Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN KARARLILIK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2023, , 1435 - 1449, 15.09.2023
https://doi.org/10.7884/teke.1293454

Abstract

Bu araştırmanın amacı Baraquia (2020) tarafından geliştirilen Öğretmen Kararlılık Ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasıdır. Ölçek on dört maddeden ve öğretmenlikte azim ile öğretmenlikte tutku ve amaç olarak adlandırılan iki alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmaya toplamda 641 (402+239) öğretmen ve öğretmen adayı dâhil olmuştur. Ölçeğin psikometrik özellikleri incelenirken AFA, DFA ve ölçüt bağıntılı geçerlik, test tekrar test, Cronbach alfa güvenirliği yöntemlerinden yararlanılmıştır. Ölçüt bağıntılı ölçek geçerliliğini hesaplamak için Duckworth ve Quinn (2009) tarafından geliştirilen ve Sarıçam, Çelik ve Oğuz (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan Kısa Azim Ölçeği eklenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda iki boyutlu yapının (Öğretmenlikte azim, Öğretmenlikte tutku ve amaç) uyum iyiliği değerleri [CMIN=141.943, sd=76 CMIN/sd =1.87; (p=.00), RMSEA=.061, CFI=.96, GFI=.93, TLI=.95, SRMR=.040] olarak hesaplanmış dolayısıyla mükemmel bir uyum göstermiştir. Ek olarak, madde faktör yüklerinin .61 ila .77 arasında değiştiği görülmüştür. Öğretmen Kararlılık Ölçeği ile Kısa Azim Ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Ölçme aracının güvenirlik katsayısı için Cronbach alfa değeri ölçeğin bütünü için α=.92; öğretmenlikte azim alt faktörü için α=.85, öğretmenlikte tutku ve amaç alt faktörü için α=.91 olarak çıkmıştır. Düzeltilmiş madde toplam korelasyon katsayıları .44 ile .77 arasındadır. Tüm bu sonuçlar 14 madde ve iki boyuttan oluşan Öğretmen Kararlılık Ölçeğinin Türk öğretmen ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinde kararlılık düzeyini değerlendirmede yararlanabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir.

References

  • Akçamete, G., Kayhan, N., İşcen Karasu, F., Sardohan Yıldırım, A. E., & Şen, M. (2016). Professional ethical principles for special education teachers. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 27-44.
  • Aminu, İ. M., & Shariff, M. N. M. (2014). Strategic orientation, access to finance, business environment and SMEs performance in Nigeria: Data screening and preliminary analysis. European Journal of Business and Management, 6(35), 124-131.
  • Baraquia, L. (2020). Development of a teacher grit scale (tgs): Predicting the performance of educators in the Philippines. The New Educational Review, 60(2), 165–177. https://doi.org/10.15804/tner.2020.60.2.13
  • Bashant, J. (2014). Developing grit in our students: Why grit ıs such a desirable trait, and practical strategies for teachers and schools. Journal for Leadership and Instruction, 13(2), 14–17. Avaliable at https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1081394.pdf
  • Başol, G. (2019). Araştırmacılar için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretim programı’nın uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1931-1946. http://dx.doi.org/10.7884/teke.4321
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series). Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9780203807644
  • Christopoulou, M., Lakioti, A., Pezirkianidis, C., Karakasidou, E., & Stalikas, A. (2018). The role of grit in education: A systematic review. Psychology, 9(15), 2951-2971. https://doi.org/10.4236/psych.2018.915171
  • Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of school psychology, 72, 49-66. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.12.001
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
  • Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2017). Öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32. https://doi.org/10.21666/muefd.319209
  • Datu, J. A. D., Valdez, J. P. M., & King, R. B. (2016). Perseverance counts but consistency does not! Validating the short grit scale in a collectivist setting. Current Psychology, 35, 121-130. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9374-2
  • Datu, J. A. D., Yuen, M., & Chen, G. (2017). Development and validation of the triarchic model of grit scale (TMGS): Evidence from Filipino undergraduate students. Personality and Individual Differences, 114, 198-205. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.012
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194–197. https://doi.org/10.1016/S0897-1897(05)80008-4
  • Devine, D., Fahie, D., & McGillicuddy, D. (2013). What is ‘good ‘teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching. Irish Educational Studies, 32(1), 83-108. https://doi.org/10.1080/03323315.2013.773228
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen yeterlik ölçeği Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 102-112.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 213-221.
  • Ding, C., & Sherman, H. (2006). Teaching effectiveness and student achievement: Examining the relationship. Educational Research Quarterly, 29(4), 40–51.
  • Dobbins, D. (2016). Teacher effectiveness: Examining the relationship between teacher grit and teacher self-efficacy (Unplashed doctoral dissertation). Oklahoma State University. Avaliable at https://core.ac.uk/download/pdf/215267223.pdf
  • Duckworth, A. L. (2019). Azim: Sabır, tutku ve kararlılığın gücü. (Çev. Öyküm Taner). İstanbul: Pegasus Yayıncılık.
  • Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (Grit-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166–174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087–1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
  • Dumfart, B., & Neubauer, A. C. (2016). Conscientiousness is the most powerful noncognitive predictor of school achievement in adolescents. Journal of Individual Differences, 37(1), 8–15. https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000182
  • Fabelico, F., & Afalla, B. (2020). Perseverance and passion in the teaching profession: Teachers’ grit, self-efficacy, burnout, and performance. Journal of Critical Reviews, 7(11), 108–119.
  • Glasser, W. (1993). The quality school teacher. Harper-Collins Publishers.
  • Hoy, W. K., Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi (Çev. Ed: S. Turan). Ankara: Nobel.
  • İlhan, N., Şekerci, A. R., Sözbilir, M., & Yıldırım, A. (2013). Eğitim araştırmalarına yönelik öğretmen tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 31-57.
  • İlter, İ. (2021). İyi öğretmen ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 765-795. https://doi.org/10.17152/gefad.804391
  • Kahramanoğlu, R., Yokuş, E., Cücük, E., Vural, S., & Şiraz, F. (2018). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği (ÖMYTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Studies, 13(11), 1669-1686. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13561
  • Kaplan, L. S., & Owings, W. A. (2001). Teacher quality and student achievement: Recommendations for principals. NASSP Bulletin, 85(628), 64–73. https://doi.org/10.1177/019263650108562808
