Amaç:
Bu çalışmanın amacı, intern hekimlere yönelik
gerçekleştirilen “I. Basamakta Hasta-Hekim İlişkisi” başlıklı derste kullanılan
işbirlikli öğrenme yöntemi JT ile ilgili öğrenci görüşlerini değerlendirmektir.
Gereç
ve Yöntem: Araştırma, Ege Üniversitesi Tıp
Fakültesi Halk Sağlığı stajındaki 50 intern hekim ile gerçekleştirilmiştir.
Öğrenciler 5’erli 12 gruba ayrılmış, her gruptan bir öğrenci seçilerek uzman
grupları oluşturulmuştur. Ders materyali olarak kullanılan Calgary-Cambridge
Gözlem Rehberi’ndeki 5 konu başlığı uzman gruplarına dağıtılmıştır. Uzman
gruplarında konuyu tartışan öğrenciler, ilk gruplarına dönerek öğrendiklerini
paylaşmıştır. Son olarak büyük grup tartışması düzenlenmiş, tüm konu başlıkları
gözden geçirilmiştir. Öğrencilerden ders ile ilgili yazılı geri bildirim
alınmıştır. Elde edilen niteliksel verilerin içerik analizi MAXQDA software
kullanılarak yapılmıştır. İçerik analizinde tema, kod belirlenmiş ve sözcük
bulutu yapılmıştır.
Bulgular:
İçerik analizinde olumlu görüşler (memnuniyet,
konu önemi, öğrenilenleri
mesleğe aktarabilme, interaktif yöntem, farklı deneyim
paylaşılması, dersin refleksiyon etkisi, JT’nin öğrenmeye etkisi, dersin
verilme dönemi), olumsuz görüşler (JT,
dersin uzunluğu, ders
konusu, süre yetersizliği, eğitim ortamı, gruplarda konu dağılımı, öğrenmeye
direnç, hazır-bulunuşluk, dersin veriliş dönemi),
öneriler (JT’ne öneriler, farklı
öğretim yöntemi önerileri, ders süresi, farklı hastalara yaklaşım)
başlıklı 3 tema-27 kod
oluşturulmuştur. Sözcük bulutunda olumlu görüşler temasında ders konusuna
(hasta, hekim, iletişim) ve dersin niteliğine (güzel, önemli); olumsuz görüşler
temasında JT’ne (grup) ve dersin süresine (ders, zaman, süre, uzun) ilişkindir.
Sonuç:
Hasta-hekim ilişkisi konusu, JT’nin modifikasyonu
ile kullanılabilir.
Background: The aim of this study was to evaluate the student’s view about the use of JT which is used in the lesson of “patient-physician relationship in primary care” for intern physician.
Methods: The study was mentioned with 60 intern physicians who were in Public Health Internship participation in Ege University, Faculty of Medicine. The students were divided into 12 groups with 5 students. One student from each group was selected to form an expert group. The Calgary-Cambridge Observation Guide was used as guide material and the five topics that are located in the guide, were distributed to the each expert groups. Students discussed and learned about the topics. Each student in the expert groups were then returned to their first groups and shared knowledge about the distributed topic. Finally, a large group discussion was organized and all topics were reviewed with all. A written feedback was gotten from students about the lesson. Content analysis of the qualitative data was made by the usage of MAXQDA software. In the content analysis, the theme, the code was determined and the word cloud was made.
Results: In content analysis, 3 thema-27 code titled positive opinions (satisfaction, subject importance, knowledge transfer to profession, interactive method, sharing of different experiences, reflection effect of the lesson, effect of JT on learning, the time of lesson), negative opinions (JT, lesson’s length, lesson’s content, inadequate of time, education environment, distribution of subjects in groups, resistance to learning, readiness, the time of lesson), recommendations (recommendations for JT, recommendations for different teaching methods, duration of lesson, approach to different patients) were created. Positive opinions in the word cloud were about the lesson’s subject (patient, physician, communication) and the lesson’s quality (beautiful, important); and negative opinions were about the JT (group) and the duration of the course (lecture, time, duration, long).
Conclusions: The subject of the “Patient physician relationship” can be used with the modification of JT.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | June 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |