Background: The present study was undertaken to determine the opinions of students regarding the advantages and limitations of Problem-based learning (PBL) practices in Ankara University School of Medicine (AUSM). Methods: The study was conducted on 132 (95,7%) second term students who attended PBL sessions during 2003- 2004 academic year at AUSM using a questionnaire. Findings: Results were highly supportive for advantages of PBL such as integration of clinical and basic sciences, improvement of biopsychosocial approach to humans, getting prepared to professional life from the beginning of education, motivation for effective learning in a small group, improvement of communication between students and faculty. But, the results are also highly supportive of the limitations of PBL practice such as the difficulties experienced for adaptation to a new learning approach and to be an independent learner. Conclusions: Program implementations supporting adaptation to PBL and personel development of students and improving tutorial process can be proposed to overcome the limitations of PBL. Enriching the learning environment and learning sources can support students’ self-dependent learning skills.
Amaç: Bu çalışma, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde (AÜTF) Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) uygulamalarının üstünlük ve sınırlılıklarına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Çalışma, 2003-2004 Eğitim-Öğretim Yılında AÜTF’de PDÖ uygulamalarına devam eden 132 (%95,7) Dönem 2 öğrencisine anket formu uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Bulgular: PDÖ’nün; temel ve klinik bilimlerin entegrasyonunu sağlaması, insana biyopsikososyal yönden yaklaşımı geliştirmesi, ilk yıldan itibaren mesleğe hazırlaması, küçük gruplarda öğrenmenin etkili ve güdüleyici olması, öğrenci ve fakülte çalışanlarını yakınlaştırması en çok desteklenen özellikleri arasındadır. Ancak, bulgular, yeni bir öğrenme yaklaşımına uyum ve bağımsız öğrenenler olma sürecinde yaşanan zorluklar gibi PDÖ uygulamalarının sınırlılıklarını da yüksek oranda desteklemektedir. Sonuç: PDÖ’nün sınırlılıklarının üstesinden gelinmesinde, öğrencilere yönelik kişisel gelişim ve PDÖ’ye uyum programları ile PDÖ yönlendirilicilik süreçlerinin geliştirilmesine yönelik programların uygulanması önerilebilir. Öğrenme ortamlarının ve kaynaklarının zenginleştirilmesi ile kendi kendine yönlendirilen öğrenme becerilerinin kazanımı desteklenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2006 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 23 Issue: 23 |