BibTex RIS Cite

Evidence Based Medicine Education in Gazi University School of Medicine: First Year Experience

Year 2007, Volume: 24 Issue: 24, 46 - 50, 01.07.2007

Abstract

Background: There is various evidence based medicine (EBM) trends in different medical schools in Turkey. In our school, with the beginning of 2005-2006 school year, EBM applications in different classes took place in the curricula. The aim of this study is to give any information about the EBM applications stared in year 2005-2006 and to evaluate the students’ feedbacks about the EBM. Methods: In this study the EBM commission foundation process, the distribution of theoretical and applicable education distribution planned and applicated in the first year and the students’ feedback forms were evaluated. Results: The positive feedbacks about the duration, content and about the abstract of EBM applications of the students are increasing with increasing school year I to VI. Notably 9 of every 10 of fifth year students agree the adequate or satisfactory propositions about the practical applications. We thought that this situation due to the preference of reaching prepared data of first school years students, and to the fact that the students of superior classes think that the medical education can not be limited only with the presented data and encounter the scientific research articles more than the juniors. Conclusion: It is planning to continue the students’ feedbacks and additionally, to promote the education taking the feedbacks of the professors in 2006-2007 school year.

References

  • Ergör G. Kanıta Dayalı Tıp Nedir ? Modern Tıp Seminerleri 27, Kanıta Dayalı Tıp (Ed:Gül Ergör), Güneş Kitabevi (ISBN:975-8531-59-X) 2003:1-6.
  • Fidaner H. Kanıta Dayalı Tıp ve Psikiyatri. Yeni Symposium, 2002;40(1):15-9.
  • West RR. Evidence Based Medicine Overwievs, Bulletins, Guideliness, and The New Consensus. Postgrad Med J. 2000;76(897):383-9
  • Black N. Evidence Based Policy: Proceed With Care. BMJ. 2001 Aug 4;323(7307):275-9
  • Rosenberg W, Donald A. Evidence Based Medicine: An Approach To Clinical Problem-Solving. BMJ, 1995;29-310 (6987):1122-6.
  • Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence Based Medicine: What it is and What it isn't. BMJ, 1996 13-312(7023):71-2.
  • Bilir N, Üner S. Kanita Dayali Tıp’ta Yeni Bir Yaklaşım; Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde Uygulama. Sağlık ve Toplum, 2001;(11)3:3-5.
  • Akan H, İkincioğulları A, Elhan A, Atakurt Y, Özen M, Kemahlı S, Ayhan İH, Çorapçıoğlu T. Kanıta Dayalı Tıp Eğitiminde Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneyimi, 4. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Adana, 2-5 Mayıs 2006.
  • http://www.medicine.ankara.edu.tr/basic_medical/basicmed/kdtindex.htm#Kanıta%20Dayalı%20Tıp%20ve %20Eleştirel%20Düşünme%20Genel%20programı adresinden 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http//:blackboard.hacettepe.edu.tr/webaps/portal/frameset.jsp?tab=courses&url=/bin/ common/course.pl?course_id=30_1 adresinden 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http://tip.marmara.edu.tr/pdf/staj/kdt.pdf 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http://med.ege.edu.tr/details.php?SayfaID=19&cat=details 29 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.

GAZİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİNDE KANITA DAYALI TIP EĞİTİMİ: İLK YIL DENEYİMİ

Year 2007, Volume: 24 Issue: 24, 46 - 50, 01.07.2007

Abstract

Amaç: Türkiye’de tıp fakültelerinin eğitim programlarında farklı Kanıta Dayalı Tıp (KDT) eğitimleri yer almaktadır. Fakültemizde 2005-2006 Eğitim-Öğretim yılından başlayarak eğitim programında farklı dönemlerde KDT uygulamalarına yer verilmiştir. Bu çalışmanın amacı, Fakültemizde 2005-2006 yılında ilk kez uygulanmaya başlanan KDT eğitim programı uygulamaları hakkında bilgi verilmesi ve KDT öğrenci geribildirimlerinin değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada fakültemizde KDT kurulunun kurulması süreci, ilk yıl için planlanan ve uygulanan teorik ve pratik eğitimlerin dağılımı ve öğrenci geri bildirimleri değerlendirilmiştir. Bulgular: Dönem I’den IV’e doğru ilerledikçe öğrencilerin KDT uygulamalarının süresi, içeriği ve geneline ilişkin olumlu değerlendirmeleri artmaktadır. Özellikle Dönem IV’te teorik ve pratik eğitimler için her 10 kişiden 9’u yeterli ya da çok yeterli önermesine katılmaktadır. Bu durumun fakülteye yeni başlayan öğrencilerin daha çok hazır bilgiye ulaşmayı tercih etmesinden, daha üst dönemlerde ve klinikte eğitim gören öğrencilerin ise tıp biliminin yalnızca sunulanlarla sınırlı olmayacağını düşünmesinden ve bilimsel makaleler ile daha çok karşılaşmasından kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Sonuç: 2006-2007 Eğitim Öğretim Yılında öğrenci geri bildirimlerine devam edilmesi ve ek olarak öğretim üyelerinden geri bildirim alınarak eğitimlerin geliştirilmesi planlanmaktadır.

References

  • Ergör G. Kanıta Dayalı Tıp Nedir ? Modern Tıp Seminerleri 27, Kanıta Dayalı Tıp (Ed:Gül Ergör), Güneş Kitabevi (ISBN:975-8531-59-X) 2003:1-6.
  • Fidaner H. Kanıta Dayalı Tıp ve Psikiyatri. Yeni Symposium, 2002;40(1):15-9.
  • West RR. Evidence Based Medicine Overwievs, Bulletins, Guideliness, and The New Consensus. Postgrad Med J. 2000;76(897):383-9
  • Black N. Evidence Based Policy: Proceed With Care. BMJ. 2001 Aug 4;323(7307):275-9
  • Rosenberg W, Donald A. Evidence Based Medicine: An Approach To Clinical Problem-Solving. BMJ, 1995;29-310 (6987):1122-6.
  • Sackett DL, Rosenberg WM, Gray JA, Haynes RB, Richardson WS. Evidence Based Medicine: What it is and What it isn't. BMJ, 1996 13-312(7023):71-2.
  • Bilir N, Üner S. Kanita Dayali Tıp’ta Yeni Bir Yaklaşım; Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde Uygulama. Sağlık ve Toplum, 2001;(11)3:3-5.
  • Akan H, İkincioğulları A, Elhan A, Atakurt Y, Özen M, Kemahlı S, Ayhan İH, Çorapçıoğlu T. Kanıta Dayalı Tıp Eğitiminde Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneyimi, 4. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi, Adana, 2-5 Mayıs 2006.
  • http://www.medicine.ankara.edu.tr/basic_medical/basicmed/kdtindex.htm#Kanıta%20Dayalı%20Tıp%20ve %20Eleştirel%20Düşünme%20Genel%20programı adresinden 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http//:blackboard.hacettepe.edu.tr/webaps/portal/frameset.jsp?tab=courses&url=/bin/ common/course.pl?course_id=30_1 adresinden 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http://tip.marmara.edu.tr/pdf/staj/kdt.pdf 27 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
  • http://med.ege.edu.tr/details.php?SayfaID=19&cat=details 29 Mart 2007 tarihinde ulaşılmıştır.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Mustafa N. İlhan This is me

İşıl Maral This is me

Zafer Güney This is me

Şeminur Haznedaroğlu This is me

Nuri Çakır This is me

F. Sedef Tunaoğlu This is me

Sinan Sözen This is me

Ayşe Dursun This is me

Publication Date July 1, 2007
Submission Date September 5, 2015
Published in Issue Year 2007 Volume: 24 Issue: 24

Cite

Vancouver İlhan MN, Maral İ, Güney Z, Haznedaroğlu Ş, Çakır N, Tunaoğlu FS, Sözen S, Dursun A. GAZİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİNDE KANITA DAYALI TIP EĞİTİMİ: İLK YIL DENEYİMİ. TED. 2007;24(24):46-50.