BibTex RIS Cite

Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeğinin Tıp Eğitimi Alanı İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2016, , 0 - 0, 28.12.2016
https://doi.org/10.25282/ted.378302

Abstract

ÖZET

Amaç: Tıp eğitimi yaşam boyu devam eden, sürekli bir eğitimdir. Bu çalışmanın amacı “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği”nin tıp eğitimi alanında geçerlik ve güvenirliğini test etmektir.

Gereç ve Yöntem: Araştırma Balıkesir Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden 274 öğrenci, Balıkesir Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden 101 öğretim üyesi ve Balıkesir Devlet Hastanesi’nde çalışmakta olan 121 hekim ile yürütülmüştür. Araştırma verileri, Coşkun (2009)  tarafından geliştirilen, altılı likert tipi, 27 sorudan oluşan ‘Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği’ ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Kaiser Meyer Olkin (KMO) ve Bartlett testi, madde toplam puan korelasyonu, açımlayıcı faktör analizi ve Cronbach alpha katsayısı analizleri kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışma sonuçlarına göre orijinal ölçekten iki madde çıkmış, iki maddenin de yer aldığı alt boyut değişmiştir. Ölçeğin madde toplam puan korelasyon değerlerinin 0.42-0.77 aralığında, faktör yüklerinin ise 0.502-0.825 aralığında olduğu saptanmıştır. Orijinalinde olduğu gibi dört faktör grubuna ayrılan ölçek Cronbach alpha değeri 0.92 olarak belirlenmiştir.

Sonuç: Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeğinin yeni formunun tıp eğitimi alanında uygulanabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir. Bu ölçek kullanılarak yaşam boyu öğrenme eğilimi ve etkileyen faktörler belirlenebilir.

 

Reliability and Validity Study of the Lifelong Learning Tendency Questionnaire for Medical Education

ABSTRACT

Background: Medical education is a lifelong continuous process. The study aimed to test the reliability and validity of the  “Lifelong Learning Tendency Scale” for medical education.

Methods: The research carried out with 274 students and 121 faculties from Balıkesir University Medical School and 121 physicians from Balıkesir State Hospital’s physicians. After all necessary permission obtained, research data were gathered by Lifelong Learning Tendency Scale. It based on the grading scale of six likert type 27 questions and developed by Coşkun (2009). Kaiser Meyer Olkin (KMO) and Bartlett’s test, item total score correlation, exploratory factor analysis and Cronbach’s alpha coefficient were used for data analyses.

Results: According to the result two items was excluded from original scale and subscale of two items changed. The total score correlation value of the items in the scale were range between 0.42 and 0.77. The scale was separated into four factor groups in keeping with the original scale, and the Cronbach’s alpha coefficient of total scale was found to as 0.92.

Conclusions: The results showed that the Lifelong Learning Tendency Scale’s new form was a reliable and valid tool and it can be used in medical education. By the scale,

lifelong learning tendency and its determinants could be evaluated.

