Background: The method to enroll students to the school of Health Services Vocational School offering vocational health training at pre-licence level was altered in 2002. With a new system called “Entrance Without Examination” health vocational high school graduates were accepted to pre-licence program without taking the ÖSYS ( Student Selection and Placement Examination). The aim of the present study is to investigate whether, at pre-licence schools, student success is affected by ‘entrance without examination’ method. Methods: The student grades obtained from the Health Services Vocational school Year I courses; medical documentation, public relations and biostatistics were compared between the students who were accepted to school according to ÖSYS scores and those who were accepted without taking the ÖSYS. Results: (p
Vocational training health education entrance without examination the health service vocational school pre-licence training
Amaç: Ön lisans düzeyinde sağlık mesleki eğitimi veren sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarına öğrenci alma yöntemi 2002 yılında değiştirildi.“Sınavsız geçiş” adı verilen sistemle sağlık meslek liselerinden mezun olan öğrencilerin ÖSYS sınavına girmeden sınavsız olarak ön lisans eğitimine kabulüne başlandı. Bu çalışmanın amacı; sınavsız geçişin yüksekokullardaki öğrencilerin başarı durumunu etkileyip etkilemediğinin araştırılmasıdır. Gereç ve Yöntem: Trabzon Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik programına sınavla giren ve sınavsız geçişle giren öğrencilerin lise diploma notları ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunda görmüş oldukları I. sınıf derslerinden ‘Tıbbi Dokümantasyon, Halkla İlişkiler ve Biyoistatistik’ derslerindeki başarı puanları istatistiksel olarak karşılaştırıldı. Bulgular: Yüksekokullara sınavla giren (8.54 ± 0.67 ) ve sınavsız geçişle giren(7.94±0.8) öğrencilerin lise diploma notlarının arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu(p
Mesleki eğitim sağlık eğitimi sınavsız geçiş sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu önlisans eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 24 Issue: 24 |