BibTex RIS Cite

Basic Principles Of Scale Development

Year 2014, Volume: 13 Issue: 40, 39 - 49, 01.05.2014
https://doi.org/10.25282/ted.228738

Abstract

Stages of development, adaptation and usage of the scale need to be studied in accordance with the criteria and standards. Otherwise, the reliability and validity of the scale level will be low. Validity is a measurement tool for correct calculation without mixing any particular characteristics and can change by depending on the group administrated and the way of administration. Reliability of a measurement tool depends on the degree of consistency or the degree of how much the tool is free of errors. It is not only a characteristics of a measurement tool, but also a characteristic for the results of the tool. If the validity of a scale is not at the desired level, it decreases the power of statistical tests and determination of the difference between groups is significantly blocked or may result in increased costs and loss of time, in a much larger number of subjects to be included in the research by making it mandatory. A test with low reliability concludes in a measurement “bias” and leads to faulty decisions in clinical practises. In this study, the validity / reliability of the necessary conditions have been mentioned, regarding the creation of the scales used in research needs to be done.

References

  • Terlemez L, İstatistik, http://home. a n a d o l u . e d u . t r / ~ l t e r l e m e z / i s t a t i s t i k - O%C3%96%C3%96P.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel yayınevi, 1.baskı, 2002.
  • Deniz Z. Psikometrik Ölçüm Aracı Uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2007; 40(1):1-16.
  • Erkuş A. Psikometrik Terimlerin Türkçe Karşılıklarının Anlamları İle Yapılan İşlemlerin Uyuşmazlığı. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2010;1(2):72-7.
  • DeVellis, R. F. Scale Development Theory and Applications Second Edition. SAGE Publications International Educational and Professional Publisher, 2003; chapter 5: 60-96.
  • Ekici E. Öğretmenlere Yönelik Bilişim Teknolojileri Öz-yeterlik Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 31:53-65.
  • Naresh, K. M. Questıonnaıre Desıgn and Scale Development” Chapter 5. http://www.terry.uga. edu/~rgrover/chapter_5.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Taşkın, Ç., Akat, Ö. Araştırma Yöntemlerinde Yapısal Eşitlik Modelleme. Bursa: Ekin Yayınevi, 2010, 2.bölüm:16-26.
  • Aydemir Ö. Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik. http://www.saykad.net/wp-content/ uploads/2012/11/o_aydemir1.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2004;30(3):211-16.
  • Malhan S, Öksüz E. Sağlığa Bağlı Yaşam Kalitesi Kalitemetri. 1-5. Bölüm:29-98.
  • Büyüköztürk Ş. Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem yayınları, 2005, 5. Baskı, 1-182. 13. Yılmaz E, Eser E. Miyokart Enfarktüsü Boyutsal Değerlendirme Ölçeği (MIDAS) Türkçe Sürümünün Psikometrik Özellikleri. Anadolu Kardiyoloji Dergisi. 2011;11: 386-401. 14. Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirik ve Geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık 2005, 1.baskı:787-88.
  • Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Emek ofset, 2003, 2. Basım, 17. Bölüm:440-54.
  • Büyüköztürk Ş, Faktör analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 2002;32:470-83.
  • Kurnaz M, Yiğit N. Fizik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 2010;4(1):29-49.
  • Arıkan R. Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Nobel yayınevi,2011,1. Basım, bölüm 6:93-7.
  • Bademci V. Tartışmayı Sonlandırmak: Cronbach’ın Alfa Katsayısı, İki Değerli Ölçümlenmiş Maddeler ile Kullanılabilir. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;I3:438-46.
  • Atılgan H. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anıl yayıncılık, 2006, Bölüm 1- 3:1-131.
  • Bakır O. Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güven. 80.251.40.59/education.ankara.edu. tr/aksoy/eay/obakir.doc, adresinden 2 Ocak 2014 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Güvenirlik, bölüm 8. www.aoa.edu.tr/ ozder/files/2.2.GÜVENİRLİK.doc adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.

Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Temel İlkeler

Year 2014, Volume: 13 Issue: 40, 39 - 49, 01.05.2014
https://doi.org/10.25282/ted.228738

Abstract

Ölçeklerin geliştirilmesi, uyarlanması ve kullanılması aşamalarında bir çok kriter ve standarda uygun çalışılması gerekir. Aksi halde ölçeğin geçerlik ve güvenirlik düzeyi düşük olur. Geçerlik, bir ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özelliği, başka herhangi bir özellikle karıştırmadan, doğru ölçebilme derecesidir ve kullanım amacına, uygulandığı gruba ve uygulama biçimine göre değişebilir. Güvenirlik ise aracın, ölçmek istediği değişkeni ne tutarlılıkla ölçtüğünün ya da ölçme sonuçlarının hatalardan arınmış olmasının derecesidir. Sadece ölçme aracına ait bir özellik olmayıp, ölçme aracı ve aracın sonuçlarına ilişkin bir özelliktir. Geçerliği istenen düzeyde olmayan bir ölçekle, istatistiksel testlerin gücü düşer ve gruplar arası farkın anlamlı olarak tespit edilmesi engellenir ya da çok daha fazla sayıda deneğin araştırmaya dahil edilmesini zorunlu kılarak maliyet artışı ve zaman kaybına neden olabilir. Güvenirliği düşük bir test ise yapılan ölçümde “bias”a neden olarak, özellikle klinik uygulamada bazı hatalı kararlara zemin hazırlayabilir. Bu çalışmada araştırmalarda kullanılan ölçeklerin oluşturulması ile ilgili yapılması gerekenlere ve geçerlik/güvenirlik için gerekli koşullara değinilmiştir.

References

  • Terlemez L, İstatistik, http://home. a n a d o l u . e d u . t r / ~ l t e r l e m e z / i s t a t i s t i k - O%C3%96%C3%96P.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel yayınevi, 1.baskı, 2002.
  • Deniz Z. Psikometrik Ölçüm Aracı Uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2007; 40(1):1-16.
  • Erkuş A. Psikometrik Terimlerin Türkçe Karşılıklarının Anlamları İle Yapılan İşlemlerin Uyuşmazlığı. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2010;1(2):72-7.
  • DeVellis, R. F. Scale Development Theory and Applications Second Edition. SAGE Publications International Educational and Professional Publisher, 2003; chapter 5: 60-96.
  • Ekici E. Öğretmenlere Yönelik Bilişim Teknolojileri Öz-yeterlik Algısı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 31:53-65.
  • Naresh, K. M. Questıonnaıre Desıgn and Scale Development” Chapter 5. http://www.terry.uga. edu/~rgrover/chapter_5.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Taşkın, Ç., Akat, Ö. Araştırma Yöntemlerinde Yapısal Eşitlik Modelleme. Bursa: Ekin Yayınevi, 2010, 2.bölüm:16-26.
  • Aydemir Ö. Ölçek Geliştirme, Güvenirlik ve Geçerlik. http://www.saykad.net/wp-content/ uploads/2012/11/o_aydemir1.pdf adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2004;30(3):211-16.
  • Malhan S, Öksüz E. Sağlığa Bağlı Yaşam Kalitesi Kalitemetri. 1-5. Bölüm:29-98.
  • Büyüköztürk Ş. Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem yayınları, 2005, 5. Baskı, 1-182. 13. Yılmaz E, Eser E. Miyokart Enfarktüsü Boyutsal Değerlendirme Ölçeği (MIDAS) Türkçe Sürümünün Psikometrik Özellikleri. Anadolu Kardiyoloji Dergisi. 2011;11: 386-401. 14. Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirik ve Geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık 2005, 1.baskı:787-88.
  • Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri. Ankara: Emek ofset, 2003, 2. Basım, 17. Bölüm:440-54.
  • Büyüköztürk Ş, Faktör analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 2002;32:470-83.
  • Kurnaz M, Yiğit N. Fizik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 2010;4(1):29-49.
  • Arıkan R. Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Nobel yayınevi,2011,1. Basım, bölüm 6:93-7.
  • Bademci V. Tartışmayı Sonlandırmak: Cronbach’ın Alfa Katsayısı, İki Değerli Ölçümlenmiş Maddeler ile Kullanılabilir. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006;I3:438-46.
  • Atılgan H. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anıl yayıncılık, 2006, Bölüm 1- 3:1-131.
  • Bakır O. Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güven. 80.251.40.59/education.ankara.edu. tr/aksoy/eay/obakir.doc, adresinden 2 Ocak 2014 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Güvenirlik, bölüm 8. www.aoa.edu.tr/ ozder/files/2.2.GÜVENİRLİK.doc adresinden 24 Aralık 2013 tarihinde ulaşılmıştır.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Araştırma Görevlisi Dr. Fatma Yeşim Karakoç This is me

Prof. Dr. Levent Dönmez This is me

Publication Date May 1, 2014
Submission Date September 5, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 13 Issue: 40

Cite

Vancouver Karakoç AGDFY, Dönmez PDL. Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Temel İlkeler. TED. 2014;13(40):39-4.

Cited By






























Fizik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması
Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi
https://doi.org/10.25092/baunfbed.1425262








Measuring Technology Readiness Index Level: Scale Adaption Study
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1097662


















































Bekçi İmajı Ölçeği’nin Geliştirilmesi
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
https://doi.org/10.52642/susbed.1221935













DEVELOPMENT OF MONEY ATTITUDES SCALE
Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2020.044


























ÇALIŞAN REFAHI ÖLÇEĞİ: TÜRK KÜLTÜRÜNE UYARLAMA ÇALIŞMASI
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.30798/makuiibf.1097377



A STUDY ON DEVELOPING PROCESS OF BRAND LITERACY SCALE CONCEPT
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1104079
















Sosyal Yardım Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1050252













Emzirme Adaptasyon Ölçeği Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1027380

























Development of Organizational Sustainability Scale
Sakarya University Journal of Education
Gözde SEZEN-GÜLTEKİN
https://doi.org/10.19126/suje.757529











Çocuklar İçin Yeme Davranışları Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirliği
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi
Meltem KÜRTÜNCÜ
https://doi.org/10.46483/deuhfed.669779










KANSER FARKINDALIĞI ÖLÇÜMÜ EFSANEVİ NEDENLER ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE GEÇERLİK VE GÜVENİRLİĞİ
Eskişehir Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Halk Sağlığı Dergisi
Sabahat COŞKUN
https://doi.org/10.35232/estudamhsd.745643








Trans Bireylere Yönelik Tutum Ölçeği'nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Psikiyatride Guncel Yaklasimlar - Current Approaches in Psychiatry
Zeynep Belma Gölge
https://doi.org/10.18863/pgy.621350



Tempo Veren Liderlik Ölçeği (TVLÖ): Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Canan DEMİR YILDIZ
https://doi.org/10.18506/anemon.624955