  • Karadağ, E. (2007). Yapılandırmacı ğrenme ile ilgili öğretmen yeterliliği ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 153-175.
  • Karataş, K., Oral B., & Ardıç, T. (2017). Öğretmenlik mesleğinin yeterlikleri ve geleceği: Metaforik bir analiz. Turkish Studies (Elektronik), 12(33), 291-312. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12665
  • Kiraz, E. (2003). Uygulama öğretmeni yeterlilik ölçeği: Ölçü aracı geliştirme örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4).
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
  • Kocasaraç, H., & Karataş, H. (2018). Yenilikçi öğretmen özellikleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-57. https://doi.org/10.29065/usakead.349977
  • Landis, R. S., Edwards, B. D., & Cortina, J. M. (2009). On the practice of allowing correlated residuals among indicators in structural equation models. In C. E. Lance & R. J. Vandenberg (Eds.), Statistical and methodological myths and urban legends: Doctrine, verity and fable in the organizational and social sciences (pp. 193–214). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Li, J., Zhao, Y., Kong, F., Du, S., Yang, S., & Wang, S. (2018). Psychometric assessment of the short grit scale among Chinese adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(3), 291-296. https://doi.org/10.1177/0734282916674858
  • Lucas, G.M., Gratch, J., Cheng, L., & Marsella, S. (2015). When the going gets tough: Gritpredicts costly perseverance. Journal of Research in Personality, 59, 15–22. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2015.08.004
  • Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23(5), 586–601. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001
  • Mart, Ç. T. (2013). A passionate teacher: Teacher commitment and dedication to student learning. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 437–442. Mukaka, M. M. (2012). Statistics corner: A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Medical Journal, 24(3), 69–71.
  • Özabacı, N., & Acat, B. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 211-236.
  • Özkan, M., & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Roberts, B. W., Lejuez, C., Krueger, R. F., Richards, J. M., & Hill, P. L. (2014). What is conscien-tiousness and how can it be assessed? Developmental Psychology, 50(5), 1315. https://doi.org/10.1037/a0031109
  • Rogers, S. (2017). What’s grit got to do with learning? AACE Review, December.
  • Sarıçam, H. , Çelik, İ. & Oğuz, A. (2016). Kısa azim (sebat) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 927-935. https://doi.org/10.7884/teke.622
  • Sarıçam, H. (2023). COVID-19 sonrası yetişkinlerde yalnızlık: UCLA yalnızlık ölçeği kısa formunun (UYÖKF-6) psikometrik özellikleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 1-17. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1066242
  • Sigmundsson, H., Haga, M., & Hermundsdottir, F. (2020). The passion scale: Aspects of reliability and validity of a new 8-item scale assessing passion. New Ideas in Psychology, 56, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2019.06.001
  • Silvia, P. J., Eddington, K. M., Beaty, R. E., Nusbaum, E. C., & Kwapil, T. R. (2013). Gritty people try harder: Grit and effort-related cardiac autonomic activity during an active coping challenge. International Journal of Psychophysiology, 88(2), 200–205. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2013.04.007
  • Sonkur, A. (2021). Okul yöneticileri ve öğretmenlerde azim ve psikolojik sağlamlığın rolü. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 445-460. https://doi.org/10.37669/milliegitim.677847
  • Strayhorn, T. L. (2014). What role does grit play in the academic success of black male collegians at predominantly white institutions? Journal of African American Studies, 18(1), 1–10. 184. https://doi.org/10.1007/s12111-012-9243-0
  • Sudina, E., Vernon, T., Foster, H., Del Villano, H., Hernandez, S., Beck, D., & Plonsky, L. (2021). Development and initial validation of the L2 teacher grit scale. TESOL Quarterly, 55(1), 156-184. https://doi.org/10.1002/tesq.581
  • Şahin, A. E. (2003). Meslek ve öğretmenlik. (Ed. V. Sönmez) Öğretmenlik mesleğine giriş içinde, 269-322. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Taşkın, Ç. Ş., & Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 63-75.
  • Taylan, S., Özkan, İ., & Çelik, G. K. (2020). The validity and reliability analysis of the Turkish version of the 8-İtem Passion Scale. New Ideas in Psychology, 59, 100802. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2020.100802
  • Turan, S. (2014). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama. Ankara: PegemAkademi.
  • Ustaoğlu, Y., & Tekin Bozkurt, A. (2022). Lider öğretmen rolleri ve davranışların incelenmesi: Nitel bir araştırma. Harran Maarif Dergisi, 7(1), 46-68. https://doi.org/10.22596/hej.908345
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Werner, E. (1996). How children become resilient: Observations and cautions. Resiliencein Action, 1(1), 18–28.
  • Yetim, A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 541-550.

