Background: There is various evidence based medicine (EBM) trends in different medical schools in Turkey. In our school, with the beginning of 2005-2006 school year, EBM applications in different classes took place in the curricula. The aim of this study is to give any information about the EBM applications stared in year 2005-2006 and to evaluate the students’ feedbacks about the EBM. Methods: In this study the EBM commission foundation process, the distribution of theoretical and applicable education distribution planned and applicated in the first year and the students’ feedback forms were evaluated. Results: The positive feedbacks about the duration, content and about the abstract of EBM applications of the students are increasing with increasing school year I to VI. Notably 9 of every 10 of fifth year students agree the adequate or satisfactory propositions about the practical applications. We thought that this situation due to the preference of reaching prepared data of first school years students, and to the fact that the students of superior classes think that the medical education can not be limited only with the presented data and encounter the scientific research articles more than the juniors. Conclusion: It is planning to continue the students’ feedbacks and additionally, to promote the education taking the feedbacks of the professors in 2006-2007 school year.
Amaç: Türkiye’de tıp fakültelerinin eğitim programlarında farklı Kanıta Dayalı Tıp (KDT) eğitimleri yer almaktadır. Fakültemizde 2005-2006 Eğitim-Öğretim yılından başlayarak eğitim programında farklı dönemlerde KDT uygulamalarına yer verilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Fakültemizde 2005-2006 yılında ilk kez uygulanmaya başlanan KDT eğitim programı uygulamaları hakkında bilgi verilmesi ve KDT öğrenci geribildirimlerinin değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada fakültemizde KDT kurulunun kurulması süreci, ilk yıl için planlanan ve uygulanan teorik ve pratik eğitimlerin dağılımı ve öğrenci geri bildirimleri değerlendirilmiştir. Bulgular: Dönem I’den IV’e doğru ilerledikçe öğrencilerin KDT uygulamalarının süresi, içeriği ve geneline ilişkin olumlu değerlendirmeleri artmaktadır. Özellikle Dönem IV’te teorik ve pratik eğitimler için her 10 kişiden 9’u yeterli ya da çok yeterli önermesine katılmaktadır. Bu durumun fakülteye yeni başlayan öğrencilerin daha çok hazır bilgiye ulaşmayı tercih etmesinden, daha üst dönemlerde ve klinikte eğitim gören öğrencilerin ise tıp biliminin yalnızca sunulanlarla sınırlı olmayacağını düşünmesinden ve bilimsel makaleler ile daha çok karşılaşmasından kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Sonuç: 2006-2007 Eğitim Öğretim Yılında öğrenci geri bildirimlerine devam edilmesi ve ek olarak öğretim üyelerinden geri bildirim alınarak eğitimlerin geliştirilmesi planlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2007 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 24 Issue: 24 |