BibTex RIS Cite

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Öğrencileri ile Bir Portfolyo Çalışması

Year 2016, Volume: 15 Issue: 45, 0 - 0, 11.06.2016
https://doi.org/10.25282/ted.256094

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı öğrencilerinin Klinik Eğitim Uygulaması dersi kapsamında hastanede gerçekleştirdikleri çalışmaları, iş üzerinde öğrendiklerini, düşüncelerini alternatif bir değerlendirme yöntemi olan portfolyo aracılığıyla görünür kılmalarını sağlamaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma vaka çalışmasıdır. Veriler portfolyo ve dönemin sonunda öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.
Bulgular: Portfolyo değerlendirmesinin öğrencilere ve öğretim üyelerine ayrıntılandırılmış bilgi verebildiği saptanmıştır. Portfolyo öğrencileri öğrenmeye ve öğrenmelerinin sorumluluğunu almaya yönlendirmektedir. Ayrıca öğrenci öğretim üyesi etkileşimini arttırmaktadır. Öğrenciler portfolyo çalışmasının öğrenmelerini kolaylaştırdığını, protfolyolarında yer alan materyalleri hazırlarken gerçek iş yaptıkları algısı oluştuğunu, yaptıkları iş ve öğrendikleri üzerinde yeniden düşündüklerini ve yazarak bilgi verirken yazma becerilerinin geliştiğini bildirmişlerdir.
Sonuç: Bu çalışmanın bir sonucu olarak, portfolyo değerlendirme yönteminin Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin eğitiminde alternatif bir değerlendirme aracı olarak kullanılabileceği tavsiye edilmektedir.

References

  • References
  • Aydın, F., Kocalar, O. (2014) Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Portfolyo Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 30: 69-85.
  • Birgin, O.(2008) Alternatif Bir Değerlendirme Yöntemi Olarak Portfolyo Değerlendirme Uygulamasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,6(1): 1-24.
  • Challis, M. (1999). AMEE Medical Education Guide No. 11 (Revised): Portfolio-Based Learning and Assessment in Medical Education Medical Teacher, 21(4).
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Davis, M.H., Friedman Ben David, M, Harden R.M., Howie, P., Ker, J., McGhee, C. Pıppard, M.J.&Snadden, D. (2001) Portfolio assessment in medical students’ final examinations. Medical Teacher, 23, p. 357-366.
  • Friedman, M., Davis, M. H., Harden, R.M., Howie, P.W., Ker, J., Pippard, M. J. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 24. Portfolios as a method of student assessment. Dundee: Association for Medical Education in Europe. Medical Teacher, 23, 535–51.
  • Hall, D. (1992) Professional development portfolios for teachers and lecturers, British Journal of In Ser vice Education, 18, 81- 86.
  • Klenowski, V. (2000). Portfolios; promoting teaching. Assessment in Education, Police & Practice, 7(2), 215-236.
  • Martin-Kneip, G.O. (2000) Becoming a Better Teacher (Alexandria, VA, ASCD).
  • Roberts, C., Newble, D., I., O’Rourke, A., J,. (2002). Portfolio-based assessments in medical education: are they valid and reliable for summative purposes? Medical Education, 36, 899–900.
  • Stark, P., (2013) The Art of Portfolios. Scottish Universities Medical Journal, electronically published2:2.
  • Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.(6. baskı)Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Portfolio Study with The Students of Medical Documentation and Secretariat

Year 2016, Volume: 15 Issue: 45, 0 - 0, 11.06.2016
https://doi.org/10.25282/ted.256094

Abstract

Background: The developments in the field of education in recent years have had a profound impact on medical education as well as other fields of education. The reflections on how the on the job, applied activities of medical education are to be assessed draws special attention. Nowadays, an alternative measurement and assessment method to assess the student is the portfolio programs.
Aims: The aim of this study is to present students’ opinions on the use of portfolio, which is developed as an alternative assessment tool that enables the students of Medical Documentation and Secretariat Program in the İzmir University of Economics Vocational School of Health Services to make visible their on the job studies at the hospital within the scope of Training in Clinical Education course.
Study Design: Research is conducted with the use of a case study method. Data is gathered through by portfolio and semi-structured interviews with the students conducted after the program. Content analysis method is used to analyse the qualitative data.
Results: It is found that portfolio assessment method presents more detailed information to the student and the faculty, that it encourages the student to learn and take responsibility in learning and that it increases student-faculty interaction. Students state that portfolio program contributes to their learning, that they could think over what they have learned retrospectively and that they have improved their writing skills.
Conclusion: As a result of this study, it is suggested that portfolio assessment method could be used as an alternative tool of assessment in the field of vocational school of health services’ students education.

References

  • References
  • Aydın, F., Kocalar, O. (2014) Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Portfolyo Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 30: 69-85.
  • Birgin, O.(2008) Alternatif Bir Değerlendirme Yöntemi Olarak Portfolyo Değerlendirme Uygulamasına İlişkin Öğrenci Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,6(1): 1-24.
  • Challis, M. (1999). AMEE Medical Education Guide No. 11 (Revised): Portfolio-Based Learning and Assessment in Medical Education Medical Teacher, 21(4).
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Davis, M.H., Friedman Ben David, M, Harden R.M., Howie, P., Ker, J., McGhee, C. Pıppard, M.J.&Snadden, D. (2001) Portfolio assessment in medical students’ final examinations. Medical Teacher, 23, p. 357-366.
  • Friedman, M., Davis, M. H., Harden, R.M., Howie, P.W., Ker, J., Pippard, M. J. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 24. Portfolios as a method of student assessment. Dundee: Association for Medical Education in Europe. Medical Teacher, 23, 535–51.
  • Hall, D. (1992) Professional development portfolios for teachers and lecturers, British Journal of In Ser vice Education, 18, 81- 86.
  • Klenowski, V. (2000). Portfolios; promoting teaching. Assessment in Education, Police & Practice, 7(2), 215-236.
  • Martin-Kneip, G.O. (2000) Becoming a Better Teacher (Alexandria, VA, ASCD).
  • Roberts, C., Newble, D., I., O’Rourke, A., J,. (2002). Portfolio-based assessments in medical education: are they valid and reliable for summative purposes? Medical Education, 36, 899–900.
  • Stark, P., (2013) The Art of Portfolios. Scottish Universities Medical Journal, electronically published2:2.
  • Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006).Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.(6. baskı)Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Original Article
Authors

Funda ifakat Tengız

Yavuz Selim Süral This is me

Publication Date June 11, 2016
Submission Date December 16, 2015
Published in Issue Year 2016 Volume: 15 Issue: 45

Cite

Vancouver Tengız Fi, Süral YS. A Portfolio Study with The Students of Medical Documentation and Secretariat. TED. 2016;15(45).