Letter to Editor
BibTex RIS Cite

Acil Tıp Stajı Alan Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Hekimlik Becerilerinin Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 5 - 6, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1642662

Abstract

Bu çalışma, acil tıp stajının tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin klinik becerileri üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Tanımlayıcı nitelikteki araştırma, 2021-2022 eğitim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde acil tıp stajı alan 152 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Katılımcılara demografik bilgiler ve Ulusal Çekirdek Tıp Eğitimi Programı (UÇEP) kapsamındaki temel hekimlik becerilerini içeren bir anket uygulanmıştır. Veriler, ki-kare ve lojistik regresyon analizleri ile değerlendirilmiştir.

Bulgular, öğrencilerin %87,5'inin uzman hekim olma hedefiyle Tıpta Uzmanlık Sınavı'na (TUS) hazırlandığını göstermiştir. Acil tıp stajının klinik becerilere katkısı incelendiğinde, öğrencilerin %99,3'ü elektrokardiyografi (EKG) çekme, %82,2'si yara-yanık bakımı gibi temel uygulamalarda kendini yeterli hissederken, entübasyon (%14,5) ve travma sonrası uzuv taşıma (%32,9) gibi kritik becerilerde düşük yeterlilik düzeyleri tespit edilmiştir. Seçmeli acil tıp stajı alan öğrencilerde entübasyon becerisi (%27,6) ve reçete yazma oranı (%100) anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (sırasıyla p=0,009 ve p=0,024). Ayrıca, seçmeli stajı erkek öğrencilerin kadınlara göre 3 kat fazla tercih ettiği belirlenmiştir (p=0,012).

Sonuç olarak, acil tıp stajının klinik becerileri geliştirmede önemli bir rolü olduğu ancak entübasyon ve ileri yaşam desteği gibi kritik uygulamalarda eğitim programlarının iyileştirilmesi gerektiği ortaya konmuştur. Cinsiyet temelli tercih farklılıklarının altında yatan faktörlerin araştırılması önerilmektedir.

References

  • 1. Akman C, Toraman Ç, Daş M, Bardakcı O, Akdur G, Akdur O. Evaluation of Medical Skills of Senior Medical Faculty Students Receiving Emergency Medicine Internships. Med Educ World. 2023;22(67):44-55. doi: 10.25282/ted.1270021.
  • 2. Lampe CJ, Coates WC, Gill AM. Emergency medicine subinternship: does a standard clinical experience improve performance outcomes? Acad Emerg Med. 2008;15(1):82-5. doi: 10.1111/j.1553-2712.2007.00005.x.
  • 3. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Bölüm 2: Temel Hekimlik Uygulamaları. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı; 2020. p. 122-5.
  • 4. Köse C, Güneğül Y, Erdem C, Uyurca G, Sandalcı BE, Alp A, et al. Bir tıp fakültesi intörnlerinin mesleki temel bazı bilgi ve becerileri hakkındaki öz değerlendirmeleri. Sted. 2018;27(3):176-89.
  • 5. Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER, Gordon DL, Scalese RJ. Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Med Teach. 2005;27(1):10-28. doi: 10.1080/01421590500046924.
  • 6. Hussein Y, Taşlıdere B. Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin klinik beceri eğitiminin araştırılması. Kocatepe Tıp Dergisi. 2021;22:381-6. doi: 10.18229/kocatepetip.770969.
  • 7. Neumar RW, Shuster M, Callaway CW, Gent LM, Atkins DL, Bhanji F, et al. Part 1: Executive Summary: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(18 Suppl 2):S315-67. doi: 10.1161/CIR.0000000000000252.
  • 8. Burgess DJ, Joseph A, van Ryn M, Carnes M. Does stereotype threat affect women in academic medicine? Acad Med. 2012;87(4):506-12. doi: 10.1097/ACM.0b013e318248f718.

Evaluation of Medical Skills of Medical Faculty Final Year Students Who Received Emergency Medicine Internship

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 5 - 6, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1642662

Abstract

This study aims to evaluate the impact of the emergency medicine internship on the clinical skills of final-year medical students. A descriptive study was conducted with 152 students who completed the emergency medicine internship at Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Medicine during the 2021-2022 academic year. Participants were surveyed using a questionnaire covering demographic information and core medical skills outlined in the National Core Medical Education Program (UÇEP). Data were analyzed using chi-square and logistic regression tests.

Findings revealed that 87.5% of students aimed to become specialist physicians and were preparing for the Medical Specialization Exam (TUS). While the internship significantly contributed to clinical skills, 99.3% of students felt competent in performing electrocardiography (ECG), and 82.2% in wound/burn care. However, lower competency levels were observed in critical skills such as intubation (14.5%) and post-trauma limb transportation (32.9%). Students who chose the elective emergency medicine internship demonstrated significantly higher rates of intubation (27.6%) and prescription writing (100%) compared to non-elective peers (p=0.009 and p=0.024, respectively). Additionally, male students were three times more likely to opt for the elective internship than females (p=0.012).

In conclusion, the emergency medicine internship plays a vital role in enhancing clinical skills, but improvements in training for critical procedures like intubation and advanced life support are needed. Further research into gender-based differences in internship preferences is recommended.

Supporting Institution

No support was received from any institution.

References

  • 1. Akman C, Toraman Ç, Daş M, Bardakcı O, Akdur G, Akdur O. Evaluation of Medical Skills of Senior Medical Faculty Students Receiving Emergency Medicine Internships. Med Educ World. 2023;22(67):44-55. doi: 10.25282/ted.1270021.
  • 2. Lampe CJ, Coates WC, Gill AM. Emergency medicine subinternship: does a standard clinical experience improve performance outcomes? Acad Emerg Med. 2008;15(1):82-5. doi: 10.1111/j.1553-2712.2007.00005.x.
  • 3. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. Bölüm 2: Temel Hekimlik Uygulamaları. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı; 2020. p. 122-5.
  • 4. Köse C, Güneğül Y, Erdem C, Uyurca G, Sandalcı BE, Alp A, et al. Bir tıp fakültesi intörnlerinin mesleki temel bazı bilgi ve becerileri hakkındaki öz değerlendirmeleri. Sted. 2018;27(3):176-89.
  • 5. Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER, Gordon DL, Scalese RJ. Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Med Teach. 2005;27(1):10-28. doi: 10.1080/01421590500046924.
  • 6. Hussein Y, Taşlıdere B. Tıp fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin klinik beceri eğitiminin araştırılması. Kocatepe Tıp Dergisi. 2021;22:381-6. doi: 10.18229/kocatepetip.770969.
  • 7. Neumar RW, Shuster M, Callaway CW, Gent LM, Atkins DL, Bhanji F, et al. Part 1: Executive Summary: 2015 American Heart Association Guidelines Update for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2015;132(18 Suppl 2):S315-67. doi: 10.1161/CIR.0000000000000252.
  • 8. Burgess DJ, Joseph A, van Ryn M, Carnes M. Does stereotype threat affect women in academic medicine? Acad Med. 2012;87(4):506-12. doi: 10.1097/ACM.0b013e318248f718.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Medical Education
Journal Section Review
Authors

Ali Sarıdaş 0000-0002-2725-6001

Early Pub Date August 1, 2025
Publication Date August 10, 2025
Submission Date February 19, 2025
Acceptance Date April 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 24 Issue: 73

Cite

Vancouver Sarıdaş A. Evaluation of Medical Skills of Medical Faculty Final Year Students Who Received Emergency Medicine Internship. Tıp Eğitimi Dünyası. 2025;24(73):5-6.