This article aims to analyze Gertrude Stein’s libretto, “Four Saints in Three Acts” through the perspective in Picasso’s cubist landscape paintings. The transformation Stein made to the aesthetics of representation was inspired by Picasso’s cubist landscape paintings and affected her writing style. To understand these new aesthetics, the study will first focus on how the way seeing had changed through Cubism and Picasso’s cubist landscape techniques, analyzing the multi-perspective Picasso used in cubist painting as the principle indicator of this technique. The study will then focus on how Stein applied this technique to her writing. Stein is seen to have used every kind of possible argument make language performative in her work, such as rhythmically repeating words and employing homonyms and homophones, thus using the multi-perspective technique as suggested by cubic painting to form her libretto “Four Saints in Three Acts”.
Bu makale, Gertrude Stein’ın Four Saints In Three Acts (Üç Perdede Dört Aziz) peyzaj metnini, Picasso’nun kübist peyzaj resimlerindeki görme biçimi ile okumayı amaçlamaktadır. Picasso’nun kübist peyzaj resimlerinden esinlenerek Stein’ın temsil estetiğinde oluşturduğu dönüşüm, dili kullanım biçiminden kaynaklanır. Bunu anlamak için öncelikle Kübist resimle değişen görme biçimine ve Picasso’nun kübist peyzaj tekniğine odaklanılacaktır. İlk olarak, tekniğin temel belirleyeni, Picasso’nun çoklu perspektif kullanımı araştırılacaktır. Sonrasında Stein’ın bunu peyzaj metne nasıl uyguladığına odaklanılacaktır. Stein, “Four Saints In Three Acts” (Üç Perdede Dört Aziz) metnini yazarken ritmik ve sesteş sözcüklerin tekrarı gibi dili performatif yapabilecek her argümanı kullanmıştır. Böylelikle kübik resmin önerdiği çoklu perspektif tekniğiyle “Four Saints In Three Acts” (Üç Perdede Dört Aziz) peyzaj metnini oluşturmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Theatre |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 36 |