Apparently the communication skills used in medicine is inseperable from “basic communication skills” that is used in every field of daily life and the medical doctor candidates who will possess those basic communication skills will reflect the knowledge, capability and attitude to their professional lives. Therefore starting from year 2005-2006, Gazi University School of Medicine Communication Skills Unit has decided to train Phase I students on “ Basic Communication Skills”. The goal of the Phase I Communication Skills program is to train up medical doctors possessing basic communication skills and to increase the professional satisfaction by raising the levels of interest of medical students in intra and interpersonal communication. Phase I communication skills program consists of 1 hour theoretical lesson and 8 hours of practice. Practical lessons are combined under the titles of “Introduction to communication skills, empathy and effective listening, the importance of choosing the appropiate language, non-verbal behaviour, changing of gears”. The applications are eventuated in small groups consisting of 10-12 students, where the trainer sometimes is the source of information and sometimes playing role aiming to reach the target and written and oral exercise are performed. The aim of this paper is to present the communication skills program as well as the purpose and the learning objectives of this program that has been structured and applied for the first time to the phase I medical students in our faculty.
Communication skills education communicating with patients medicine objective learning outcome
Hekimlik pratiğinde kullanılan iletişim becerilerinin, yaşamın tüm alanlarında kullanılan “temel iletişim becerileri”nden ayrı tutulamayacağı ve temel iletişim becerilerini kazanmış hekim adaylarının bu bilgi, beceri ve tutumları mesleki hayatlarına yansıtacağı açıktır. Bu nedenle, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi iletişim becerileri birimi, hekim adaylarına yönelik olarak hazırlanan “İletişim becerileri” eğitiminin, Dönem I öğrencilerine yönelik kısmının “Temel iletişim becerileri” başlığı altında hazırlanmasını uygun görmüştür. Dönem I İletişim Becerileri Programının amacı, temel iletişim becerilerini kazanmış hekimler yetiştirerek, hekim adaylarının kendine yönelik ve kişiler arası iletişimde farkındalık düzeyini arttırmak, duygusal bütünlüğünü koruyabilme becerisini geliştirerek mesleki doyumlarında artış sağlamaktır. Dönem 1 iletişim becerileri programı, 1 saatlik teorik anfi dersi ve her biri ikişer saatlik 4 ayrı pratik (8 saat) uygulamadan oluşmaktadır. Pratik dersler, “İletişim becerilerine giriş, empati ve etkin dinleme, ben dili-sen dili ve vites değiştirme” başlıkları altında toplanmıştır. Uygulamalar 10-12 kişilik küçük gruplarla, zaman zaman eğiticinin bilgi kaynağı olduğu, zaman zaman ise amaca ulaşmayı hedefleyen oyunlaştırmalar ve yazılı/sözlü egzersizler ile gerçekleştirilmektedir. Bu makalenin amacı; fakültemizde ilk kez yapılandırılmış ve bu yıl (2005-2006 öğretim yılında) uygulanmış olan “Dönem I iletişim becerileri ders programının ve bu programın amaç ve öğrenim hedeflerinin” sunulmasıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 24 Issue: 24 |