Amaç: Bu çalışmanın amacı, İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı öğrencilerinin Klinik Eğitim Uygulaması dersi kapsamında hastanede gerçekleştirdikleri çalışmaları, iş üzerinde öğrendiklerini, düşüncelerini alternatif bir değerlendirme yöntemi olan portfolyo aracılığıyla görünür kılmalarını sağlamaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma vaka çalışmasıdır. Veriler portfolyo ve dönemin sonunda öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Portfolyo değerlendirmesinin öğrencilere ve öğretim üyelerine ayrıntılandırılmış bilgi verebildiği saptanmıştır. Portfolyo öğrencileri öğrenmeye ve öğrenmelerinin sorumluluğunu almaya yönlendirmektedir. Ayrıca öğrenci öğretim üyesi etkileşimini arttırmaktadır. Öğrenciler portfolyo çalışmasının öğrenmelerini kolaylaştırdığını, protfolyolarında yer alan materyalleri hazırlarken gerçek iş yaptıkları algısı oluştuğunu, yaptıkları iş ve öğrendikleri üzerinde yeniden düşündüklerini ve yazarak bilgi verirken yazma becerilerinin geliştiğini bildirmişlerdir.
Sonuç: Bu çalışmanın bir sonucu olarak, portfolyo değerlendirme yönteminin Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eğitiminde alternatif bir değerlendirme aracı olarak kullanılabileceği tavsiye edilmektedir.
Ölçme ve Değerlendirm Portfolyo; Alternatif Değerlendirme Yöntemleri; Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Background: The developments in the field of education in recent years have had a profound impact on medical education as well as other fields of education. The reflections on how the on the job, applied activities of medical education are to be assessed draws special attention. Nowadays, an alternative measurement and assessment method to assess the student is the portfolio programs.
Aims: The aim of this study is to present students’ opinions on the use of portfolio, which is developed as an alternative assessment tool that enables the students of Medical Documentation and Secretariat Program in the İzmir University of Economics Vocational School of Health Services to make visible their on the job studies at the hospital within the scope of Training in Clinical Education course.
Study Design: Research is conducted with the use of a case study method. Data is gathered through by portfolio and semi-structured interviews with the students conducted after the program. Content analysis method is used to analyse the qualitative data.
Results: It is found that portfolio assessment method presents more detailed information to the student and the faculty, that it encourages the student to learn and take responsibility in learning and that it increases student-faculty interaction. Students state that portfolio program contributes to their learning, that they could think over what they have learned retrospectively and that they have improved their writing skills.
Conclusion: As a result of this study, it is suggested that portfolio assessment method could be used as an alternative tool of assessment in the field of vocational school of health services’ students education.
Measurement and Assessment Portfolio; Alternative Assessment Methods; Medical Documentation and Secretariat
Journal Section | Original Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 11, 2016 |
Submission Date | December 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 15 Issue: 45 |