References

  • Amin Z, Eng KH. (2006). Basics in medical education. Tıp eğitiminin temelleri. (2012). 2. Baskı, çeviri editörü: Yıldırım, M., Topal, K.. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 33-46.
  • Kahlert, M. Lifelong Learning - a Public Library Perspective. Capitalising on Knowledge the Information Profession in the 21st Century. October 2000.
  • http://conferences.alia.org.au/alia2000/proceedings/maureen.kahlert.html adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ayhan, S. (2006). Dünden Bugüne Yaşam Boyu Öğrenme. Yayına Hazırlayanlar: Sayılan, F., Yıldız, A. Yaşam Boyu Öğrenme. 2.baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2-14.
  • Aksoy, M. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve kariyer rehberliği ilkelerinin istihdam edilebilirliğe etkileri: Otel işletmeleri üzerine bir uygulama. Gazi Üniversitesi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Duman, A. (2006). Türkiye’de Yaşam Boyu Öğrenme Siyasalarını Oluştur(a)mamanın
  • Dayanılmaz Hafifliği. Yayına Hazırlayanlar: Sayılan, F., Yıldız, A. Yaşam Boyu Öğrenme. 2.baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 31-44.
  • Mann, CM. (1997). Prior Learning Assessment: U.S. Experience Facilitating Lifelong Learning, Journal of Lifelong Learning: Policies, Practices and Programs, see JC 970 458; 257-265.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi, 102-124.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma.4.Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 105-143.
  • Erdoğan, İ. (1998) SPSS kullanım örnekleriyle araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel Matbaası, 118.
  • Ercan, İ, Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216.
  • Coşkun, YD. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, 1. Basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 499-559.
  • Çam, MO., Baysan, AL. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. HEMAR-G., 12(2): 59-71.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8.Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık, 171.
  • Erefe, İ. (2002). Veri toplama araçlarının niteliği. İstanbul: Odak Ofset, 169-187.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. HEMAR-G., 4(2): 9-20.
  • Yurdugül, H. Ölçme Kuramı ve Güvenirlik Katsayıları, 2005. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/Guvenirlik.pdf adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 7.baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 321-331.
Year 2016, , 0 - 0, 28.12.2016
https://doi.org/10.25282/ted.378302

Abstract

References

  • Amin Z, Eng KH. (2006). Basics in medical education. Tıp eğitiminin temelleri. (2012). 2. Baskı, çeviri editörü: Yıldırım, M., Topal, K.. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 33-46.
  • Kahlert, M. Lifelong Learning - a Public Library Perspective. Capitalising on Knowledge the Information Profession in the 21st Century. October 2000.
  • http://conferences.alia.org.au/alia2000/proceedings/maureen.kahlert.html adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ayhan, S. (2006). Dünden Bugüne Yaşam Boyu Öğrenme. Yayına Hazırlayanlar: Sayılan, F., Yıldız, A. Yaşam Boyu Öğrenme. 2.baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 2-14.
  • Aksoy, M. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve kariyer rehberliği ilkelerinin istihdam edilebilirliğe etkileri: Otel işletmeleri üzerine bir uygulama. Gazi Üniversitesi: Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Duman, A. (2006). Türkiye’de Yaşam Boyu Öğrenme Siyasalarını Oluştur(a)mamanın
  • Dayanılmaz Hafifliği. Yayına Hazırlayanlar: Sayılan, F., Yıldız, A. Yaşam Boyu Öğrenme. 2.baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 31-44.
  • Mann, CM. (1997). Prior Learning Assessment: U.S. Experience Facilitating Lifelong Learning, Journal of Lifelong Learning: Policies, Practices and Programs, see JC 970 458; 257-265.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, ÖE., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. 4. Baskı, Ankara: Pegem Akademi, 102-124.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma.4.Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık, 105-143.
  • Erdoğan, İ. (1998) SPSS kullanım örnekleriyle araştırma dizaynı ve istatistik yöntemleri. Ankara: Emel Matbaası, 118.
  • Ercan, İ, Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3): 211-216.
  • Coşkun, YD. (2009). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi. Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, 1. Basım, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 499-559.
  • Çam, MO., Baysan, AL. (2010). Tutum ölçeği hazırlamada nitel ve nicel adımlar. HEMAR-G., 12(2): 59-71.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8.Baskı, Ankara: PegemA Yayıncılık, 171.
  • Erefe, İ. (2002). Veri toplama araçlarının niteliği. İstanbul: Odak Ofset, 169-187.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. HEMAR-G., 4(2): 9-20.
  • Yurdugül, H. Ölçme Kuramı ve Güvenirlik Katsayıları, 2005. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/Guvenirlik.pdf adresinden 10 Ağustos 2016 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 7.baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım, 321-331.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Original Article
Authors

Şeyda Ferah Arslan

Özlem Sarıkaya This is me

Kevser Vatansever This is me

Publication Date December 28, 2016
Submission Date October 20, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

Vancouver Arslan ŞF, Sarıkaya Ö, Vatansever K. Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeğinin Tıp Eğitimi Alanı İçin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. TED. 2016;15(47).