Background: The aim of this study is to evaluate the use of student feedback and the Critical Incidents Technique as used in evaluating the renewed Public Health internship program at Ege University Medical Faculty. Methods: A student feedback form and the Critical Incidents Technique were used to gather data in a cross-sectional type of research. The last three intern groups of the 2003 intake and the first group of 2004 took part in the research. The feedback form was evaluated with a five-point Likert scale and consisted of 86 propositions and a general evaluation of the internship. SPSS was used in evaluation of the data. In the Critical Incidents Technique, students were asked to write about three positive and three negative incidents which had influenced their perceptions during their internship. The items thus gathered were analyzed by a team and placed into relevant categories. Results: The feedback form was collected from 121 interns (response rate: 95.27%). Feedback results showed that a number of the objectives of internship had not been achieved. In the Critical Incidents Technique 133 items were mentioned (65 positive and 68 negative). After analysis it was found that communication with supervisors was most important among the items (positive or negative) experienced. Conclusions: Research showed important findings relating to the length of internship. The internship planning group reviewed the unachieved aims. In addition, the feedback form was re-examined and is now in use in its revised version. Although student feedback is used regularly in the evaluation of education program, it should not be used as the sole source of data, and data concerned with other factors such as teachers’ views should be taken into account in evaluation studies.
educational program evaluation student feedback critical incidents technique public health internship
Amaç: Bu çalışmanın amacı; öğrenci geribildirimlerinin ve kritik olaylar tekniğinin, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde yenilenen Halk Sağlığı intörn staj programını değerlendirmek amacıyla kullanımını değerlendirmektir. Gereç ve yöntem: Kesitsel tipteki araştırmada öğrenci geribildirim formu ve kritik olaylar tekniği veri toplama amacıyla kullanılmıştır. Araştırmaya 2003 döneminin son üç, 2004 döneminin ilk intörn grubu katılmıştır. 5’li Likert ile değerlendirilen geribildirim 86 soru ve stajın genel değerlendirmesinden oluşmaktadır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS kullanılmıştır. Kritik olaylar tekniğinde öğrencilerden staj sürecinde algılarını etkileyen üç olumlu, üç olumsuz olayı yazması istenmiştir. Toplanan olaylar bir ekip tarafından çözümlenmiş ve ilgili başlıklar altında toplanmıştır. Bulgular: Geribildirim formu 121 intörnden (kapsama oranı:%95.2) alınmıştır. Geribildirim sonuçları bazı staj hedeflerinin gerçekleştirilemediğini ortaya koymuştur. Kritik olaylar tekniğinde 133 olay (65’i olumlu, 68’i olumsuz) derlenmiştir. Çözümlemede yaşanan (olumlu/olumsuz) olaylarda danışmanlarla iletişimin başlığı vurgulanmaktadır. Sonuç: Araştırma bulguları staj süreci konusunda önemli bulgular ortaya koymuştur. Staj planlama grubu gerçekleştirilemeyen hedefleri tekrar gözden geçirmiştir. Ayrıca geribildirim formunda gerekli değişiklikler yapılmıştır ve son hali ile halen kullanılmaktadır. Eğitim programında öğrenci geribildirimleri sıklıkla kullanılmasına rağmen tek veri kaynağı olarak kullanılmamalı, eğitici görüşleri gibi programın diğer öğeleri ile ilgili de veriler değerlendirme çalışmalarının içinde yer almalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 24 Issue: 24 |