Bu çalışmada, Türkiye’nin ilk
dengeli konsol yöntemi ile yapılmış Kömürhan Köprüsü’nün düşey yükler altında
yerdeğiştirmeleri, gerilme dağılımları hesaplanmıştır. Bu amaçla ANSYS
programında, malzeme özellikleri ve sınır koşulları dikkate alınarak köprünün
gerçek durumunu yansıtan sonlu eleman modeli oluşturulmuştur. Kömürhan Köprüsü,
ana açıklığı 143.5m olan simetrik,
kenar mesnetleri karada, öngerilmeli kutu kesitli köprüdür. Köprüde
yapılan kamyon yüklemesi altında ölçülen yerdeğiştirme, sonlu elemanlar ile
modellenen yapıda elde edilen yerdeğiştirme birbirine çok yakın bulunmuştur. Gerçek
davranışı veren modelde aşırı yükler altında köprüde çekinceli kesitlerde
yerdeğiştirmeler, normal gerilmeler, kesme gerilmeleri elde edilmiştir.
Köprüdeki aşırı yerdeğiştirmelerin, normal, kesme gerilmelerinin çekinceli
kesitlerde elde edilmesi köprü güvenliği için önemlidir.
In
this study, displacements and stress distribution under vertical loads of
that is built by balanced cantilever method for the first time in
determined. For this purpose ANSYS software is used and the real behaviour of
the bridge is created with the finite elements model by taking into account the
material properties and the boundary conditions. The main span of the
prestressed box section whose end supports are located on the shore. The
displacements obtained by the finite elements model of the bridge and those
measured at the cantilever end under the truck load are found to be very close.
The displacements, normal and shear stresses were obtained for the model which
represents the real behavior of the bridge under excessive loadings. Excessive
displacements, normal and shear stress at the critical cross sections are important
for the safety of the bridge.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Submission Date | March 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 27 Issue: 1 |