THE ADAPTATION OF TEACHER GRIT SCALE TO TURKISH: VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Year 2023, , 1435 - 1449, 15.09.2023
https://doi.org/10.7884/teke.1293454

Abstract

The aim of this research is to adapt the Teacher Grit Scale developed by Baraquia (2020) into Turkish. The scale consists of 14 items and consists of two sub-dimensions called perseverance in teaching and passion and purpose in teaching. A total of 641 (402+239) teachers and teacher candidates were included in the research. While examining the psychometric properties of the scale, EFA, CFA and criterion-related validity (concurrent validity), test-retest, and Cronbach's alpha reliability methods were used. The Short Grit Scale developed by Duckworth and Quinn (2009) and adapted into Turkish by Sarıçam, Çelik, and Oğuz (2016) was added to calculate the criterion validity. As a result of the confirmatory factor analysis, the goodness of fit values of the two-dimensional structure (Perseverance in Teaching, Passion and Purpose in Teaching) [CMIN=141.943, df=76 CMIN/df =1.87; (p=.00), RMSEA=.061, CFI=.96, GFI=.93, TLI=.95, SRMR=.040], thus showing a perfect fit. In addition, item factor loads were found to range from .61 to .77. Statistically significant relationships were found between the Teacher Grit Scale and the Short Grit Scale. Cronbach's alpha value for the reliability coefficient of the measurement tool was α=.92 for the whole scale; α=.85 for perseverance in teaching and α=.91 for passion and purpose in teaching. The corrected itemtotal correlation coefficients range from .44 to .77. All these results show that the Teacher Grit Scale, which consists of 14 items and 2 dimensions, is a valid and reliable scale that can be used to evaluate the level of determination of Turkish teachers and prospective teachers in the teaching profession.

