) document, which is used to form the curriculum of medical education, to students at the beginning of medical education and to define competency domains they should have when they complete their medical education, as well as the necessary competencies and proficiencies to achieve these domains, using small-group educational techniques.
Methods: A hundred and ninety-three first year medical students were given a theoretical lecture on UÇEP-2020 and before the theoretical lecture, a questionnaire consisting of 4 questions about sociodemographic characteristics, 11 Likert-type questions and 1 open-ended question about what competencies a physician should have when graduating from medical school was applied to the students. The next day, 154 first year medical students were divided into 10 groups by drawing lots and the competencies in the UÇEP-2020 were distributed to each group. The groups worked seperately in different classrooms. The session started with an introductory activity, and then the groups were asked to prepare a poster about the relevant competencies of the UÇEP-2020. Students were given 1 hour for poster preparation. Faculty members and research assistants acted as facilitators and accompanied the students in small group activities. At the end of the time devoted for poster preparation, all groups came together in the same classroom and students presented their posters to the large group. The activity was concluded after feedback was received from the students.
Results: The survey conducted before the theoretical course was completed by 193 students, 52.8% of the respondents were female. Regarding the competencies that a physician should have, 73.6% of the students answered 'strongly agree' to the statements "A physician is a lifelong learner" and 72.5% answered 'strongly agree' to the statements "A physician adopts the principles of professional ethics and values. A total of 50 students responded to the online feedback form after the poster presentation. Of the students who responded to the form, 70.0% stated that the training increased their awareness of the subject and 66.0% stated that they thought that they could reflect the information they learned in the activity to their professional life.
Conclusion: The competencies and proficiencies that physicians should have were introduced to the first year medical students. Awareness of the participants on UÇEP-2020 was raised with this implenmentation. The planning of the activity as a group work enabled the students to gain experience on how teamwork is like and allowed them to get to know their semester mates.
1919B012309288
Amaç: Tıp fakültelerinin sayısının artmasıyla ülkemizde tıp eğitiminin standartlaştırılması ihtiyacı doğmuştur. Bu nedenle tıp eğitiminde iyileştirme sağlanması ve standart oluşturulması amacıyla 2001 yılında Ulusal Çekirdek Eğitimi Programı (UÇEP) çalışmalarına başlanmış, son program 2020 yılında yayınlanmıştır. Çalışmamızda tıp eğitiminin müfredatını oluşturmakta kullanılan Ulusal Çekirdek Eğitim Programı-2020 (UÇEP-2020) dokümanının tıp eğitimine yeni başlayan öğrencilere tanıtılması ve tıp eğitimini tamamladıklarında sahip olmaları gereken yetkinlik alanlarını ve bu alanlara ulaşabilmek için gerekli olan yetkinlik ve yeterlikleri grup çalışmaları eğitim teknikleri kullanılarak tanımlamak amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: UÇEP-2020 ile ilgili teorik ders 193 tıp fakültesi dönem bir öğrencisine verilmiş ve teorik ders öncesinde öğrencilere tıp fakültesinden mezun olurken bir hekimin sahip olması gereken yetkinliklerin neler olmasını bekledikleri ile ilgili 4 adet sosyodemografik özelliklerin sorgulandığı, 11 adet Likert tipi, 1 adet açık uçlu sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Ertesi gün ise 154 dönem bir öğrencisi kura çekilerek 10 gruba ayrılmış ve her bir gruba UÇEP-2020’de yer alan yeterlikler paylaştırılmıştır. Gruplar sınıflara dağılarak önce tanışma etkinliği yapılmış, ardından UÇEP-2020’de yer alan yeterlikler ile ilgili poster hazırlamaları istenmiştir. Poster hazırlığı için öğrencilere 1 saat süre verilmiştir. Küçük grup uygulamalarında öğretim üyeleri ve araştırma görevlileri kolaylaştırıcılık görevi üstlenmiş, öğrencilere eşlik etmiştir. Posterlerin tamamlanmasının ardından tüm gruplar bir araya gelerek öğrenciler posterlerini sunmuştur. Öğrencilerden geri bildirim alındıktan sonra etkinlik sonlandırılmıştır.
Bulgular: Teorik ders öncesi yapılan anketi 193 öğrenci yanıtlamıştır, yanıt verenlerin %52,8’i kadındır. Bir hekimin sahip olması gereken yetkinlikler ile ilgili öğrencilerin %73,6’sı “Yaşam boyu öğrenendir.”, %72,5’i “Mesleki etik ve profesyonel ilkeleri benimsemiştir.” önermelerine ‘kesinlikle katılıyorum’ cevabını vermiştir. Poster sunumu sonrası çevrimiçi geri bildirim formunu toplam 50 öğrenci yanıtlamıştır. Formu yanıtlayan öğrencilerin %70,0’ı verilen eğitimin konu ile ilgili farkındalığını artırdığını, %66,0’ı etkinlikte öğrendiği bilgileri meslek hayatına yansıtabileceğini düşündüğünü belirtmiştir.
Sonuç: Tıp fakültesine başlayan dönem bir öğrencilerine hekimlerin sahip olması gereken yetkinlik ve yeterlikler tanıtılarak konu ile ilgili farkındalık kazandırılmıştır. Etkinliğin grup çalışması şeklinde planlanması öğrencilerin ekip çalışmasının nasıl olduğuyla ilgili deneyim kazanmalarını sağlamış ve dönem arkadaşlarını tanımalarına olanak vermiştir.
Çalışma 2023/0718 numaralı S.B. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Göztepe Eğitim ve Araştırma Hastanesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu kararı ile yürütülmüştür.
Çalışma 1919B012309288 başvuru numaralı TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında yürütülmüştür.
1919B012309288
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Medical Education |
Journal Section | Case report |
Authors | |
Project Number | 1919B012309288 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | July 2, 2024 |
Acceptance Date | August 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |