Background: It is difficult to deny the importance of professionalism among medical students and residents or even postgraduate medical students. However the method to develop is still debatable. Thus we sought to design a workshop to enhance the orientation and give concept of professionalism to undergraduate medical students. Teaching professionalism to medical students and residents, and physcians’ professional and humanistic behaviours are critical. However, there still is a debate on which method is effective in teaching professionalism. The aim of this study was to raise the awareness of medical students through a workshop. Methods: This was a prospective interventional pre- & post-test questionnaire experimental study design conducted among Atatürk University Medical Faculty class 3 students in March 2012. The total 90 participants have been divided into 5 groups and having 18 students in each group during workshop. Those groups were further divided into groups of 4-5 students for each session and each small group received a different scenario after a brief introduction to professionalism by a facilitator. Each small group was expected to determine the components of medical professionalism in the given scenarios. At the beginning and at the end we performed an assessment as pre & post-test to assess their awareness. Results: Answers of 90 students were analyzed. Out of total, 40 were females and 37 (41.1%) had heard first time about professionalism and it was communicated through their friends. The correct definition was mentioned by only 2.2% in pre-test whereas it was increased up to 53.3% in post-test (p
Amaç: Tıp öğrencilerine ve asistanlara profesyonalizmi öğretmek ve toplumdaki hekimlerin profesyonel ve humanistik davranışlar göstermeleri kritik öneme sahiptir. Ayrıca profesyonalizmin öğretilme yöntemi hala tartışmalı konulardandır. Bu çalışmada tıp öğrencilerinde çalıştay yolu ile profesyonalizm konusunda farkındalığın arttırılması amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi 3. sınıf öğrencileri ile Mart 2012 ‘de yapılan prospektif girişimsel bir çalışmadır. Öğrencilerin eğitim sonrası bilgi düzeylerindeki değişimi belirlemek için çalıştay öncesi ve sonrası profesyonalizme ilişkin sorular soruldu. Toplam 190 kişilik sınıftan derse gelen 90 katılımcı 18 kişilik gruplara ayrıldı. Tıbbi profesyonalizmin tanımı ve içeriği hakkında bilgilendirici bir sunum sonrası 18 kişilik gruplar 4-5 kişiden oluşan küçük gruplara ayırıldı ve her bir gruba farklı senaryolar verildi. Her grubun senaryoda geçen tıbbi profesyonalizm bileşenlerini bulmaları, tartışmaları ve büyük gruba sunmaları istendi. Çalıştay sonunda öğrencilerden ayrıca etkinliğe ilişkin geribildirim alındı. Bulgular: Eğitime katılan öğrencilerin tümü ön ve son değerlendirmeye ilişkin soruları yanıtladı. Öğrencilerin 40’ı (%44,4) kız idi. Tıbbi profesyonalizmi ilk kez duyanlar 37 (%41,1) idi ve en fazla arkadaşlarından duymuşlardı. Çalıştayın başında yapılan değerlendirmede tıbbi profesyonalizm tanımını bilme %2,2 iken çalıştay sonrası yapılan son değerlendirmede bu oran %53,3’e çıkmıştı (p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 35 Issue: 35 |