References

  • Akçamete, G., Kayhan, N., İşcen Karasu, F., Sardohan Yıldırım, A. E., & Şen, M. (2016). Professional ethical principles for special education teachers. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 27-44.
  • Aminu, İ. M., & Shariff, M. N. M. (2014). Strategic orientation, access to finance, business environment and SMEs performance in Nigeria: Data screening and preliminary analysis. European Journal of Business and Management, 6(35), 124-131.
  • Baraquia, L. (2020). Development of a teacher grit scale (tgs): Predicting the performance of educators in the Philippines. The New Educational Review, 60(2), 165–177. https://doi.org/10.15804/tner.2020.60.2.13
  • Bashant, J. (2014). Developing grit in our students: Why grit ıs such a desirable trait, and practical strategies for teachers and schools. Journal for Leadership and Instruction, 13(2), 14–17. Avaliable at https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1081394.pdf
  • Başol, G. (2019). Araştırmacılar için istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2018). Türk dili ve edebiyatı öğretim programı’nın uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1931-1946. http://dx.doi.org/10.7884/teke.4321
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Byrne, B. M. (2011). Structural equation modeling with AMOS Basic concepts, applications, and programming (Multivariate Applications Series). Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9780203807644
  • Christopoulou, M., Lakioti, A., Pezirkianidis, C., Karakasidou, E., & Stalikas, A. (2018). The role of grit in education: A systematic review. Psychology, 9(15), 2951-2971. https://doi.org/10.4236/psych.2018.915171
  • Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of school psychology, 72, 49-66. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.12.001
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
  • Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2017). Öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32. https://doi.org/10.21666/muefd.319209
  • Datu, J. A. D., Valdez, J. P. M., & King, R. B. (2016). Perseverance counts but consistency does not! Validating the short grit scale in a collectivist setting. Current Psychology, 35, 121-130. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9374-2
  • Datu, J. A. D., Yuen, M., & Chen, G. (2017). Development and validation of the triarchic model of grit scale (TMGS): Evidence from Filipino undergraduate students. Personality and Individual Differences, 114, 198-205. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.012
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194–197. https://doi.org/10.1016/S0897-1897(05)80008-4
  • Devine, D., Fahie, D., & McGillicuddy, D. (2013). What is ‘good ‘teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching. Irish Educational Studies, 32(1), 83-108. https://doi.org/10.1080/03323315.2013.773228
  • Diken, İ. H. (2004). Öğretmen yeterlik ölçeği Türkçe uyarlaması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 102-112.
  • Dilekmen, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 213-221.
  • Ding, C., & Sherman, H. (2006). Teaching effectiveness and student achievement: Examining the relationship. Educational Research Quarterly, 29(4), 40–51.
  • Dobbins, D. (2016). Teacher effectiveness: Examining the relationship between teacher grit and teacher self-efficacy (Unplashed doctoral dissertation). Oklahoma State University. Avaliable at https://core.ac.uk/download/pdf/215267223.pdf
  • Duckworth, A. L. (2019). Azim: Sabır, tutku ve kararlılığın gücü. (Çev. Öyküm Taner). İstanbul: Pegasus Yayıncılık.
  • Duckworth, A. L., & Quinn, P. D. (2009). Development and validation of the Short Grit Scale (Grit-S). Journal of Personality Assessment, 91(2), 166–174. https://doi.org/10.1080/00223890802634290
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087–1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087
  • Dumfart, B., & Neubauer, A. C. (2016). Conscientiousness is the most powerful noncognitive predictor of school achievement in adolescents. Journal of Individual Differences, 37(1), 8–15. https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000182
  • Fabelico, F., & Afalla, B. (2020). Perseverance and passion in the teaching profession: Teachers’ grit, self-efficacy, burnout, and performance. Journal of Critical Reviews, 7(11), 108–119.
  • Glasser, W. (1993). The quality school teacher. Harper-Collins Publishers.
  • Hoy, W. K., Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi (Çev. Ed: S. Turan). Ankara: Nobel.
  • İlhan, N., Şekerci, A. R., Sözbilir, M., & Yıldırım, A. (2013). Eğitim araştırmalarına yönelik öğretmen tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 31-57.
  • İlter, İ. (2021). İyi öğretmen ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 765-795. https://doi.org/10.17152/gefad.804391
  • Kahramanoğlu, R., Yokuş, E., Cücük, E., Vural, S., & Şiraz, F. (2018). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği (ÖMYTÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Studies, 13(11), 1669-1686. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13561
  • Kaplan, L. S., & Owings, W. A. (2001). Teacher quality and student achievement: Recommendations for principals. NASSP Bulletin, 85(628), 64–73. https://doi.org/10.1177/019263650108562808
  • Karadağ, E. (2007). Yapılandırmacı ğrenme ile ilgili öğretmen yeterliliği ölçeği'nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 153-175.
  • Karataş, K., Oral B., & Ardıç, T. (2017). Öğretmenlik mesleğinin yeterlikleri ve geleceği: Metaforik bir analiz. Turkish Studies (Elektronik), 12(33), 291-312. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12665
  • Kiraz, E. (2003). Uygulama öğretmeni yeterlilik ölçeği: Ölçü aracı geliştirme örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4).
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford.
  • Kocasaraç, H., & Karataş, H. (2018). Yenilikçi öğretmen özellikleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-57. https://doi.org/10.29065/usakead.349977
  • Landis, R. S., Edwards, B. D., & Cortina, J. M. (2009). On the practice of allowing correlated residuals among indicators in structural equation models. In C. E. Lance & R. J. Vandenberg (Eds.), Statistical and methodological myths and urban legends: Doctrine, verity and fable in the organizational and social sciences (pp. 193–214). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Li, J., Zhao, Y., Kong, F., Du, S., Yang, S., & Wang, S. (2018). Psychometric assessment of the short grit scale among Chinese adolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 36(3), 291-296. https://doi.org/10.1177/0734282916674858
  • Lucas, G.M., Gratch, J., Cheng, L., & Marsella, S. (2015). When the going gets tough: Gritpredicts costly perseverance. Journal of Research in Personality, 59, 15–22. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2015.08.004
  • Lunenberg, M., Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The teacher educator as a role model. Teaching and Teacher Education, 23(5), 586–601. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.001
  • Mart, Ç. T. (2013). A passionate teacher: Teacher commitment and dedication to student learning. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 2(1), 437–442. Mukaka, M. M. (2012). Statistics corner: A guide to appropriate use of correlation coefficient in medical research. Malawi Medical Journal, 24(3), 69–71.
  • Özabacı, N., & Acat, B. (2005). Öğretmen adaylarının kendi özellikleri ile ideal öğretmen özelliklerine dönük algılarının karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, 211-236.
  • Özkan, M., & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Roberts, B. W., Lejuez, C., Krueger, R. F., Richards, J. M., & Hill, P. L. (2014). What is conscien-tiousness and how can it be assessed? Developmental Psychology, 50(5), 1315. https://doi.org/10.1037/a0031109
  • Rogers, S. (2017). What’s grit got to do with learning? AACE Review, December.
  • Sarıçam, H. , Çelik, İ. & Oğuz, A. (2016). Kısa azim (sebat) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 927-935. https://doi.org/10.7884/teke.622
  • Sarıçam, H. (2023). COVID-19 sonrası yetişkinlerde yalnızlık: UCLA yalnızlık ölçeği kısa formunun (UYÖKF-6) psikometrik özellikleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32, 1-17. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1066242
  • Sigmundsson, H., Haga, M., & Hermundsdottir, F. (2020). The passion scale: Aspects of reliability and validity of a new 8-item scale assessing passion. New Ideas in Psychology, 56, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2019.06.001
  • Silvia, P. J., Eddington, K. M., Beaty, R. E., Nusbaum, E. C., & Kwapil, T. R. (2013). Gritty people try harder: Grit and effort-related cardiac autonomic activity during an active coping challenge. International Journal of Psychophysiology, 88(2), 200–205. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2013.04.007
  • Sonkur, A. (2021). Okul yöneticileri ve öğretmenlerde azim ve psikolojik sağlamlığın rolü. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 445-460. https://doi.org/10.37669/milliegitim.677847
  • Strayhorn, T. L. (2014). What role does grit play in the academic success of black male collegians at predominantly white institutions? Journal of African American Studies, 18(1), 1–10. 184. https://doi.org/10.1007/s12111-012-9243-0
  • Sudina, E., Vernon, T., Foster, H., Del Villano, H., Hernandez, S., Beck, D., & Plonsky, L. (2021). Development and initial validation of the L2 teacher grit scale. TESOL Quarterly, 55(1), 156-184. https://doi.org/10.1002/tesq.581
  • Şahin, A. E. (2003). Meslek ve öğretmenlik. (Ed. V. Sönmez) Öğretmenlik mesleğine giriş içinde, 269-322. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
  • Taşkın, Ç. Ş., & Hacıömeroğlu, G. (2010). Öğretmen özyeterlik inanç ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik inançları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 63-75.
  • Taylan, S., Özkan, İ., & Çelik, G. K. (2020). The validity and reliability analysis of the Turkish version of the 8-İtem Passion Scale. New Ideas in Psychology, 59, 100802. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2020.100802
  • Turan, S. (2014). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama. Ankara: PegemAkademi.
  • Ustaoğlu, Y., & Tekin Bozkurt, A. (2022). Lider öğretmen rolleri ve davranışların incelenmesi: Nitel bir araştırma. Harran Maarif Dergisi, 7(1), 46-68. https://doi.org/10.22596/hej.908345
  • Üstüner, M. (2006). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 45(45), 109-127.
  • Werner, E. (1996). How children become resilient: Observations and cautions. Resiliencein Action, 1(1), 18–28.
  • Yetim, A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 541-550.
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Didem Kayahan Yüksel 0000-0002-0184-6070

Hakan Sarıçam 0000-0002-8723-1199

Publication Date September 15, 2023
Submission Date May 6, 2023
Acceptance Date September 5, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Kayahan Yüksel, D., & Sarıçam, H. (2023). ÖĞRETMEN KARARLILIK ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(3), 1435-1449. https://doi.org/10.7884/teke.1293454

27712  27714 27715